Adviseur Erfgoed (verduurzaming monumenten)

Het Rond 1, 3701 HS Zeist, Nederland

Sluit over 11 dagen
Geen maximum 16 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

29 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Wij zijn op zoek naar een ervaren bouwkundig adviseur met aanwijsbare ervaring op het gebied van restauratie en aanpassen van Monumenten. Het zwaartepunt van deze opdracht ligt in de advisering en beoordeling van verduurzamingsvraagstukken met betrekking tot monumenten.

Je hebt kennis van en ruime ervaring met DuMo-advisering, en kent de ERM-verduurzamingsrichtlijnen. Vanuit het Team Energie en Duurzaamheid is er iemand die het voortouw neemt om monumenteigenaren actief te betrekken bij het verduurzamingsvraagstuk. Alle bouwtechnische vragen die in dat proces gesteld worden door de eigenaren, worden door jou beantwoord.

Ook adviseer je over de ingediende vergunningsaanvragen die betrekking hebben op de energietransitie van monumenten, en de technische aspecten van het beoordelen van subsidieaanvragen. Verder is het van belang dat je meedenkt en input levert voor de VTH-werkprocessen voor de aanvraag van een vergunning, in Zeist bekend als het proces van 'In een keer goed'. Hierbij gebruiken we een intakeformulier, en ontwikkelen we sjablonen voor bepaalde verduurzamingsingrepen, adviesaanvragen en voorschriften. Met als doel dat de eigenaar gelijk weet wat hij of zij in moet leveren en dat de toetsers van de aanvraag gelijk de goede informatie krijgen. Daarbij ben je ook in de lead voor de evaluatie van de Duurzame Monumentenregels en adviseer je over eventuele verbetering en implementatie ervan in het integrale omgevingsplan. Je wordt onderdeel van een team met nog drie erfgoedadviseurs waarmee je samen optrekt

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van bouwkunde
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur erfgoed

Gunningscriteria

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur erfgoed in de afgelopen 10 jaar
  • Aantoonbare werkervaring met vergunningaanvragen erfgoed met betrekking tot verduurzaming van monumenten
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur erfgoed binnen een gemeente
  • Een afgeronde opleiding bouwhistorie en restauratie of energieprestatieadviseur

Wensen en competenties

Competenties

  • Je weet goed waar je het over hebt als mensen je om advies vragen. Vakinhoudelijk goed onderlegd, communicatief sterk, toegankelijk, je kunt mensen goed uitleggen waarom ze bepaalde zaken wel of niet moeten doen. En je bent in staat je te verplaatsen in de eigenaren en hun vragen.
  • Je weet opgaven en belangen te analyseren en af te wegen en te verwoorden in heldere adviezen
  • Je bent een teamspeler en een verbinder tussen de verschillende vakgebieden en teams in de gemeente
  • Je bent goed op de hoogte van de regels en wetten die voor je vakgebied gelden en weet deze goed toe te passen en toe te lichten aan derden

Organisatie en team

Organisatie

De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden vertrouwen, kracht en nabijheid. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zon 500 collegas werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer! In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes en zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.

Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Cluster Beleid & Advies

De afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling bestaat uit ca. 45 medewerkers. We maken beleid, adviseren over en werken aan het mogelijk maken van ruimtelijke initiatieven die bijdragen aan Het Goede Leven in Zeist. Dat doen we zoveel mogelijk aan de voorkant. Vervolgens verlenen we omgevingsvergunningen, zorgen we voor toezicht en handhaving en geven we juridisch advies op het vlak van omgevings- en handhavingsrecht. We werken aan de implementatie van de Omgevingswet met het opstellen van de Omgevingsvisie Zeist 2050 en het integrale Omgevingsplan. De afdeling bestaat uit team Beleid & Advies, team Vergunningen en team Juridisch Advies, Toezicht en Handhaving. Deze opdracht ligt in team Beleid & Advies. Dit team heeft ca. 15-20 medewerkers rond ruimtelijke ontwikkeling, milieu, stedenbouw, landschap en erfgoed. Het team werkt nauw samen met diverse adviseurs in de organisatie, o.a. duurzaamheid, ecologie, wonen, mobiliteit, en economie. In deze functie werk je vooral samen met het team Energie en Duurzaamheid.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
De externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling.
Stap 2: Selectie 10 CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste twee kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 30 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zeist mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Zeist. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

  • Maximaal 3 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

De gemeente stelt een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht. De VOG moet binnen 4 weken na de start worden aangeleverd bij de externe administratieve broker. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur