Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
-Publicatiedatum:
29 sept 2025Wij zijn op zoek naar een ervaren bouwkundig adviseur met aanwijsbare ervaring op het gebied van restauratie en aanpassen van Monumenten. Het zwaartepunt van deze opdracht ligt in de advisering en beoordeling van verduurzamingsvraagstukken met betrekking tot monumenten.
Je hebt kennis van en ruime ervaring met DuMo-advisering, en kent de ERM-verduurzamingsrichtlijnen. Vanuit het Team Energie en Duurzaamheid is er iemand die het voortouw neemt om monumenteigenaren actief te betrekken bij het verduurzamingsvraagstuk. Alle bouwtechnische vragen die in dat proces gesteld worden door de eigenaren, worden door jou beantwoord.
Ook adviseer je over de ingediende vergunningsaanvragen die betrekking hebben op de energietransitie van monumenten, en de technische aspecten van het beoordelen van subsidieaanvragen. Verder is het van belang dat je meedenkt en input levert voor de VTH-werkprocessen voor de aanvraag van een vergunning, in Zeist bekend als het proces van 'In een keer goed'. Hierbij gebruiken we een intakeformulier, en ontwikkelen we sjablonen voor bepaalde verduurzamingsingrepen, adviesaanvragen en voorschriften. Met als doel dat de eigenaar gelijk weet wat hij of zij in moet leveren en dat de toetsers van de aanvraag gelijk de goede informatie krijgen. Daarbij ben je ook in de lead voor de evaluatie van de Duurzame Monumentenregels en adviseer je over eventuele verbetering en implementatie ervan in het integrale omgevingsplan. Je wordt onderdeel van een team met nog drie erfgoedadviseurs waarmee je samen optrekt
De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden vertrouwen, kracht en nabijheid. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zon 500 collegas werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer! In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes en zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.
De afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling bestaat uit ca. 45 medewerkers. We maken beleid, adviseren over en werken aan het mogelijk maken van ruimtelijke initiatieven die bijdragen aan Het Goede Leven in Zeist. Dat doen we zoveel mogelijk aan de voorkant. Vervolgens verlenen we omgevingsvergunningen, zorgen we voor toezicht en handhaving en geven we juridisch advies op het vlak van omgevings- en handhavingsrecht. We werken aan de implementatie van de Omgevingswet met het opstellen van de Omgevingsvisie Zeist 2050 en het integrale Omgevingsplan. De afdeling bestaat uit team Beleid & Advies, team Vergunningen en team Juridisch Advies, Toezicht en Handhaving. Deze opdracht ligt in team Beleid & Advies. Dit team heeft ca. 15-20 medewerkers rond ruimtelijke ontwikkeling, milieu, stedenbouw, landschap en erfgoed. Het team werkt nauw samen met diverse adviseurs in de organisatie, o.a. duurzaamheid, ecologie, wonen, mobiliteit, en economie. In deze functie werk je vooral samen met het team Energie en Duurzaamheid.
Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
De externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling.
Stap 2: Selectie 10 CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste twee kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 30 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zeist mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Zeist. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Maximaal 3 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
De gemeente stelt een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht. De VOG moet binnen 4 weken na de start worden aangeleverd bij de externe administratieve broker. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).