Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Wijdemeren
Logo van Gemeente Wijdemeren

Consulent Wmo

Rading 1, 1231 KB Loosdrecht, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als Wmo-consulent voer je keukentafelgesprekken met inwoners die een Wmo-aanvraag doen voor ondersteuning op het gebied van zelfredzaamheid, participatie en beschermd wonen. Je indiceert voorzieningen en stelt beschikkingen op conform wet- en regelgeving.

Je werkt binnen een dynamisch team en draagt bij aan de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Je schakelt dagelijks met zorgaanbieders, wijkteams, collega’s van jeugd, werk & inkomen en informele netwerken.

Werkzaamheden:

  • Voeren van (her)onderzoeken en keukentafelgesprekken met cliënten
  • Opstellen van heldere rapportages en beschikkingen
  • Beoordelen van aanvragen in het kader van Wmo (maatwerkvoorzieningen)
  • Afstemmen met ketenpartners en zorgaanbieders
  • Verwerken van dossiers en voortgangsbewaking in Civision Samenlevingszaken
  • Werken met Digitaal Leefplein (DLP) en i-Samenleving
  • Adviseren van cliënten en het signaleren van knelpunten
  • Deelname aan casuïstiekoverleggen en wijkgerichte samenwerking

Eisen

  • Beschikbaar uiterlijk per januari 2026 voor 36 uur per week
  • Minimaal een afgeronde HBO bachelor opleiding;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Wmo-consulent binnen een gemeentelijke organisatie
  • Aantoonbare kennis en ervaring met Civision Samenlevingszaken, Digitaal Leefplein (DLP) en i-Samenleving (toelichten in CV)

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar werkervaring als Wmo-consulent binnen een gemeente; (30 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met de sociale kaart van Gooi en Vechtstreken, motiveer dit duidelijk in het CV; (20 punten)
  • Aantoonbare ervaring met complexe casussen (beschermd wonen, multiproblematiek); (20 punten)
  • Recente ervaring (laatste 2 jaar) met alle drie de genoemde systemen; (30 punten)

Competenties

  • Analytisch sterk en besluitvaardig
  • Communicatief vaardig (zowel mondeling als schriftelijk)
  • Sociaal en empathisch vermogen
  • Zelfstandig én teamgericht
  • Oplossingsgericht en stressbestendig
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit

Organisatie en team

Organisatie
Wij zijn #WijvanWijdemeren! Met ongeveer 200 mensen zetten wij ons in voor ruim 25.000 inwoners. We zijn een uitdagende werkgever die continue in ontwikkeling is. Kenmerkend zijn de prettige informele werksfeer, de korte lijnen en de diverse ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat we relatief klein zijn, weten collega’s elkaar snel te vinden en kun je nog echt een verschil maken. Ook schakel je regelmatig tussen diverse rollen. Zo organiseer, adviseer én voer je vaak ook uit. Het verder ontwikkelen van onze organisatie staat de komende jaren bij ons centraal. Ons doel? Binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze kernwaarden zijn: eigenaarschap, eigentijds en vernieuwend, inclusief, benaderbaar en professioneel.

Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in Gooi & Vecht tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend! Per 1 januari 2026 zal de gemeente ambtelijk fuseren met Hilversum, vanaf 1 januari 2027 zal Wijdemeren en Hilversum 1 gemeente worden.

Gespreksinformatie

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door een administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de gemeente Wijdemeren zijn gepland op nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Hybride: Hybride werken mogelijk, aanwezigheid op kantoor minimaal 50% De gemeente Wijdemeren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Overige informatie

  • VOG verplicht (licht regime)
  • Hybride werken mogelijk, aanwezigheid op kantoor minimaal 50%
  • Digitaal overleg via MS Teams
  • Werkdagen in overleg, bij voorkeur verspreid over de week

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

De gemeente Wijdemeren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.

Overige informatie

  • De gemeente Wijdemeren vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Wijdemeren komt werken. In de marktuitvraag van een administratieve partner wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.
  • Het aangeboden uurtarief is van toepassing op de gehele loopduur van de opdracht (inclusief verlengingen).

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner
Een administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr