Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Financieel administrateur

gemeente Weststellingwerf

Griffioenpark 1, 8471 KR Wolvega, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 36 uur per week Friesland

Begindatum:

15 sept 2025

Einddatum:

27 feb 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

25 aug 2025

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Voor de financiele administratie zijn wij in verband met een vervanging voor zwangerschapsverlof op zoek naar een ervaren financieel administrateur.

Je functie

Als je nauwkeurige cijfers en details belangrijk vindt, talent hebt voor procesoptimalisatie en streeft naar uitstekende resultaten, dan ben jij de perfecte aanvulling voor ons team. Wij zijn op zoek naar een ervaren, gedreven financieel-administratieve professional die graag samenwerkt met zowel teamleden als financiele collega's van verschillende gemeenten. Je bent niet alleen een sterke ondersteuning voor je collega's, teamleider en afdelingshoofd, maar ook een cruciale schakel in de samenwerking tussen drie gemeenten binnen ons gemeentelijk samenwerkingsverband. Met jouw expertise en toewijding zorg je ervoor dat onze financiele processen efficient verlopen en dat we onze financiele doelstellingen behalen, terwijl je tegelijkertijd een positieve impact hebt op de gemeenschap die we dienen.

Jouw functie als financieel administrateur:

Als financieel adviseur werk je binnen het gemeentelijk samenwerkingsverband tussen Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland (OWO). Samen met je collega's werk je aan de producten van de P&C-cyclus, zoals de jaarrekening, kadernota, begroting en programmarapportage. Je speelt een essentiele rol in het efficient en accuraat voeren van de financiele administratie binnen het samenwerkingsverband.

Je ondersteunt en adviseert collega's op financieel-administratief gebied. Dit omvat het onderzoeken en vertalen van ontwikkelingen, wetgeving en procedures op financieel beleidsterrein, en het geven van zowel gevraagd als ongevraagd advies aan collega's van P&C. Indien nodig vertegenwoordig je de OWO-gemeenten in diverse interne en externe werkgroepen, met bewustzijn van de politieke omgeving en dynamiek.

Werkzaamheden als financieel administrateur:

  • Verzorgen en aanleveren van financiele data en trends om diepgaand inzicht te verkrijgen in de financiele prestaties van de gemeente.
  • Opstellen van gedetailleerde financiele rapporten en adviezen, gericht op diverse gemeentelijke programma's.
  • Geven van advies over budgettering, kostenbeheersing en financiele planning.
  • Verstrekken van periodieke aangiften waaronder de aangifte omzetbelasting en Informatie voor Derden (Iv3) aan Rijksoverheid.
  • Ondersteunen bij het opstellen, monitoren en naleven van de begroting en het meerjarenplan.
  • Identificeren en implementeren van mogelijkheden voor procesverbetering en kostenbesparing binnen de organisatie.
  • Samenwerken met verschillende afdelingen om financiele doelstellingen te behalen en risico's effectief te beheersen.

Eisen

  • Een afgeronde hbo-opleiding in een financiele richting zoals Bedrijfseconomie, Finance and control of Accountancy;
  • Minimaal 3 - 5 jaar ervaring binnen gemeentelijke administratie
  • We verwachten van jou dat je een hands-on mentaliteit hebt, zelfstandig en proactief kunt werken en positief ingesteld bent.
  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden en je hebt een ondernemende instelling bij het verbeteren van processen.
  • Ervaring met SAP (financien) is een pluspunt, evenals kennis van BTW en wet- en regelgeving op het gebied van gemeentefinancien. Denk hierbij aan de toepassing van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV)
  • Ervaring in het gemeentelijke proces rond de jaarafsluiting en jaarrekening is een pre.
  • Minimaal drie jaar ervaring in een soortgelijke functie bij een gemeente
  • Relevante HBO+ opleiding richting Financien

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 15 september 2025 tot en met 27 februari 2026 voor 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd.

Competenties

Niet bekend

Organisatie en team

Waar ga je werken?

Je komt te werken in het team Administratieve Ondersteuning en Verzekeringen wat onderdeel is van de afdeling OWO-bedrijfsvoering. Dit team biedt ondersteuning op het gebied van personeels- en salarisadministratie, financiele administratie en verzekeringen. Het cluster waarin je komt te werken bestaat uit tien collega's op verschillende niveaus. In onderling overleg worden de taken verdeeld en jij bent het aanspreekpunt van een van de drie OWO-gemeenten. De werkzaamheden kunnen plaatsvinden op alle locaties van de drie OWO-gemeenten, maar je standplaats is Wolvega.

De afdeling OWO-bedrijfsvoering bestaat daarnaast uit de teams: Inkoop, Project- en portfoliomanagement, ICT en Informatiemanagement. Werken voor een OWO-afdeling betekent werken voor drie gemeenten met 80.000+ inwoners, veel interne en externe klanten en dat brengt vraagstukken en uitdagingen met zich mee. Kortom een inspirerende werkomgeving!

Gespreksinformatie

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) opdrachten/projecten in uw toelichting, waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal drie jaar voldoet. Graag specifiek de naam van de organisatie(s) benoemen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur