Logo van Gemeente Westerveld
Logo van Gemeente Westerveld

Specialist ruimtelijke ordening - Omgevingsplan

Raadhuislaan 1, 7981 EL Diever, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36

Omschrijving

Opdracht

Opdracht Ruimtelijke ordening – specialisatie Omgevingsplan
De collega’s bij ruimtelijke ordening zijn verantwoordelijk voor het tijdig en zorgvuldig afhandelen van aanvragen voor de ruimtelijke plannen en princicpeverzoeken onder de Omgevingswet. Voor de doorontwikkeling van het Omgevingsplan is het team op zoek naar een zelfstandige professional die ervaring heeft met het Omgevingsplan. De opdracht omvat het begeleiden van het proces van intake tot besluitvorming en zorgen voor een goede afstemming met inwoners, ondernemers en interne stakeholders. De opdracht omvat daarnaast ook inhoudelijke advisering en ondersteuning bij uitvoerende werkzaamheden.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De opdrachtnemer is een specialist en adviseur op het gebied het Omgevingsplan. Je bent verantwoordelijk voor het ontwerpen van werk- en digitaliseringsprocessen, het adviseren van ruimtelijke projecten (ook richting het college) en neemt o.a. deel aan de het Programma Woningbouw.

Eisen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van ruimtelijke ordening;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur op het gebied van ruimtelijke ordening bij een gemeente;
  • Beschikbaar om 2-3 dagen op kantoor in Diever te werken;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het zaaksysteem en zaakgericht werken.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO master niveau in de richting van ruimteljike ordening (20 punten);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als adviseur op het gebied van ruimtelijke ordening bij een gemeente (35 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaringin de afgelopen 10 jaar op het gebied van woningbouw bij een gemeente (35 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met bewoner participatie (10 punten).

Competenties

  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke en politieke besluitvormingsprocessen en weet signalen van belanghebbenden te er- en herkennen;
  • Je hebt ervaring in het samenwerken met inwoners, professionele- en vrijwilligersorganisaties en medeoverheden;
  • Je hebt een ja-mits houding;
  • Je bent gewend aan integraal, interactief en verbindend te werken.

Organisatie en team

Werken voor de Gemeente Westerveld betekent dat je terecht komt in een plattelandsgemeente in Zuidwest-Drenthe. Een gemeente waar bestuur en organisatie samen streven naar een hoogwaardige dienstverlening waarbij we initiatieven van inwoners, ondernemers en organisaties stimuleren én faciliteren. Wat kenmerkend is voor de Gemeente Westerveld zijn de korte lijnen, een informele werksfeer en weinig hiërarchie. Na een warm onthaal introduceert jouw nieuwe team de organisatie en collega’s bij je. Een team dat bestaat uit een mix van lerende en ervaren collega’s. En natuurlijk lopen we dan ook even langs onze koffiecorners, het bedrijfsrestaurant en de verschillende lounge- en overlegplekken. Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan onze Promotiefilm.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 5 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 1x 12 maanden

Hybride:
Beschikbaar om 2-3 dagen op kantoor in Diever te werken. De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg

Aantal professionals of FTE: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal onbekend. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner
administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overig algemeen:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo