Logo van Gemeente Westerveld
Logo van Gemeente Westerveld

Jeugdconsulent

Raadhuislaan 1, 7981 EL Diever, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

16 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als jeugdconsulent ben jij het eerste aanspreekpunt voor gezinnen die hulp nodig hebben. Je voert gesprekken, stelt de juiste vragen en kijkt écht naar wat nodig is. Je schrikt niet terug voor een pittig gesprek en blijft professioneel én menselijk – ook als het spannend wordt. Vanuit jouw onafhankelijke rol breng je partijen samen en houd je de regie. Of het nu gaat om een hulpvraag, een veiligheidsplan of een crisissituatie: jij staat klaar.

Jij maakt het verschil voor jeugd en gezin
Als jeugdconsulent ben jij de steunpilaar voor gezinnen die het even niet makkelijk hebben. Jij begeleidt en beoordeelt hulpvragen, van een eerste gesprek tot het opstellen van een passend gezinsplan. Met een scherp oog voor risico’s voer je gesprekken met gezinnen en professionals, en houd je de regie over het hele proces.

Taken en werkzaamheden
Veiligheidsplannen opstellen, crisisinterventies uitvoeren en waar nodig samenwerken met de Raad voor de Kinderbescherming. Ook draai je mee in de crisisdienst, zodat je altijd klaarstaat als het écht nodig is. Kortom: jij maakt het verschil, elke dag weer. 

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in de richting van SPH, MWD of Pedagogiek;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als Consulent Jeugd in de afgelopen 6 jaar bij een gemeente;
  • Aantoonbaar in het bezit van geldige SKJ registratie (benoem het registratienummer en de afloopdatum duidelijk in het cv).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als Consulent Jeugd in de afgelopen 6 jaar bij een gemeente (40 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in samenwerking met Raad voor Kinderbescherming (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met Signs of Safety (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met crisis interventies (20 punten).

Competenties

  • Communicatieve vaardigheden;
  • Analytisch vermogen;
  • Besluitvaardigheid;
  • Stressbestendigheid;
  • Samenwerkingsgerichtheid.

Organisatie en team

Werken voor de Gemeente Westerveld betekent dat je terecht komt in een plattelandsgemeente in Zuidwest-Drenthe. Een gemeente waar bestuur en organisatie samen streven naar een hoogwaardige dienstverlening waarbij we initiatieven van inwoners, ondernemers en organisaties stimuleren én faciliteren. Wat kenmerkend is voor de Gemeente Westerveld zijn de korte lijnen, een informele werksfeer en weinig hiërarchie. Na een warm onthaal introduceert jouw nieuwe team de organisatie en collega’s bij je. Een team dat bestaat uit een mix van lerende en ervaren collega’s. En natuurlijk lopen we dan ook even langs onze koffiecorners, het bedrijfsrestaurant en de verschillende lounge- en overlegplekken. Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan onze Promotiefilm.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 5 januari 2026 09:00. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 30 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 4x 3 maanden

Hybride:
50/50 thuis/werk

Aantal professionals of FTE: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal niet bekend. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner
administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio.

  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr