Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 mei 2026Publicatiedatum:
11 dec 2025De opdracht bestaat uit een aantal onderdelen. Je adviseert het bestuur en de organisatie in brede zin en fungeert als inhoudelijke sparringpartner voor andere senior juristen.
Daarnaast geef je intern advies over de organisatie en de bedrijfsvoering in relatie tot de juridische functie. Je hebt ruime ervaring met het inhoudelijk begeleiden van collega-juristen en bent een stevige gesprekspartner voor zowel bestuur als medewerker.
In deze rol ben je het eerste juridische aanspreekpunt voor het bestuur, vakeenheden en collega-juristen. Je vindt het uitdagend om samen met anderen tot oplossingen te komen in complexe dossiers, en je gaat gemakkelijk en proactief het gesprek aan. Daarbij houd je steeds scherp zicht op de juridische kaders en de uiteenlopende belangen die spelen. Je staat sterk in je schoenen, beschikt over een goed ontwikkelde politieke antenne en zet je communicatieve vaardigheden effectief in, zowel mondeling als schriftelijk.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Beschikbaar per uiterlijk 29 december 2025 voor gemiddeld 12 uur per week;
Minimaal een aantoonbaar afgeronde wo bachelor opleiding rechten;
Uurtarief maximaal €120,- exclusief BTW / inclusief reiskosten Woon-werk, werk-werk en fee administratieve partner;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als jurist binnen een gemeentelijke organisatie.
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als jurist binnen een gemeentelijke organisatie;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het adviseren, opstellen documenten en behandelen van juridische vraagstukken met name op het gebied van ruimte en omgevingsrecht en bedrijfsvoering;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als vraagbaak voor juridische medewerkers en organisatie binnen een gemeentelijke organisatie;
Aantoonbare werkervaring bij tenminste 3 gemeentes met adviseren over complexe en bestuurlijk gevoelige vraagstukken.
Helikopterview;
Uitstekend gevoel voor politiek bestuurlijke verhoudingen;
Stevige overtuigingskracht en zelfbewust;
Creatief.
Je komt te werken voor een kleine bijzondere gemeente. Een uniek stukje Nederland, waar zo’n 27.000 mensen wonen. Wassenaar ligt midden in het groen aan de Zuid-Hollandse kust, direct naast de bestuurlijke hoofdstad Den Haag met een diverse bevolking; één op de 5 inwoners heeft bijvoorbeeld een internationale achtergrond. Wassenaar is een heel gevarieerde gemeente; met prachtige landgoederen, strand, natuur- en waterwingebied, residenties en de ambassade van de Verenigde Staten.
Spreekt onze werkcultuur met de kernwaarden respectvol, verantwoordelijk, omgevingsgericht en samen jou aan? Als het antwoord ‘ja’ is dan kijken we uit naar jouw reactie. Laat ons weten waarom jíj een aanwinst bent voor Wassenaar.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren.
Planning
De gesprekken bij de gemeente Wassenaar zijn gepland in week 51. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen in de loop van 16 december 2025 bericht.
Optie tot verlenging: 2x 2 maanden
Hybride: Geen verdere informatie
Aantal professionals of FTE: 1
Overig algemeen:
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Wassenaar mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Wassenaar. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).”
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg te bepalen
Overige informatie
- Wassenaar zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
- Een harde vereiste is dat de opdrachtnemer niet meer dan twee opdrachten, waar deze huidige opdracht tevens onder valt, gedurende de inhuurperiode heeft lopen. Geacht wordt om de uren genoemd in de arbeidstijdenwet te handhaven.