Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Wageningen
Logo van Gemeente Wageningen

interim teamleider Communicatie en Kabinet

Gemeente Wageningen

Markt 22, 6701 CZ Wageningen, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

19 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Een tijdelijke leiderschapsrol met impact De gemeente Wageningen zoekt een ervaren interim teamleider Communicatie en Kabinet. Een stevige en verbindende professional die leiding geeft aan een betrokken communicatieteam en het college van B&W ondersteunt met heldere, zorgvuldige en strategische communicatie. Je hebt ruime ervaring met woordvoering, bestuurscommunicatie en weet hoe je bestuurlijke belangen, organisatieontwikkeling en publiekscommunicatie op elkaar afstemt.

Jouw rol

Als interim teamleider geef je leiding aan het team Communicatie en Kabinet, dat bestaat uit communicatieadviseurs- en medewerkers, het webteam en aan het kabinet. Samen zorgen jullie voor communicatie die verbindt met inwoners, bestuur en organisatie. Je bent verantwoordelijk voor het dagelijks functioneren van het team en bewaakt de kwaliteit, samenhang en strategische koers van de communicatie. Je hebt ervaring met en visie op communicatie binnen een politiek bestuurlijke omgeving. Je bent eerste aanspreekpunt voor college van burgemeester en wethouders en directie bij bestuurlijke en politieke vraagstukken, en begeleidt het team bij de verdere ontwikkeling van de communicatieaanpak en professionalisering.

Wat ga je doen

  • Leidinggeven aan het team Communicatie en Kabinet en zorgen voor focus, samenhang en werkplezier.
  • Regie voeren op strategische communicatie, woordvoering en bestuurscommunicatie.
  • Sparringpartner en adviseur zijn voor het college van B&W, directie en MT. In die rol denk je ook mee over de voorbereiding op de verkiezingen en de coalitie en college vorming die daarop volgt.
  • Helpen prioriteren in het werk en bewaken van kwaliteit, resultaat en middelen.
  • Coachen en begeleiden van het team in hun ontwikkeling.
  • Zorgen voor een soepele samenwerking tussen communicatie, kabinet en andere onderdelen van de organisatie.
  • Inzetten op een open, transparante en betrouwbare overheidscommunicatie richting inwoners en partners.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding communicatie op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als teamleider communicatie;
  • Aantoonbare werkervaring bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met woordvoering en/of bestuurscommunicatie;

Wensen en competenties

Wensen

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op WO bachelor niveau
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als teamleider communicatie bij een gemeente
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met woordvoering en/of bestuurscommunicatie
  • Aantoonbare werkervaring als sparringpartner bij een gemeente

Competenties

  • Leiderschap
  • Coachende skills
  • Leidinggeven

Organisatie en team

Wageningen is al jarenlang een van de beste overheidsorganisaties! Wageningen is de stad van de vrijheid met een sociaal gezicht en trotse inwoners. Typerend voor de werkcultuur is het eigenzinnige karakter en het werken vanuit het hart. Wageningen bied je een omgeving waar je je werk met plezier kunt doen. Binnen de organisatie wordt veel gedaan aan vitaliteit en duurzaamheid. Bij ons krijg je de ruimte om je werk op jouw manier in te vullen. Of je nu nieuwe ideeen hebt voor een duurzamer beheer van de buitenruimte, of actief mee wilt denken over hoe we onze wijken nog mooier maken: jouw bijdrage doet ertoe. Kom werken in Wageningen, waar vrijheid en betrokkenheid samenkomen.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 27 november 2025 vanaf 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 26 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling en selectieproces

  1. Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
    De externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
  2. Stap 2: Selectie cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
    De externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria. De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
  3. Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
    De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
  4. Stap 4: Selectiegesprek
    In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11a-12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als een document achter het cv.

Werkdagen

Ma-Vrij

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Laptop. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen aan de externe administratieve broker.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr