Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Beleidsadviseur Groen en Biodiversiteit

Gemeente Voorschoten

Leidseweg 25, 2252 LA Voorschoten, Nederland

Sluit over 7 dagen
105 24 tot 28 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24 - 28

Publicatiedatum:

8 okt 2025

Omschrijving

Doel van de opdracht

Door het vertrek van onze beleidsadviseur groen en biodiversiteit zijn wij op zoek naar tijdelijke invulling van deze functie door een ervaren beleidsadviseur op het gebied van groen en biodiversiteit. De adviseur zal bestuur, management en projectteams adviseren en eigen trajecten begeleiden.

Werkzaamheden

De opdrachtnemer verricht zelfstandig de volgende werkzaamheden:

  • Ondersteunen van initiatieven van bewoners die bijdragen aan een groener Voorschoten
  • Het projectmatig bijdragen aan onze projecten en trajecten op het gebied van klimaatadaptatie, gebiedsontwikkeling en andere ruimtelijke ingrepen zoals het vervangen van het riool
  • Het regionaal vertegenwoordigen van Voorschoten in overleggen en zo bijdragen aan een goede regionale groenstructuur en recreatieve mogelijkheden
  • Overige werkzaamheden die onderdeel uitmaken van een reguliere beleidsfunctie groen

Resultaatverplichtingen

  • Ondersteuning bewonersinitiatieven
    Minimaal 5 concrete bewonersinitiatieven zijn begeleid en succesvol gefaciliteerd, met aantoonbare bijdrage aan vergroening van de leefomgeving (bijv. via projectverslagen, communicatie-uitingen of subsidietoekenningen).
  • Projectmatige bijdragen aan ruimtelijke ingrepen
    Actieve deelname aan ten minste 3 ruimtelijke projecten (zoals klimaatadaptatie, gebiedsontwikkeling of rioolvervanging), met schriftelijke advisering en integratie van groen- en biodiversiteitsdoelen in projectdocumentatie.
  • Regionale vertegenwoordiging
    Voorschoten is aantoonbaar vertegenwoordigd in relevante regionale overleggen (minimaal 1 keer per maand), met verslaglegging en concrete input op regionale groenstructuur en recreatiebeleid.
  • Vergunning advisering en bestuurlijke ondersteuning
    Minimaal 10 vergunningaanvragen zijn beoordeeld en voorzien van beleidsadvies op het gebied van groen en biodiversiteit.
  • Stakeholdermanagement
    Er is actief contact onderhouden met relevante interne en externe stakeholders (zoals bewoners, natuurorganisaties, projectleiders), met een overzicht van contactmomenten en behaalde resultaten.

Eisen

Knock-out criteria

  • Per november 2025 beschikbaar voor 24 tot 28 uur per week voor de duur van de opdracht;
  • Uurtarief maximaal 105,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en fee externe administratieve broker;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur groen bij een gemeentelijke organisatie of provincie;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen gemeentelijke groen-blauwe projecten;

Gunningscriteria te beoordelen door externe administratieve broker (weging, totaal 100 punten)

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar in een beleidsfunctie op het gebied van groen (35 punten);
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor mbt groen en/ of biodiversiteit, milieukunde of bestuurskunde (20 punten);
  • Fysiek aanwezig zijn op kantoor voor minimaal 2 dagen per week, waarvan maandag een vereiste dag is door het bestuurlijke overleg van het domein (15 punten);
  • Uiterlijk per 3 november 2025 beschikbaar voor 24 tot 28 uur per week (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het opstellen van beleid en daar uit voortvloeiende uitvoeringsprojecten op het gebied van Groen en Biodiversiteit (15 punten).

Wensen en competenties

Competenties

  • Snel schakelen
  • Resultaatgerichtheid
  • Besluitvaardig
  • Creatief

Organisatie en team

Werken in Voorschoten, de Parel aan de Vliet Onze groene gemeente, gelegen in de Leidse regio, staat bekend om haar hechte gemeenschap, brede maatschappelijke betrokkenheid en sterk lokaal bestuur. We bieden onze ruim 26.000 inwoners efficiente en persoonlijke dienstverlening met korte communicatielijnen en een mensgerichte aanpak. We zijn trots op onze organisatie en ons medewerkers die zich dagelijks inzetten voor het welzijn van onze inwoners en ondernemers Voorschoten, de Parel aan de Vliet, is sterk in ontwikkeling en de drijvende kracht is ons hechte team van mensen die onze gemeente en alle Voorschotenaren glans geven. Door onze compacte organisatiestructuur kunnen we de lijnen kort houden en snel mooie dingen voor elkaar krijgen. Dat vraagt zelfstandigheid en biedt tegelijk veel vrijheid. Bij de gemeente Voorschoten staan we voor spannende uitdagingen. We zijn volop bezig met de ontwikkeling en verdere professionalisering van onze organisatie, waarbij we toewerken naar een klantgerichte organisatiestructuur die klaar is voor de toekomst. Het doel? Samen met plezier en betrokkenheid werken aan een gemeente waarin vertrouwen en verantwoordelijkheid centraal staan. We bouwen aan een organisatie die niet alleen de inwoners centraal stelt, maar ook jou de ruimte biedt om bij te dragen aan innovatieve en duurzame oplossingen.

De organisatie is onderverdeeld in drie afdelingen: Dienstverlening, Bedrijfsvoering en Bestuur. Deze opdracht wordt uitgevoerd vanuit team beleid dat ondergebracht is bij afdeling bestuur.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de Gemeente Voorschoten zijn gepland op maandag 20 oktober 2025 in de middag. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 17 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

De Gemeente Voorschoten zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 13 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op dinsdag 14 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Een externe administratieve broker is bereikbaar op telefoonnummer [telefoonnummer verwijderd]. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot donderdag 16 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Randvoorwaarden en uitgangspunten

  • De opdrachtnemer voert de opdracht uit op zelfstandige en onafhankelijke basis
  • De opdrachtnemer bepaalt, in overleg, waar en wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd, met inachtneming van wettelijke termijnen
  • De opdrachtnemer is zelf verantwoordelijk voor de inrichting van zijn/haar werkproces en administratie
  • Er is geen verplichting tot persoonlijke arbeid: vervanging is bespreekbaar, mits vooraf afgestemd en passend bij de opdracht.

Rapportage en overleg

  • Wekelijkse voortgangsrapportage aan de opdrachtgever.
  • Bespreken van lopende zaken in het reguliere overleg.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee

Een externe administratieve broker brengt voor deze opdracht 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands
  • Minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr. Dagen in afstemming met kandidaat.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur