Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Senior vakspecialist Burgerzaken (3,5 fte)

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 7 dagen
Onbekend Utrecht

Uren per week:

Onbekend

Publicatiedatum:

10 okt 2025
Senior vakspecialist Burgerzaken
Periode: Van 01-11-2025 tot 31-03-2026 met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 36 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 90 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 9

Dit is je opdracht
Je behandelt en beoordeelt klantvragen; schriftelijk, telefonisch of aan de balie over alle taken en producten van Burgerzaken en verwijst burgers, maar ook professionals zo nodig door. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies en denkt mee met de burger. Je controleert en beoordeelt alle verzamelde gegevens en documenten op juistheid, volledigheid en op eventuele document- en identiteitsfraude. Dit doe je zowel aan de balie als in de backoffice. Aan de balie adviseer en informeer je klanten over zowel de Burgerlijke Stand (BS) als de BRP.
  • Je maakt akten op van de Burgerlijke Stand aan de hand van complexe wet- & regelgeving. Hierbij pas je zo nodig internationaal privaat recht (IPR) en buitenlands personen- en familierecht toe.
  • Je beoordeelt aangiften van vestiging vanuit het buitenland, (her)vestiging, behandelt aanvraag naturalisatie/optie, neemt verklaringen onder ede af en beoordeelt buitenlandse brondocumenten.
  • Je verzorgt de registratie van niet ingezetenen in het RNI-register en verstrekt uittreksels uit dit register.
  • Je actualiseert de BRP op basis van (buitenlandse) brondocumenten waarbij je diverse kennisbanken raadpleegt en zo nodig de specialist Burgerzaken voor (internationale) complexe aangiften. Ook hierbij pas je IPR en buitenlands personen- en familierecht toe.
  • Je plaatst latere vermeldingen bij registerakten, o.a. op basis van beschikkingen van de rechtbank, Koninklijk Besluiten, verzoeken van burgers, etc.
  • Je toetst Rechtbank beschikkingen en overige complexe documenten op juistheid en volledigheid.
  • Je dient verzoeken in bij de Officier van Justitie en de rechtbank t.b.v. akteverbeteringen
  • Je beoordeelt meldingen voorgenomen huwelijk en voltrekt incidenteel eenvoudige huwelijken op het Stadskantoor.

Dit neem je mee
  • Minimaal mbo4 denk- en werkniveau;
  • Minimaal 2 jaar werkervaring op het gebied van de Burgerlijke Stand & BRP;
  • Je bent in het bezit van het diploma BABZ of overeenkomstige relevante modules behaald van de Publieksacademie;
  • Je hebt ruime kennis en ervaring van Nederlandse wet- en regelgeving die BS en BRP (en de overige taakgebieden van Burgerzaken) als onderwerp hebben, inclusief Rijkswet op het Nederlanderschap, Internationaal Privaatrecht en het werken met buitenlands personen- en familierecht;
  • Je hebt uitstekende vaardigheden om te kunnen omgaan met mensen uit de verschillende geledingen van de samenleving en uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden, zowel in het Nederlands als Engels;
  • Je bent accuraat, kwaliteitsgericht en dienstverlenend ingesteld;
  • Je bent flexibel inzetbaar tijdens de openingstijden van Burgerzaken: 8.45 uur - 20:15 uur en bereid minimaal 1 avond per week te werken. De gemeente Utrecht heeft avondopenstelling op dinsdag- en donderdagavond;
  • Je bent digitaal vaardig en hebt ervaring met Key2Burgerzaken.

Goed om te weten
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er meerdere kandidaten uit deze procedure wordt aangenomen. Gezien de hoeveelheid werk, verwachten we dat er voor 3.5 FTE kandidaten zullen starten. Graag 1 kandidaat per offerte aanbieden.

De manager zal contact met je opnemen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. De gesprekken zullen worden gepland op 21-22-23 oktober.

Een deta-vast constructie kan, indien dit gewenst is door de Gemeente Utrecht, aanbieder en kandidaat, tot de mogelijkheden behoren.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

Voor deze opdracht geldt er een verscherpte integriteitsscreening welke door een externe partner wordt uitgevoerd. De uitkomst van het onderzoek is bepalend voor de definitieve opdrachtverstrekking.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.


Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur