Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Senior Strategisch Projectmanager Spoorkruisingen en Spoorbrug

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

18 - 20

Publicatiedatum:

31 okt 2025
Opdracht tarief 160Opdracht uren 18 - 20

Omschrijving

Korte beschrijving speelveld

Utrecht is de snelst groeiende stad van Nederland. Dat zorgt voor nieuwe vraagstukken op het gebied van onder andere bereikbaarheid, mobiliteit, energietransitie, gebiedsontwikkeling en recreatie. We willen daarbij gezond verstedelijken. Dat betekent met creatieve oplossingen verschillende soms schijnbaar tegenstrijdige - doelen realiseren: wonen, werken, reizen, verbeteren luchtkwaliteit, vergroenen, uitvoeren energietransitie, etc. We doen dit vanuit de Ruimtelijke Strategie Utrecht; het geeft direct een indruk van de projecten waaraan je kunt gaan werken.

De gemeente Utrecht wil fietsbruggen en fietstunnels aanleggen om de stad veiliger, beter bereikbaar en onverminderd aantrekkelijk te houden. Deze opdracht betreft twee ongelijkvloerse spoorwegonderdoorgangen en een spoorbrug over een kanaal. Het gaat om de locaties in het baanvak Utrecht – Amersfoort/ Hilversum (tunnel Boorstraat), achter de zuidzijde van het Centraal Station (tunnel Nicolaas Beetsstraat) en in het baanvak Utrecht – Amsterdam (spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal)

Fietsverbinding spoorbrug Amsterdam-Rijnkanaal is onderdeel van de Dom tot Dam-route, de doorfietsroute tussen Utrecht en Amsterdam. Het planproces van deze doorfietsroute bevindt zich begin 2026 in de afrondende fase van de tracéstudie. De onderdelen uitbreiding spoorbrug Amsterdam-Rijnkanaal met fietsverbinding, met de taluds in het baanvak en de inpassing op de herontwikkeling van het terrein van Stadsbedrijven gemeente Utrecht, zijn in deze studie nu de voornaamste onderzoeken. Daarnaast zijn er twee deeltracés die verder worden uitgewerkt naar een functioneel ontwerp. Deze en de andere deeltracés behoren ook tot de opdracht. Afstemming over de gehele route vindt plaats met de andere gemeenten op de route, de provincies en het Rijk.

Fietsverbinding tunnel Boorstraat is ook onderdeel van de Dom tot Dam-route maar heeft ook zelfstandig bestaansrecht als ontsluiting van de nieuw te bouwen wijken Wisselspoor en Cartesiusdriehoek. Het project bevindt zich begin 2026 in de overgang van Studiefase naar Contractvoorbereidingsfase, conform de terminologie van de TunnelAlliantie van ProRail. Voor de inpassing van de fiets- en voetgangersverbinding in de toekomstige en in de bestaande omgeving worden de ontwikkelaars van Wisselspoor en de omgeving betrokken. Voor de nieuwe speeltuin worden de kinderen uit de omgeving betrokken.
https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/samenwerken/leveranciers/documenten/2024-werking-vd-tunnelalliantie-6.0-190924.pdf

Fietsverbinding tunnel Nicolaas Beetsstraat bevindt zich begin 2026 in de Onderzoeksfase, conform de TunnelAlliantie van ProRail. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met onder meer ProRail en de provincie Utrecht. Afstemming vindt plaats met de ontwikkelaar van het Kruisvaartkwartier. De eerste resultaten van het haalbaarheidsonderzoek zijn positief en er zijn nog meer zaken uit te zoeken. Parallel werken we aan een maatwerk plan van aanpak dat waarschijnlijk zal afwijken van de traditionele Studiefase; een aanpak die nog beter past bij de omvang van de risico's in de verdere voorbereiding en tijdens de uitvoering van deze opgave.

Werkzaamheden
De projectmanager spoorkruisingen en spoorbrug is vanuit Ontwikkelorganisatie Ruimte gedelegeerd opdrachtgever. De projectmanager is eindverantwoordelijk voor de aansturing én begeleiding van de projectteams, die bestaan uit professionals van onder meer Ontwikkelorganisatie Ruimte, Juridische Zaken, Business Control, Communicatie, StadsIngenieurs, externe advies- en onderzoeksbureaus, ProRail, NS en de provincie Utrecht. De projectmanager spoorkruisingen en spoorbrug is tevens integraal verantwoordelijk voor de nodige afstemming met de gebiedsteams van de gemeente Utrecht en met andere stakeholders in de omgeving waaronder bewoners, bedrijven en gebiedsontwikkelaars.

De projectmanager spoorkruisingen en spoorbrug zorgt voor een goede procesgang van ambtelijke naar bestuurlijke besluitvorming en stelt daarvoor college- en raadsvoorstellen op. Hierbij betrekt de projectmanager de adviseurs bestuurlijke zaken en stemt af met het stafbureau. De projectmanager spreekt met de verantwoordelijke wethouder(s) in deze een-op-een in het stafoverleg. Ervaring met ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen en omgevingsmanagement is daarom zeer belangrijk.

We werken volgens het Utrechts Plan Proces, inclusief de Utrechtse wijze van 'samen stad maken', én conform het werkproces van de TunnelAlliantie van ProRail. Deze processen heeft de projectmanager spoorkruisingen en spoorbrug te integreren.

Je werkt autonoom, in beginsel met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van je werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van je werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht

Het resultaat van je werkzaamheden zijn de tussenproducten (planproducten) zoals vastgelegd in de projectcontracten van de projecten Nicolaas Beetsstraattunnel, de Boorstraattunnel en de Dom tot Damroute, met als eindresultaat de aangelegde verbindingen, brug en tunnels. De tussenresultaten en knelpunten bespreek je met de programmamanager fiets- en voetganger en de programmamanager ontwerp en realisatie mobiliteit.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde HBO-opleiding, bij voorkeur een combinatie van opleidingen in techniek en bedrijfskunde;

  • Je hebt minstens 5 jaar ervaring in het bij elkaar brengen van veel verschillende stakeholders met uiteenlopende belangen in een complexe omgeving voor een gezamenlijk eindresultaat van een ingewikkelde projectopgave. Je weet hierin te balanceren tussen draagvlak creëren en doorpakken;

  • Je hebt minstens 10 jaar projectmanagementervaring met infrastructurele projecten en met raakvlakken met gebiedsontwikkelingen, en bij voorkeur binnen een grote gemeentelijke organisatie (G4). Inclusief de daarbij behorende ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen en omgevingsmanagement;

  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het TunnelAlliantie werkproces van ProRail, in binnenstedelijk gebied. Je hebt een eigen visie op het vertalen van de Spoorwegwet en de concessie van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat naar jouw werkwijze;

  • Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering die jouw aansprakelijkheid, conform de inhuurvoorwaarden van de gemeente Utrecht, voor deze specifieke werkzaamheden dekt. Bij een gerenommeerde verzekeringsmaatschappij die deze werkzaamheden uitdrukkelijk opneemt in de polis. De polis moet je kunnen overleggen. Dit gelet op het werken aan het spoor, wat sterk verhoogde risico's met zich meebrengt. De kosten voor deze verzekering draag je zelf.

Wensen en competenties

Wensen

  • Bij voorkeur meerdere ervaringen met gemeentelijke besluitvormingsprocessen en de omgevingsparticipatie;

  • Je hebt ervaring met het aansturen én begeleiden van professionals, waardoor je de teamontwikkeling op een hoger plan weet te brengen qua taakvolwassenheid en teameffectiviteit. Ook hierin heb je een eigen visie;

  • Je beschikt over de vaardigheid en de souplesse om relationeel en inhoudelijk vlot te communiceren in en tussen bestuur, de (project)organisatie, de stakeholders en de omgeving.

Competenties

  • Communicatie kracht

  • Samenwerken

  • Coachen

  • Resultaatgericht

  • Stakeholdermanagement

  • Omgevingsbewustzijn

Organisatie en team

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/

Gespreksinformatie

Planning

Gesprekken zijn gepland op 20 november. Uiterlijk 13 november ontvang je bericht of je uitgenodigd bent voor een gesprek. Dit gesprek vindt fysiek plaats op het stadskantoor van de gemeente Utrecht.

Gesprek

Gesprekken zijn gepland op 20 november. Uiterlijk 13 november ontvang je bericht of je uitgenodigd bent voor een gesprek. Dit gesprek vindt fysiek plaats op het stadskantoor van de gemeente Utrecht.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Senior Strategisch Projectmanager Spoorkruisingen en Spoorbrug
Periode: Van 1-1-2026 tot 1-1-2027 (12 maanden), met optie tot verlenging
Belasting: 18 - 20 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 160,- euro per uur incl. reiskosten, exc. BTW
Functieschaal: 14


Goed om te weten:

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

  • Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr