Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Raamcontractmanager Stadsingenieurs

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 15 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

1 dec 2026

Uren per week:

25

Publicatiedatum:

30 okt 2025
Opdracht tarief 130Opdracht uren 25

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Ben jij dé raamcontractmanager die wij zoeken voor de gemeente Utrecht? Binnen het fysieke domein zijn wij volop bezig met het ontwikkelen van een toekomstbestendige marktstrategie. Al jarenlang werken we intensief samen met aannemers, advies-, ontwerp- en ingenieursbureaus om onze stad te onderhouden en te ontwikkelen en daar blijven we mee doorgaan. Maar nu zetten we een nieuwe stap: we gaan deze samenwerking slimmer en transparanter organiseren door in te zetten op langdurige en intensieve samenwerking.

Namens de verschillende contracteigenaren (de managers binnen Stadsingenieurs) ben jij verantwoordelijk voor de optimale werking van raamcontracten binnen de afdeling Stadsingenieurs. Dit zijn veelal raamcontracten voor ingenieursdiensten die in veel gevallen aan het begin van hun looptijd staan. Jij bewaakt vanuit jouw rol het functioneren en de prestaties van leveranciers, over de volle breedte van de dienstverlening. Daarbij ondersteun je vakgroepen en projectteams bij het toepassen van de raamcontracten bij het uitvoeren van nadere overeenkomsten in hun projecten. Jouw focus: zorgen dat raamcontracten eenvoudig te gebruiken zijn, er een leer en ontwikkelcyclus ontstaat over de nadere overeenkomsten heen en dat collega's hoogwaardige dienstverlening ervaren. Het inhoudelijk contractmanagement van nadere overeenkomsten binnen de raamcontracten ligt bij de vakgroepen en projectteams.

Voor toekomstige samenwerkingen en raamcontracten is de markstrategie volop in ontwikkeling en levert binnenkort een concreet plan op voor Stadsingenieurs, hier volgen ook nieuwe raamcontracten voor de stad uit. Stadsingenieurs wil daarom deze rol inbedden binnen haar organisatie, komend jaar wordt onderzocht wat daar voor nodig is. Wil jij meebouwen aan de toekomst van Utrecht en een sleutelrol vervullen binnen Stadsingenieurs?

Werkzaamheden:

  • Je overziet en beheert het complete landschap van de (raam)contracten voor Stadsingenieurs.

  • Je hebt de regie over de uitvoering van de raamcontracten, waarbij je scherp stuurt in samenwerking op zowel de financiële (uitputting en marktconformiteit), procesmatige en functionele aspecten.

  • Je onderhoudt proactief het contact met samenwerkingspartners en gebruikers van het raamcontract, zodat samenwerking vlekkeloos verloopt.

  • Je hebt overzicht en bewaakt continu de doelstellingen, de scope, het budget en de afgesproken prestaties van de raamcontracten (KPI's).

  • Je stuurt bij op basis van trends en deadlines, zodat de (raam) contracten altijd voldoen aan de afgesproken KPI's en doelstellingen.

  • Je signaleert risico's tijdig en zet stevig in op leren en verbeteren binnen de raamcontracten.

  • Als vraagbaak en steunpilaar ondersteun je vakgroepen en projectteams in de uitvoering van deelopdrachten, in nauwe samenwerking met collega's.

  • Je bent de eerste escalatielijn voor de managers binnen Stadsingenieurs, samenwerkingspartners en projectteams; bij jou kunnen zij terecht als het spannend wordt.

  • Je ontwikkelt een contractbeheersplan voor raamcontracten en stelt en/of assisteert bij het opstellen van deze plannen.

  • Je onderhoudt op structurele en ad hoc basis het contact met de samenwerkingspartners. Je houdt overzicht en communiceert helder over alle mutaties tactische en strategische wijzigingen binnen een raamcontract.

  • Je levert een actieve bijdrage aan het opstellen van nieuwe raamcontracten, zodat we als organisatie kunnen blijven professionaliseren.

  • Je stemt intern af met de contracteigenaar en gebruikers, bespreekt de scope en uitgangspunten en deelt de voortgang op transparante wijze.

  • In deze rol werk je nauw samen met inkoopadviseurs, managers van Stadsingenieurs, projectleiders, technisch adviseurs, stedelijk ontwerpers en alle relevante stakeholders binnen de organisatie.

Het borgen van kwaliteit van kennis is een belangrijk aspect in jouw werk. Tijdens je werk lever je een bijdrage aan het verbeteren van je vakgebied. Je bent gewend en ziet het als uitdaging om continu te verbeteren en nieuwe ontwikkelingen en innovaties in jouw vakgebied te beoordelen op kansen, hierin te adviseren en waar mogelijk toe te passen.

Resultaat van de opdracht

  • Stabiele en voorspelbare prestaties van de raamcontracten.

  • Optimale samenwerking met marktpartners, gebruikers en stakeholders.

  • Ontwikkelen van een efficiënte en effectieve contractbeheersing voor raamcontracten.

  • Financiële en inhoudelijke verantwoording van raamcontracten is op orde.

  • Bijdrage aan het ontwikkelen en functioneren van raamcontracten binnen de afdeling en het eventueel opleiden van contractmanagers.

Eisen

  • Je beschikt over een afgeronde wo-opleiding, of vergelijkbaar werk- en denkniveau.
  • Je hebt minimaal vijf jaar relevante ervaring als (raam)contractmanager, specifiek op het gebied van (complexe) projecten in de openbare ruimte bij een grotere gemeentelijke of overheidsorganisatie. Hierdoor ben je bekend met de context en dynamiek van het realiseren van projecten in de openbare ruimte.
  • Je hebt gedegen kennis van verschillende raamcontractvormen en je bent goed op de hoogte van de bijbehorende financiële aspecten.
  • Je kent het speelveld van marktpartijen die betrokken zijn bij de realisatie van onderhoud of projecten, zoals advies- en ingenieursbureaus, aannemers en leveranciers.

Wensen en competenties

Competenties

  • Je bent ondernemend, behoudt overzicht in een dynamische omgeving en bent een verbinder.

Organisatie en team

Korte beschrijving speelveld
Ben jij een ervaren raamcontractmanager met expertise in raamcontracten en bij voorkeur met ingenieurs- en aannemersdiensten voor de uitvoering van projecten? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Bij de afdeling Stadsingenieurs – het kloppend hart achter het maken van de openbare ruimte in Utrecht - krijg je de kans om impact te maken. Deze afdeling, onderdeel van Stadsbedrijven, bestaat uit zo'n 260 gedreven professionals en kent vakgroepen zoals projectmanagement, stedelijk ontwerp, infrastructuur, constructies, ondergrond & installaties, en directievoering & toezicht. Hier werk je mee aan de voorbereiding en realisatie van alle fysieke projecten in de openbare ruimte, in opdracht van de afdelingen beheer openbare ruimte, Ruimte en Wijken. Jaarlijks zijn wij verantwoordelijk voor meer dan 400 projecten verspreid door de stad.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/

Gespreksinformatie

Planning

Gesprekken zijn gepland op 26 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Gesprek

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Raamcontractmanager Stadsingenieurs
Periode: Van 01-12-2025 tot 01-12-2026 (12 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 25 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 130,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW


Goed om te weten:

  • De kandidaat dient te beschikken over eigen voor de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De reiskosten en de elektronische hulpmiddelen worden niet door Gemeente Utrecht ter beschikking gesteld en vallen binnen het uurtarief. Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.

  • De standplaats voor de opdracht is de locatie het stadskantoor.

  • Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr