Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Projectleider praktijk-leren: hulpverlening aan gezinnen met veel complexe problemen

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

2 jan 2026

Einddatum:

2 jul 2026

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

20 nov 2025
Opdracht tarief 130Opdracht uren 20

Omschrijving

Opdrachtomschrijving (de taken):

  • Vormgeven van dit praktijk-leren, startend bij 5 casussen:
    • Onderzoeken (samen met de gezinnen) wat er gebeurt in deze casuïstiek en wat daarin wel/niet helpend is;
    • Onderzoeken welke alternatieven er zijn en wat er nodig is om die te realiseren;
    • Waar mogelijk direct verbeteringen doorvoeren in de hulp aan deze gezinnen.
  • Aansturen van projectteam (bestaande uit professionals van de jeugdhulppartners die ervaren zijn in hulpverlening aan deze gezinnen).
  • Voorzitten van de stuurgroep waarin lessen en knelpunten worden geagendeerd.
  • Schrijven van kort rapport met opbrengsten, kansen, knelpunten etc.
  • Organiseren afsluitende leerbijeenkomst waarin geleerde wordt gedeeld en vooruit wordt gekeken naar toekomst.

Er is al een verkenning met de partners gedaan op wat vermoedelijk nu niet helpend is/ wat maakt dat het niet altijd lukt om de hulp goed vorm te geven. In dit project maak je de vertaalslag van denken naar doen. In het zetten van deze stappen is het belangrijk alle jeugdpartners mee te krijgen en samen te leren.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht

Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid?
De ambitie is om de opdracht af te ronden met een gedeeld beeld van de wijze waarop we in Utrecht aan deze gezinnen hulpverlenen, waarom we dat op die manier doen, hoe dat wellicht ook anders kan en wat daarvoor nodig is. De geleerde lessen zijn gedeeld met de stuurgroep en in een afsluitende bijeenkomst voor betrokkenen. Het geleerde landt in een kort rapport waarmee we verder kunnen in de stad.

Eisen

  • Minimaal 10 jaar ervaring met samenwerkingsvraagstukken tussen partijen in het sociaal domein;
  • Aantoonbare ervaring met het begeleiden van complexe verandertrajecten binnen de jeugdhulp/sociaal domein waarbij meerdere stakeholders met verschillende belangen betrokken zijn;
  • Minimaal 2 jaar, bij voorkeur meer jaren aantoonbare ervaring in samenwerken met de gezinnen waar het om gaat (2% meest complexe casuïstiek);
  • Aantoonbare ervaring met transformatie op zowel gezinsniveau, organisatieniveau als systeemniveau.
  • Kennis van de werkzame elementen in de hulpverlening aan de gezinnen die het betreft (intensieve ambulante gezinshulpverlening);
  • In staat om de uren flexibel in te zetten over de weken, naar wat nodig is voor de werkzaamheden.

Wensen en competenties

Wensen

  • Bij voorkeur meer dan 2 jaar aantoonbare ervaring in samenwerken met de gezinnen waar het om gaat (2% meest complexe casuïstiek).

Competenties

  • Resultaatgericht: je signaleert uitdagingen en toont commitment en zelfstandigheid op het realiseren van de gestelde doelen. Je bent daarnaast in staat de vertaalslag te maken van strategie en ideeën naar concrete uitvoering. Je escaleert tijdig wanneer tussentijdse doelen niet behaald dreigen te worden.
  • Omgevingsbewustzijn: je bent je bewust van de belangen en perspectieven vanuit verschillende belanghebbenden, zeker ook van die uit de praktijk en de huidige markt, politiek/bestuurlijke veld en andere beleidsterreinen en afdelingen binnen de gemeente. Je neemt deze mee in de afwegingen rondom je dagelijkse werkzaamheden en weet hier adequaat op in te spelen.
  • Samenwerken: constructieve bijdragen leveren een gezamenlijk resultaat. Je levert deze bijdrage ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet van persoonlijk belang is of wanneer het over de sfeer en de relaties binnen de groep of het team gaat. Je biedt duidelijkheid over rollen en taakverdeling en stuurt hierop.
  • Verandermanagement & Coaching: je beschikt over sterke veranderkundige vaardigheden en weet veranderprocessen effectief te begeleiden. Kan stakeholders actief betrekken, hen meenemen in de aanpak en hen coachen gedurende het verandertraject om draagvlak en succesvolle implementatie te realiseren.
  • Communicatiekracht: (eigen) ideeën, meningen en feiten op heldere, begrijpelijke en overtuigende wijze overbrengen. Waarbij aandacht is voor de balans tussen verschillende belangen, meningen en ideeën.

Organisatie en team

Korte beschrijving speelveld

Utrecht heeft jou nodig!

Het Utrechtse jeugdhulpstelsel is ingericht om hulp aan gezinnen zoveel mogelijk buurtgericht te kunnen bieden. We merken dat het juíst bij gezinnen waarin veel verschillende complexe problemen spelen (circa 50 gezinnen in Utrecht), lastig is om de hulp te organiseren vanuit de eigen organisaties in de wijk (vanwege buiten kantooruren, gevraagde intensiteit, complexiteit e.d.). De hulp aan deze gezinnen is op dit moment te zeer versnipperd (deels uitgevoerd door onderaannemers), wat regievoering moeilijk maakt en samendragen van de complexiteit niet ten goede komt. Het is een bestuurlijke wens van de Utrechtse jeugdhulppartners om hierop te ontwikkelen.

Maatschappelijke Ontwikkeling (+/- 165 FTE) ontwikkelt samen met inwoners en maatschappelijke organisaties het beleid voor het sociaal domein en is vaak opdrachtgever voor de uitvoering maar ook ondersteuner, partner of aanjager. Bij Maatschappelijke Ontwikkeling bieden we je een inspirerende, collegiale werkomgeving. Zorg, jeugdzorg, onderwijs, asiel, inburgering, inclusie, sport en samenleving zijn de onderwerpen waaraan wij werken.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland op 10 en 11 december. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. In het gesprek zal het gaan over de aanpak die de projectleider voorstelt en de argumenten daarvoor.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr