Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Projectleider netcongestie

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

30 - 36

Publicatiedatum:

5 dec 2025
Opdracht tarief 105Opdracht uren 30 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Korte beschrijving speelveld

Utrecht heeft jou nodig!
De belasting van het elektriciteitsnet in Utrecht nadert een kritische grens. Er is tekort aan capaciteit voor stroomtransport op piekmomenten. Daardoor is er al een wachtlijst voor stroomaansluitingen voor grootverbruikers en dreigt er een wachtlijst voor kleinverbruikers. Zonder onmiddellijke aanvullende maatregelen komen veel ontwikkelingen tot stilstand. En daarmee de ontwikkeling van woningen en voorzieningen, de vestiging van bedrijven, verduurzaming. Ook neemt het risico op frequente stroomuitval aanzienlijk toe. Dit alles kan grote impact hebben op het woon- en leefklimaat, de werkgelegenheid en de leefbaarheid in Utrecht. Daarnaast heeft de dreigende stilstand grote financiële gevolgen voor de gemeente.

Om verdere netcongestie en verlies aan inkomsten te voorkomen, ontwikkelingen mogelijk te maken en voorbereidingen te treffen voor geval van stroomuitval is een pakket maatregelen voorgesteld. Hiertoe is een gemeentebreed programma opgesteld, waar het 'project' Netcongestie VTH deel van uit maakt. De werkzaamheden binnen VTH betreffen 1 van de 13 binnen de in dit programma Netcongestie gedefinieerde 'deelprojecten'.

Werkzaamheden
Van de projectleider wordt gevraagd om:

  • Sturing te geven aan het projectteam netcongestie binnen VTH;

  • Af te stemmen met de overige (deel)projectleiders netcongestie binnen de gemeente;

  • De werkzaamheden te coördineren die binnen (een deel van) de projectgroep uitgevoerd moeten worden;

  • Waar nodig hierbij zelf ook bij te springen;

  • Rapportages op te stellen van de behaalde resultaten en deze te rapporteren aan de opdrachtgever binnen VTH.

Je zorgt ervoor dat het project blijft draaien en de benodigde resultaten volgens het al opgestelde projectplan blijft behalen totdat een vaste invulling van de positie is gevonden.

Resultaat van de opdracht

Deze opdracht kan worden afgerond als een vaste invulling van de positie van (deel)projectleider is gevonden en je je werk aan deze persoon hebt over gedragen. Dit zal naar verwachting op zijn vroegst over een half jaar het geval zijn.

Eisen

  • Minimaal een HBO opleiding;
  • Aantoonbare ervaring als projectleider binnen de fysieke leefomgeving;
  • Kennis van het onderwerp netcongestie;
  • De kwaliteiten om in een dynamische omgeving als onderdeel van een divers team te functioneren, deze eventueel aan te sturen en te motiveren.

Wensen en competenties

Niet bekend

Organisatie en team

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland in derde week van december. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Projectleider netcongestie

Periode: van 1 januari 2026 tot 1 juli 2026 (6 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 30-36 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 105,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 11


Goed om te weten:

  • In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzp'ers niet toegestaan.

  • Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

  • De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
    Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

  • Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

  • Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr