Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Projectleider LINDA Dataportaal met contractmanagementervaring

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

29 jul 2024

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

30 okt 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 16 - 24

Omschrijving

Korte beschrijving speelveld

Het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) werkt in opdracht van de regio's van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL-regio's) aan een landelijk dataportaal met gebruiksgegevens van openbare laadpalen (LINDA dataportaal). In het dataportaal wordt laaddata opgeslagen en beschikbaar gemaakt voor verschillende doeleinden. Verschillende NAL-regio's zijn voor het bijplaatsen van openbare laadpalen afhankelijk van data en informatie uit het dataportaal.

De opdracht om het portaal te ontwikkelen en beheren is eind 2022 gegund aan NDW. Eind 2025 wordt versie 1.0 van het dataportaal opgeleverd door NDW en in beheer genomen. De verwachting is dat in 2026 nog nieuwe functionaliteiten toegevoegd of aangescherpt moeten worden. Ook zullen laadpaalexploitanten (CPO's) nog aangesloten moeten worden op het portaal via gestandaardiseerde aansluitvoorwaarden. Beheer en onderhoud is inmiddels al gestart, maar beheer- en onderhoudsafspraken moeten verder uitgewerkt en vervolgens geïmplementeerd en gemonitord worden. Tot slot moet in 2026 besluitvorming worden georganiseerd over hoe opdrachtgeverschap, governance en financiering van LINDA vanaf 2027 vorm te geven.

De NAL-regio's zoeken een projectleider LINDA dataportaal die ervaring heeft met het managen van contracten en proces- en beheerafspraken en kan optreden als gedelegeerd opdrachtgever voor het dataportaal namens de NAL-regio's. Het begeleiden van complexe processen met een groot aantal stakeholders om het LINDA dataportaal inhoudelijk, organisatorisch en bestuurlijk te borgen, is een belangrijke kerntaak. Je treedt namens de zes NAL-regio's op als gedelegeerd opdrachtgever van het dataportaal aan NDW.

Opdracht omschrijving

  1. Aansturen doorontwikkelingen dataportaal
    Toelichting: in 2025 wordt de projectfase van het dataportaal afgerond. Vanaf 2026 zullen doorontwikkelingen per keer uitgewerkt moeten worden en - via een door NDW opgestelde inschatting van werkzaamheden en offerte - goedgekeurd moeten worden. Timing hiervan moet aansluiten bij de planning van NDW. Het begeleiden van dit proces en zorgen dat oplevering door NDW ook voorspelbaar is, vergt strakke procesbegeleiding waar jij voor verantwoordelijk bent. Ook werk je mee aan acties die vanuit de NAL-regio's nodig zijn om CPO's conform de standaard aan te sluiten op het dataportaal en datakwaliteit aan de bron te verbeteren.

  2. Randvoorwaarden voor beheer- en onderhoudsperiode organiseren en managen eerste fase
    Toelichting: Onderhoud en beheer is al gestart, maar beheer- en onderhoudsafspraken moeten nog verder uitgewerkt en geïmplementeerd worden. Vervolgens moet middels deze afspraken het functioneren van het dataportaal bewaakt worden incl. de controle op data van CPO's en het oplossen van issues. Vanuit de NAL ben je verantwoordelijk voor het verder uitwerken en implementeren van de afspraken over het onderhoud- en beheerperiode en het managen van de eerste fase van deze periode.

  3. Organiseren besluitvorming governance en financiering vanaf 2027
    Toelichting: De opdracht van de NAL-regio's aan NDW loopt in ieder door tot eind 2026. Er zijn meerdere manieren waarop het opdrachtgeverschap en financiering van het LINDA dataportaal na 2026 ingericht kan worden. Je bent verantwoordelijk voor het organiseren en agenderen van de benodigde informatie in het NAL-regio's overleg en strategisch overleg LINDA om tot besluitvorming te komen over opdrachtgeverschap en financiering voor 2027 en verder. Ook ben je verantwoordelijk voor goede borging van de NAL (regio) belangen in de LINDA governance structuur in en na 2026

  4. Meewerken aan voorbereiding en acties uit strategisch overleg LINDA.
    Toelichting: Het strategisch overleg LINDA is een overleg op management niveau waar strategische vraagstukken worden behandeld. Het gremium kan ook als escalatielijn gebruikt worden. NDW is trekker van dit overleg. Jij monitort of NDW tijdig de juiste zaken agendeert en hier gedegen voorbereiding op organiseert. Je bent ook verantwoordelijk voor voorbereiding van de NAL regio's in het strategisch overleg. Zaken die in ieder geval op de agenda terug dienen te komen zijn de governance en financiering van LINDA vanaf 2027 en de synergie(kansen) tussen LINDA en andere NDW-activiteiten die laadinfrastructuur raken zoals het National Access Point (NAP).

  5. In verschillende gremia optreden als gedelegeerd opdrachtgever voor het dataportaal.
    Toelichting: Er zijn verschillende gremia waarin gestuurd wordt op of gewerkt wordt aan LINDA.

    Als gedelegeerd opdrachtgever:

    • Ben je verantwoordelijke voor reguliere afstemming met NAL-regio's overleg;

    • Ben je deelnemer aan de LINDA gebruikersgroep (operationeel overleg). In de gebruikersgroep worden gebruikerswensen en -eisen opgehaald en kunnen gebruikers gevraagd worden mee te denken of te testen.

    • Ben je voorzitter van de LINDA werkgroep en bereid je deze voor (tactisch overleg). In de werkgroep worden onder andere door NDW doorvertaalde gebruikerswensen en -eisen besproken en wordt voortgang op afspraken gemonitord;

    • Ben je deelnemer aan het strategisch overleg LINDA (zie 2).

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Eisen

  • Je hebt aantoonbaar WO werk- en denkniveau.
  • Je hebt minimaal vijf jaar relevante werkervaring, waaronder werken met of voor overheden.
  • Je hebt ruime ervaring met projectmatig werken en minimaal 3 jaar ervaring als projectleider. Hier zaten ook ICT projecten tussen en projecten die worden gekarakteriseerd door de aanwezigheid van verschillende belangen en een gemiddeld tot hoog afbreukrisico.
  • Je hebt ruime ervaring met diverse vormen van contract- en procesmanagement en het managen van contract- en beheerafspraken, bij voorkeur van ICT-producten bij of tussen overheden.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring met dataprivacy en datarechten is een pré.

  • Kennis en affiniteit met duurzame mobiliteit en laadinfrastructuur is een pré.

Competenties

  • Een stevige gesprekspartner op zowel tactisch als strategisch niveau.

  • Ervaring met organisatie van databeheer.

  • Ervaring met juridische vraagstukken rond data.

  • Kan autonoom werken.

Organisatie en team

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland op 13 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Projectleider LINDA Dataportaal met contractmanagementervaring
Periode: Van z.s.m. tot 01-01-2027 (12 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 16-24 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 120,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 12


Goed om te weten:

  • Standplaats van de projectleider is in nader overleg te bepalen. Er wordt veelal digitaal samengewerkt met/tussen de verschillende regio's, maar men komt ook met enige regelmaat ergens in het land bij elkaar. De projectleider wordt hier ook verwacht.

  • Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

  • Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr