Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Projectleider/Kwartiermaker Erfpacht voor project Erfpacht Einde Tijdvak (EET)

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 11 dagen
Onbekend Utrecht

Uren per week:

Onbekend

Publicatiedatum:

11 sept 2025
Projectleider/Kwartiermaker Erfpacht voor project Erfpacht Einde Tijdvak (EET)
Periode: 1-10-2025 of zsm tot 1-10-2027 (24 maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 24 uur per week gemiddeld
Tarief: Max. 120,00 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 12


Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

Net als andere gemeenten kent ook Utrecht de uitgifte van grond in erfpacht. Vanaf 2024 expireren de eerste erfpachtcontracten, namelijk die vanaf 1974 zijn afgesloten. Dat vraagt zorgvuldigheid in de wijze hoe de erfpachters daarover te benaderen en met welk voorstel. Uiterlijk najaar2026 wil gemeente Utrecht een definitief voorstel hebben vastgesteld door College en bevestigd door de gemeenteraad.

Het plan is om de komende periode de financiele uitgangspunten samen met de juridische voorwaarden tot in detail uit te werken. De eerste input bij de erfpachters en belangenorganisaties is reeds opgehaald en de nieuwe conceptvoorwaarden zijn vastgesteld. In nog twee rondes zullen de erfpachters en de raad worden geinformeerd waarmee er tevens gelegenheid is voor vragen en feedback (heeft allemaal inmiddels plaatsgevonden). Op basis van deze input wordt het voorstel uitgewerkt tot een definitief voorstel. Een externe juridische toets en een extern deskundigenoordeel zijn ook onderdeel van het proces.

Opdrachtomschrijving

De opdracht houdt als volgt in:
Uitvoeren en waar nodig nader uitwerken van een plan van aanpak om te komen tot een succesvolle besluitvorming inclusief bestuurlijke vaststelling van het definitieve voorstel in 2026, waarna je invulling geeft aan de implementatiefase.
Voorbereiden van de besluitvorming in proces en documentatie samen met het projectteam.
Sturing geven aan het project(team) om van conceptvoorstel met de financiele en juridische uitgangspunten te komen tot een definitief voorstel.
Proces voorbereiden en in gang zetten zodat de externe juridische toets en het externe deskundigenoordeel worden uitgevoerd.
Borgen van de daadwerkelijke uitvoerbaarheid.
Overzicht op de te maken producten, wanneer wat gereed moet zijn, maken van een planning en sturen op de planning.
Uitvoeren van het participatieplan.
Verkennen welke voorbereidingen vooruitlopend op de besluitvorming reeds gedaan kunnen worden om na besluitvorming vaart te kunnen maken.
Wat vragen we NIET van je:
Gedetailleerde juridische uitwerking van de nieuwe voorwaarden. Daar hebben we onze eigen specialisten voor.
Uitvoeren van taxaties of uitwerken van contracten. Ook daar hebben we onze mensen voor.
Zelf uitvoeren van de externe juridische toets of het externe deskundigenoordeel. Hier geven we op een andere manier extern invulling aan.
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.


Resultaat van de opdracht
Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid?
Deze opdracht kan worden afgerond als het besluit van de raad is opgeleverd en een plan voor de implementatiefase in werking is gezet.
Jij bent/hebt:
Je hebt een afgeronde WO-opleiding. Bij voorkeur in vastgoed of planologie.
Je hebt bij voorkeur minstens 5, maar bij voorkeur meer jaar aantoonbare ervaring met het hands-on leiden en uitvoeren van complexe vernieuwende projecten.
Je hebt recente kennis van en ervaring met erfpacht in ieder geval bij een van de (of meerdere) G4 gemeenten.
Je hebt ervaring met ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen. Bij voorkeur binnen een (semi-)overheidsorganisatie en/of G4 gemeente.
Verder beschik je in ieder geval over deze competenties/vaardigheden:
Je hebt ervaring met het aansturen en begeleiden van professionals, waardoor je het team op een hoger plan weet te brengen qua samenwerking en teameffectiviteit.
Je hebt ervaring in het bij elkaar brengen van verschillende stakeholders met verschillende belangen in een complexe omgeving voor een gezamenlijk resultaat van een ingewikkelde projectopgave en kan balanceren tussen draagvlak creeren en doorpakken.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.


Goed om te weten:
Gesprekken worden bijvoorkeur gepland in dezelfde week, namelijk tussen 23 en 26 september. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Hybride werken is mogelijk, maar woensdag en donderdag zijn vaste kantoordagen.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur