Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Organisatieadviseur Vergunningen

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 11 dagen
140 Utrecht

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

2 okt 2025

Omschrijving

Opdrachtomschrijving (de taken):

Vanwege de hoge werkdruk binnen de afdeling en de uitdagingen die nog op ons afkomen willen we dat de organisatieadviseur de volgende onderwerpen gaat uitwerken.

Analyse

  • Een korte beschrijving van de huidige situatie en werkwijzen (bezetting, taken en interne procedures)
  • Interviews met de key players binnen de directie VTH en de afdeling Vergunningen.
  • Inventarisatie onderwerpen die van invloed zijn op de workload in de toekomst tussen nu en 5 jaar.

Advies

  • Opstellen organisatie-advies m.b.t. de invulling en bezetting van de afdeling Vergunningen (kwantiteit en kwaliteit) met een toekomstgericht (5 jaar) organogram met bijbehorende organisatie inrichting, met aandacht voor span of control en strategische personeelsplanning.

Implementatie

  • Implementeren van het opgestelde advies. Dit in samenspraak met het MT Vergunningen wat daarmee ontlast wordt.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht

Deze opdracht kan worden afgerond als het advies met scenario's is afgestemd en opgeleverd.

Eisen

  • Je hebt minimaal een WO opleiding afgerond.
  • Je hebt minimaal 8 jaar werkervaring binnen het fysiek domein met ruime ervaring binnen Vergunningen.
  • Je hebt ervaring in advisering op organisatie vraagstukken.

Wensen en competenties

Competenties

  • Je bent proactief, actiegericht en zelfstandig.

Organisatie en team

Korte beschrijving speelveld

Utrecht heeft jou nodig!
In Utrecht zijn nagenoeg alle Vergunningen ondergebracht bij VTH Vergunningen. Het gaat dan om bijvoorbeeld de vergunningen in de openbare ruimte (zoals voor evenementen, kabels & leidingen, standplaatsen en ontheffingen), vergunningen in de gebouwde omgeving (zoals voor bouwsels, kappen van bomen en ontheffingen omgevingsplan), parkeervergunningen (voor bijvoorbeeld bewoners, bedrijven, gehandicapten en garages), overige vergunningen (zoals horeca en andere bijzondere wetten) en alle bijbehorende zaken (zoals het registeren en publiceren van aanvragen en besluiten, verstrekken van publieksinformatie en de Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Verder beheren we de grote reclame-exploitaties in de openbare ruimte en geeft de commissie straatnaamgeving advies over straatnamen. We staan midden in de Utrechtse samenleving, hebben heel veel en heel verschillend publiekscontact en bedienen het hele college van burgemeester en wethouders.

We zijn gegroeid naar 140fte en de groei lijkt er nog lang niet uit. Sterker nog, we zien dat het werk van VTH Vergunningen volop in beweging is en blijft en we verwachten nog flink door te groeien naar ongeveer 175fte in 2026. Het zijn de grote landelijke onderwerpen zoals opvang van Oekraïners en statushouders en energietransitie waar we mee te maken hebben. En zeker ook de belangrijke lokale onderwerpen als standplaatsen, parkeren of woningbouw. En er komt nog genoeg aan. Zo komt er een nieuw toegangsbeleid voor voertuigen in de binnenstad, is een verhuurvergunning nodig om de woningmarkt beter te reguleren en komen er andere werkzaamheden bij. Dit zijn flinke hoeveelheden werk die we goed willen doen en dat willen we goed organiseren.
We willen onze afdeling robuust en toekomstbestendig maken.

Gespreksinformatie

Goed om te weten:

Gesprekken zijn gepland in de week van 20 oktober. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur