Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Lobbyist netcongestie

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

5 dec 2025
Opdracht tarief 130Opdracht uren 20

Omschrijving

Opdracht

  • Uitvoering van de lobbystrategie netcongestie. Proces aanjagen en bewaken en partners mobiliseren. Op het juiste moment, op de juiste plek met de juiste boodschap.

  • Ondersteunen van directeuren en bestuurders richting overleggen met Energy Board, FGU, G4, VNG, KGG en VRO.

  • Ondersteunen van communicatie bij het opstellen van woordvoeringslijnen.

  • Ambtelijke top en bestuurders van gemeente Utrecht adequaat informeren en betrekken bij de lobbystrategie.

Resultaat van de opdracht

Resultaat van de opdracht is een succesvolle uitvoering van de eerste stappen van de lobbystrategie, waaronder een aanpak voor meerkosten netbewuste nieuwbouw; mogelijk maken van congestieverzachters; een nieuwe werkwijze voor toedeling, prioritering en reservering van capaciteit en versnelling netuitbreiding. Utrecht zit aantoonbaar beter aan tafel bij besluitvorming, en besluiten van andere overheden en netbeheerders bewegen de gewenste kant op.

Eisen

  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring in een soortgelijke functie.
  • Je bent een ervaren strategisch adviseur.
  • Je hebt ervaring in of kennis van het dossier energietransitie en/of netcongestie en/of ruimtelijke ontwikkeling.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt bij voorkeur met goede of snel op te bouwen contact op de betrokken Ministeries.
  • Je bent bij voorkeur ingevoerd in de Utrechtse problematiek als brandpunt van netcongestie in Nederland.

Competenties

  • Je houdt de lange lijn in de gaten en brengt zoveel mogelijk voorspelbaarheid in de lobbystrategie, ook in een buitenwereld die soms ad-hoc en onvoorspelbaar opereert.
  • Met jouw ervaring en snel kunnen schakelen op deze onderwerpen kun je het lobbyproces goed vormgeven en ondersteunen.
  • In een hectische en complexe omgeving houd jij overzicht en blijf je kalm.

Organisatie en team

Organisatie

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/

Korte beschrijving speelveld

Utrecht heeft jou nodig!
De provincies Flevoland, Gelderland en Utrecht (FGU) behoren tot de gebieden die het sterkst te maken hebben met netcongestie en zitten volledig tegen de grenzen aan van de netcapaciteit. De groei van de stad en regio en de transitie naar een duurzame energievoorziening komen in gevaar. De gemeente Utrecht heeft een strategie ontwikkeld om netcongestie het hoofd te bieden. Onderdelen zijn sterker aan het stuur bij de verdeling van schaarste, maatregelen voor netbewuste nieuwbouw, en versnelde procedures voor aanleg van infrastructuur. Momenteel werven we een lobbystrateeg om deze strategie uit te voeren samen met de teams netcongestie en lobby&netwerken. Ter overbrugging zoeken we een tijdelijke inhuurkracht die de ingezette koers handen en voeten kan geven.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland in de week van 15 december (16-19 december). De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Lobbyist netcongestie

Periode: Van 01-01-2026 tot 31-03-2026 met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 20 uur per week gemiddeld
Tarief: Max.130,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 12


Goed om te weten:

  • Hybride werken is mogelijk, maar er wordt flexibele aanwezigheid verwacht om bij overleggen op kantoor te zijn.

  • Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

  • De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
    Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

  • Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

  • Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr