Interim Kwartiermaker CIO Office

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 13 dagen
150 Utrecht

Begindatum:

15 aug 2025

Einddatum:

15 feb 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

10 jul 2025

Omschrijving

De gemeente Utrecht is op zoek naar een Interim Kwartiermaker CIO Office. Voor het gehele profiel zie de info bij vraag 1.1.1. Voor deze opdracht geldt er een verscherpte integriteitsscreening welke door een externe partner wordt uitgevoerd. De uitkomst van het onderzoek is bepalend voor de definitieve opdrachtverstrekking. De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%. Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

De CIO/Directeur IPM geeft leiding aan de IPM-kolom en rapporteert aan de directeur Bedrijfsvoering en Dienstverlening. Het Hoofd CIO-Office is naast afdelingshoofd van de CIO-Office ook opdrachtnemer op een aantal meer strategische IPM-dossiers en rapporteert hierover aan de CIO/Directeur IPM.

Eisen

Voor bovenstaande opdracht is de gemeente Utrecht op zoek naar een stevige en senior interim kwartiermaker CIOO. Je bent een verbindende factor tussen IT, security en business en je hebt ervaring met het begeleiden van organisaties in veranderprocessen.

Wensen en competenties

  • Je hebt een WO-werk- en denkniveau in een relevant vakgebied en je hebt minimaal 7-10 jaar ervaring in vergelijkbare relevante functies binnen de overheid.

  • Je bent strategisch sterk en je natuurlijke houding is om te sturen op hoofdlijnen. Daarnaast ben je een verbinder en weet je een veranderklimaat te realiseren en te behouden.

  • Je bent op prettige manier scherp op theorie en praktijk van organisatie (be)sturingsprincipes, waaronder het “3 lines of defense”-model, functionele- en netwerksturing, als ook opdrachtgever-opdrachtnemerschap.

  • Ervaring met politiek-bestuurlijke processen en beschikt over bestuurlijke sensitiviteit

  • Ervaring met het CIO-stelsel Rijk en Rijksbrede IT-kaders is een pré. Daarnaast heb je enige kennis van informatiebeveiligingsstandaarden (ISO 27001, NIST, BIO) en ben je bekend met portfoliomanagementmethodieken (bijv. MoP, PRINCE2, Agile portfolio management).

  • Sterke communicatieve vaardigheden om effectief te communiceren met stakeholders op verschillende niveaus; organisatiesensitief.

  • Ervaring met het ontwikkelen en implementeren van een I-visie en I-strategie, en het managen van transitieprocessen en grote projecten.

  • Helicopterview van strategische (IT-)ontwikkelingen binnen en buiten gemeenteland en toepasbaarheid hiervan voor gemeente Utrecht.

  • Kennis en werkervaring bij grote gemeentelijke (G4) en/of (semi)overheid organisaties in de afgelopen 5 jaar is een pré.

  • Overtuigingskracht, bruggenbouwer, instaat om de organisatie en je team te inspireren en mobiliseren; een echte teamspeler.

  • Organisatietalent en het vermogen dingen voor elkaar te krijgen en doorbraken te creëren in impasses

Organisatie en team

De groei van de stad leidt tot grote maatschappelijke uitdagingen voor wonen, werken, verplaatsen en verduurzamen. Om die uitdagingen het hoofd te bieden zijn de Opgaven van de Stad opgesteld. Goed ondersteunen van deze opgaven vraagt om een investering in het fundament van de Digitale Stad en radicaal verbeteren van de informatievoorziening (incl de technologiekant) en procesmanagement (IPM), samen en in partnership met het primair proces. Zo kunnen we de kansen die digitalisering biedt, maximaal benutten bij de realisatie van de Opgaven van de Stad.

Tegelijkertijd zorgt nieuwe (Europese) wet- en regelgeving, zoals de Digital Decade-agenda en bijbehorende wetgeving zoals de NIS2, Digital Services Act en de Data Governance Act, voor extra complexiteit en nieuwe verantwoordelijkheden. Deze wetten stellen strengere eisen aan datadeling, privacy, transparantie en digitale infrastructuur. Dat vraagt niet alleen om technologische aanpassingen, maar ook om organisatorische wendbaarheid en investeringen in kennis, governance en compliance. Het realiseren van een toekomstbestendige Digitale Stad betekent daarom ook het tijdig anticiperen op deze veranderende kaders.

Daarnaast loopt er een programma waarin op basis van ontwerpcriteria een nieuwe inrichting van de IPM organisatie wordt vormgegeven. Dit maakt ook waarom we deze functie nu interim invulling geven. Binnen het CIO Office loopt momenteel een gestructureerd en begeleid teamontwikkeltraject tot in elk geval eind 2025, wat het team graag tot een goed resultaat brengt.

Als interim kwartiermaker CIO-office vervul je ad interim de vacante functie van Hoofd CIO Office. Daarmee ben je de rechterhand van de CIO/IPM directeur en speel je een cruciale rol in de bedrijfsbrede IPM-governance en strategische besluitvorming. Je leidt het CIO-office en zorgt voor de uitvoering van het portfoliomanagement, de toetsing van grote IT-projecten en de borging van informatiebeveiliging. Samen met je team draag je zorg voor IT strategie- en beleidsontwikkeling (compliance) en de borging hiervan. Daarnaast zorg je voor continue verbetering op de inrichting van strategisch IPM portfoliomanagement en gemeente breed “werken onder architectuur”.

Deze rol is cruciaal voor de ontwikkeling en implementatie van de digitale visie en strategie van de gemeente, met als doel een betrouwbare en innovatieve IPM-dienstverlening te realiseren. De interim kwartiermaker CIO-Office leidt een team van 15 IV/IT-professionals, is verantwoordelijk voor een apart aangestuurd realisatieteam van ca 35 FTE en speelt een belangrijke rol in strategische besluitvorming binnen IPM. In eerste instantie is de financiële en personele verantwoordelijkheid geen onderdeel van deze functie, waarbij gedurende de opdracht in overleg beoordeeld zal worden of we dit aanpassen. Hiervoor is gekozen vanwege de span of control en om voldoende tijd en focus te kunnen aanbrengen op het strategische karakter van de rol.

Je bent verantwoordelijk voor de algemene ondersteuning van de CIO/Directeur IPM: Je levert procesmatige ondersteuning, bewaakt de naleving van IPM-governance binnen de organisatie en bent verantwoordelijk voor de bestuurlijke ondersteuning van de wethouder. Je hebt de verantwoordelijkheid voor de implementatie van de I en P-visie en I en P-strategie, en leidt belangrijke aandachtsgebieden zoals portfoliomanagement en risicomanagement,

Je bent lid van het MT-CIO en hebt invloed op strategische beslissingen en beleid, fungeert als sparringpartner voor collega’s, en draagt bij aan de kwaliteit van IPM-diensten en de voortgang van projecten.

Je creëert een inspirerende werkomgeving voor je team, stimuleert samenwerking en innovatie, en ondersteunt de persoonlijke en professionele groei van teamleden. Je ontwikkelt een gedragen voorstel waarin je de afdeling CIO-office verder structureert en optimaliseert, in afstemming en aansluiting op de herinrichting van de IPM-kolom. Bij goedkeuring hierop ben je vervolgens verantwoordelijk voor de operationalisering van het voorstel, eveneens in afstemming en aansluiting op de ontwerpen zoals deze vanuit de herinrichting van de IPM-kolom naar voren komen.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Niet bekend

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur