Periode: 1 november 2025 tot 30 oktober 2026 (12 maanden) met mogelijkheid tot verlenging
Belasting: Gemiddeld 36 uur per week
Tarief: Maximaal 175 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief btw
Functieschaal: 17
De interim-directeur IPM staat op het snijvlak van bestuur en technologie. De rol is bepalend voor het verbinden van digitale ontwikkeling met de maatschappelijke opgaven van de stad. Daarbij gaat het om meer dan inhoud: in een omgeving waar spanning en weerstand voelbaar zijn, is strategisch leiderschap nodig om richting te geven, vertrouwen te winnen en duurzame verandering te realiseren.Korte beschrijving speelveld Utrecht heeft jou nodig! De directie Informatie- en Procesmanagement (IPM) is verantwoordelijk voor de informatievoorziening, digitalisering en procesinnovatie binnen de gemeente Utrecht. IPM ondersteunt de hele organisatie en het bestuur met een betrouwbare, veilige en gebruiksvriendelijke informatievoorziening en draagt bij aan maatschappelijke ambities zoals een transparante overheid, datagedreven werken en innovatieve dienstverlening.
De interim-directeur IPM (tevens CIO) geeft leiding aan een omvangrijke directie van circa 550 medewerkers, waarvan hierarchisch ongeveer 300 medewerkers, is lid van de ambtelijke top van de gemeente Utrecht (de 20) en werkt o.a. nauw samen met de Gemeentesecretaris en de Concerndirecteur Bedrijfsvoering & Dienstverlening. In de rol van CIO is de interim-directeur stelselhouder en strategisch gesprekspartner voor het College en de organisatie op het gebied van digitalisering en informatievoorziening. Daarnaast onderhoudt de interim-directeur nauwe contacten met de wethouder en werkt actief samen met de ondernemingsraad en neemt deel aan het G4-netwerk op het gebied van digitalisering en informatievoorziening.
De directie IPM bestaat uit centrale onderdelen (CIO Office, DomstadIT en de staf die de bedrijfsvoering en het bestuur ondersteunt) en uit decentrale IPM-teams die in de organisatieonderdelen zijn gepositioneerd. Voor de centrale onderdelen is de interim-directeur IPM hierarchisch leidinggevende; de decentrale teams rapporteren functioneel aan IPM, maar hierarchisch aan hun eigen organisatiedirecteur. Dit vraagt van de interim-directeur IPM gezaghebbend en verbindend leiderschap, waarbij koers en samenwerking steeds in gezamenlijkheid worden geborgd.
Een belangrijke veranderopgave is het aansturen van het programma IPMConnect, waarin de toekomstige inrichting en governance van de IPM-kolom (CIO Office, DomstadIT en de decentrale IPM-teams) worden voorbereid en besloten. Doel is de samenwerking en dienstverlening te versterken, versnippering te verminderen, informatieveiligheid en kaderstelling te borgen en tegelijkertijd een bezuiniging van 1,2 miljoen te realiseren. Bij de start van de interim-directeur zal de besluitvorming naar verwachting grotendeels zijn afgerond en zal de nadruk liggen op de implementatie en borging van de gewenste effecten. Daarbij is ruimte om, waar nodig, accenten aan te scherpen of bij te stellen om de koers goed in de organisatie te laten landen. Deze veranderingen zijn ingrijpend en roepen niet vanzelf draagvlak op. Van de interim-directeur wordt daarom verwacht dat hij/zij met gezag en strategisch leiderschap richting geeft, weerstand weet te overbruggen en samenwerking en vertrouwen weet te behouden in een complexe bestuurlijke omgeving.
Meer achtergrond over het programma IPMConnect en de huidige stand van zaken lees je in de bijlage.OpdrachtomschrijvingDe focus voor de interim-directeur ligt op de volgende drie prioritaire taken:
- Aansturen als gedelegeerd opdrachtgever van het programma IPMConnect, met een mogelijke rol in de afronding van de besluitvorming over herinrichting, governance en topstructuur van de IPM-kolom en de daaropvolgende implementatie, met waar nodig bijstelling of aanscherping, gericht op samenwerking, risicoreductie en realisatie van de bezuiniging.
- Leiden van digitale transities zoals Common Ground en deze vertalen naar bestuurlijke keuzes en uitvoerbare strategie.
- Op orde brengen van portfoliomanagement door keuzes te maken, te prioriteren en verwachtingen waar te maken.
Naast de veranderopgave van IPMConnect is de interim-directeur verantwoordelijk voor:
- de dagelijkse aansturing en bedrijfsvoering van de IPM-organisatie.
- het bouwen aan een stevig managementteam.
- het vertrouwen borgen in de IPM-kolom door transparant te communiceren, realistische afspraken te maken, resultaten zichtbaar en conform verwachting te realiseren.
- IPM verbinden met organisatieonderdelen en klantgroepen en verdelen van schaarse middelen en expertise in gezamenlijkheid.
- het zorgen dat de gemeente aantoonbaar in control is op informatiebeveiliging, compliance en continuiteit.
- het ontwikkelen van de gemeente tot een aantrekkelijke werkgever voor IT-, data- en AI-talent en geeft richting aan de inzet van nieuwe technologie, met oog voor ethiek en maatschappelijke waarden.
- het bewaken van de kaders en richtlijnen voortkomend uit de stelselverantwoordelijkheid.
- de ontwikkeling en implementatie van de digitale visie en strategie van de gemeente, met als doel een betrouwbare en innovatieve IPM-dienstverlening te realiseren.
En tot slot ben je strategisch adviseur en gesprekspartner voor bestuur, concerndirectie en collega-directeuren bij digitaliserings- en informatievraagstukken.
Resultaat van de opdrachtDe opdracht is succesvol als:
- IPM zichtbaar stappen heeft gezet richting meer grip en beschikt over een versterkt en effectief managementteam.
- Er een gedragen en transparant portfolioproces is ingericht dat realistische keuzes borgt en verwachtingen waarmaakt.
- Het programma IPMConnect is conform de genomen besluiten uitgevoerd, met waar nodig aanscherping of bijstelling, en de gewenste effecten zijn in de organisatie zichtbaar, geborgd, inclusief de afgesproken bezuinigingsopgave.
- Het vertrouwen van bestuur, organisatieonderdelen, klantgroepen en medezeggenschap in IPM merkbaar is versterkt.
- Digitale transities (cloud, Common Ground, ketensamenwerking, AI) zijn in beweging gezet en bestuurlijk ingebed.
- De gemeente aantrekkelijker is gepositioneerd als werkgever voor IT-, data- en AI-talent.
- IPM haar rol als strategische partner binnen het concern en richting de stad overtuigend vervult.
- De samenwerking met de medezeggenschap is versterkt en draagt bij aan vertrouwen en draagvlak in de organisatie.
Jij hebt:Je brengt ervaring mee als directeur die gewend is te werken in een politiek-bestuurlijke context. Je weet hoe digitalisering en informatievoorziening bijdragen aan strategie, governance en samenwerking, en je combineert dit met verandermanagement en leiderschap op hoog niveau.
Opleiding en ervaring- Academisch werk- en denkniveau.
- Ervaring met digitalisering, informatievoorziening en procesmanagement (niet als IT-specialist, maar als verantwoordelijke voor strategie, governance en samenwerking).
- Ruime managementervaring in een vergelijkbare directiefunctie, met bewezen gezag en autoriteit in een complexe bestuurlijke of maatschappelijke context.
- Aantoonbare ervaring met organisatieontwikkeling, verandermanagement, reorganisaties en portfoliosturing.
- Ervaren gesprekspartner voor bestuur, medezeggenschap en topmanagement.
- Affiniteit met data en AI en inzicht in de maatschappelijke en ethische vraagstukken daarbij.
- Pre: Ervaring met samenwerking met medezeggenschap bij reorganisatie- of verandertrajecten.
- Pre: Ervaring als (interim) CIO in een gemeentelijke organisatie.
Benodigde vaardigheden / soft skills- Leiderschap in vernieuwing: koersvast, normerend, inspirerend, met het gezag en de autoriteit om richting te geven en mensen mee te nemen in verandering.
- Executiekracht: stuurt doortastend op resultaat en realisatie.
- Strategisch inzicht en visie: kan technologische ontwikkelingen vertalen naar een toekomstgerichte koers voor de organisatie.
- Communicatief sterk: legt complexe themas helder uit aan niet-technische stakeholders en is transparant en verbindend.
- Omgevingssensitief: beweegt effectief in een bestuurlijke omgeving met uiteenlopende belangen.
- Mensgericht: borgt sociale veiligheid en weet een wendbare organisatie te bouwen, ook in tijden van financiele krapte.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?
Lees meer op deze pagina. Voor deze opdracht geldt dat de bezoldiging van de kandidaat moet voldoen aan de Wet normering topinkomens (WNT). Naast de inzet van het Marktplein maakt de gemeente Utrecht deze functie ook beschikbaar voor kandidaten die tijdelijk in dienst willen treden of via detachering vanuit een overheidsorganisatie beschikbaar zijn.
Goed om te weten:Gesprekken zijn gepland op vrijdagmiddag 3 oktober. De vervolggesprekken zijn gepland op dinsdag 7 oktober tussen 10:00-13:00u. We nemen telefonisch contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek zal fysiek plaatsvinden op het Stadskantoor van Gemeente Utrecht.
Voor deze opdracht geldt er een verscherpte integriteitsscreening welke door een externe partner wordt uitgevoerd. De uitkomst van het onderzoek is bepalend voor de definitieve opdrachtverstrekking.
In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzpers niet toegestaan.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.