Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Informatiemanager Stedelijk Water

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

15 dec 2025

Einddatum:

15 dec 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

21 nov 2025
Opdracht tarief 95Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Context

In de rol van Informatiemanager ben je verantwoordelijk voor het ondersteunen van het beheer van het stedelijk watersysteem met digitale processen. De informatiemanager zorgt voor een naadloze integratie en beheer van de benodigde applicaties. Daarnaast werkt de informatiemanager nauw samen met betrokken collega's om bij te dragen aan een efficiënt en toekomstbestendig watersysteem voor de stad.

We gebruiken in de groep Water, Riolering en Gemalen applicaties voor het registreren, aansturen, monitoren en beheren van de assets in de stedelijke waterketen. Deze applicaties moeten beheerd worden, zodat alle collega's in hun werk ondersteund worden.

Als Informatiemanager Stedelijk Water & Riolering speel je een centrale rol in het implementeren, beheren en optimaliseren van essentiële informatiesystemen, zoals het Asset Informatie Systeem (areaalbeheersysteem) en CAD/GIS-systemen, evenals gespecialiseerde standaarden zoals IMBOR, NLCS en GWSW. Je analyseert complexe werkprocessen binnen het stedelijk watersysteem en vertaalt deze naar functionele eisen, zodat de systemen naadloos aansluiten op de behoeften van gebruikers. Daarnaast werk je aan strategische plannen en adviseer je collega's om de digitalisering van het stedelijke watersysteem te bevorderen, met oog voor gemeentelijke ambities op het gebied van klimaatadaptatie en de circulaire economie.

Werkzaamheden:

  • Implementeren en optimaliseren van CAD/GIS-systemen, evenals gespecialiseerde standaarden zoals IMBOR, NLCS en GWSW in ons informatiesysteem Asset Informatie Systeem.

  • Analyseren van complexe werkprocessen binnen het stedelijk watersysteem en deze vertalen deze naar functionele eisen, zodat de werkprocessen naadloos aansluiten op de behoeften van gebruikers binnen het Asset informatie systeem.

  • Het verzorgen van de interne communicatie over asset informatiesysteem binnen de groep WRG en andere belanghebbende groepen / collega's.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht

Wanneer het asset informatiemanagement systeem compleet is gevuld en operationeel is, is de opdracht gereed.

Eisen

  • Wo werk- en denkniveau richting IT, watermanagement, Built Environment of technische bedrijfskunde.
  • Ervaring met GIS en CAD-systemen, waarmee je data optimaal beheert, benut en uitwisselt.
  • Kennis van stedelijke watersystemen en riolering, zodat je inhoudelijk kunt bijdragen aan de uitdagingen van de stad.
  • Affiniteit met beheersystemen en geo-informatiestandaarden (zoals IMBOR of GWSW en NLCS) en de motivatie om je hierin verder te ontwikkelen.

Wensen en competenties

Competenties

  • Je beschikt over analytisch vermogen om informatiebehoeften te vertalen naar functionele eisen.

  • Je kunt effectief samenwerken met interne en externe partijen.

  • Je bent in staat om zelfstandig te werken en proactief uitdagingen aan te pakken. Dit alles om in een dynamische omgeving met veranderende prioriteiten te opereren.

  • Door jouw kennis en inzet worden processen verbeterd en krijgt de gemeente Utrecht grip op uitdagingen op het gebied van waterbeheer, zoals verstedelijking, klimaatverandering en infrastructuurvernieuwing.

Organisatie en team

Organisatie

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/

De informatiemanager werkt binnen het team Operationeel Beheer maar werkt voor beide teams. Dit team bestaat uit ongeveer 25 collega's en is verantwoordelijk voor het functioneren van de bestaande assets. Hiervoor nemen we initiatief tot projecten en zorgen we voor innovatieve onderhoudscontracten. Om ons werk zo professioneel en efficiënt te uit te voeren, hechten we veel belang aan inkoopmanagent, kwaliteitsmanagent en data- en informatiemanagement. Deze onderdelen zijn geborgd in ons team en hebben direct invloed op al onze werkzaamheden.

Kortom, ons team streeft naar leveren van hoogwaardige diensten en het effectief uitvoeren van projecten, met een focus op effectiviteit, duurzaamheid en kwaliteit!

Kijk voor meer informatie over de afdeling en lees de verhalen van onze collega's op: https://www.werkenbijutrecht.nl/civiele-techniek/

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland in de week van 1 december. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Informatiemanager Stedelijk Water
Periode:
Van 15 december 2025 tot 15 december 2026 (12 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 36 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 95,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 10


Goed om te weten:

  • De vaste standplaats is op de Tractieweg. Hybride werken is eventueel mogelijk, maar afhankelijk van afspraken en in overleg met het team.

  • Mits beide partijen er voor open staan zien we ook graag een deta-vast constructie als optie via deze gepubliceerde opdracht.

  • In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzpers niet toegestaan.

  • Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

  • De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
    Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

  • Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

  • Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur