Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Financieel Adviseur Fiscaliteit

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

15 jan 2026

Einddatum:

15 aug 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

4 nov 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 24 - 32

Omschrijving

Opdrachtomschrijving (de taken)

In deze rol ben je verantwoordelijk voor het fiscaal verantwoord beheren van de financiële administratie en het adviseren over fiscale vraagstukken.
Onderdeel van de werkzaamheden zijn aangifte en verwerking van btw, btw-compensatiefonds (BCF), werkkostenregeling (WKR) en uitbetaling bedragen aan derden (UBD).

Als financieel adviseur ben je de schakel tussen fiscale vraagstukken en financiële processen. Je taken omvatten: - Analyseren van fiscale vraagstukken en vertalen naar administratieve aanpassingen. - Verwerken van belastingaangiften en adviseren over fiscale kwesties. - Uitvoeren van interne controles en indienen van benodigde aangiften. - Bijdragen aan de belastingstrategie en het versterken van de fiscale positie van de organisatie.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht

De opdracht is goed afgerond als er kwalitatieve adviezen zijn gegeven en de aangiftes tijdig, volledig en juist zijn gedaan.

Eisen

  • Hbo of wo werk- en denkniveau, bij voorkeur fiscale economie, fiscaal recht, accountancy of bedrijfseconomie.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met fiscale advisering in een grote organisatie, bij voorkeur binnen de gemeentelijke overheid. Bij gebrek aan deze ervaring is sterke affiniteit met gemeentelijke fiscaliteit vereist.
  • Sterke analytische vaardigheden en ervaring met indirecte belastingen en belastingaangiften.
  • Ervaring met het analyseren van financiële administraties in Excel.
  • Wij vragen voor deze tijdelijke functie ervaring met SAP, bij voorkeur SAP4HANA.

Wensen en competenties

Competenties

  • Je zoekt de samenwerking op, bent klantgericht en communicatief ingesteld.
  • Je bent analytisch, procesgericht en kunt goed doorvragen.

Organisatie en team

Korte beschrijving speelveld

Utrecht heeft jou nodig!

Jij komt te werken binnen het team Fiscaliteit. Dat is onderdeel van de afdeling Financiën en het cluster Financieel Advies en Specialisten. Hier werken bijna 25 collega's die zich bezighouden met het gemeentefonds, belastingen, treasury, investeringen, activa en financiële advisering. Er zit dus veel kennis en expertise.

We hebben tijdelijk een ingehuurde kracht nodig met fiscale kennis en ervaring binnen gemeenten.

Gespreksinformatie

Goed om te weten:

Gesprekken zijn gepland op 19 t/m 21 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle gevallen het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr