Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Steenwijkerland
Logo van Gemeente Steenwijkerland

Adviseur Participatie

Vendelweg 1, 8331 XE Steenwijk, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

21 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 20
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Voor externen en collegas ben jij de adviseur op het gebied van participatie in de breedste zin van het woord: van inwonersparticipatie tot overheidsparticipatie en uitdaagrecht. Je zorgt dat participatie binnen de organisatie op strategisch niveau verder georganiseerd en geimplementeerd wordt. Je draagt zorg voor een omgevingsgerichte aanpak, onder meer door clustering van trajecten en een meer multidisciplinaire aanpak. Je zorgt ervoor dat er een goedgevulde gereedschapskist komt waar inwoners en collegas uit kunnen putten bij participatietrajecten. Denk aan goede praktijkvoorbeelden, voorbeeldbrieven en formats.

Je adviseert projectleiders, beleidsmedewerkers en bestuur over de juiste vorm van participatie, het passende niveau en de aanpak, voorafgaand aan nieuwe trajecten. Daarbij help je kaders helder te krijgen: waar gaat de participatie over, wie betrekken we, en op welk moment? Naast je adviserende rol werk je ook regelmatig praktisch mee aan projecten. Je denkt niet alleen mee over de aanpak, maar ondersteunt ook in de uitvoering; bijvoorbeeld door bijeenkomsten te begeleiden, conceptteksten te schrijven of reacties te verwerken in een reactienota. Je draagt bij aan het verder organiseren en borgen van participatie binnen de organisatie. Je helpt collegas groeien in participatief werken, bijvoorbeeld door trainingen te geven of inspiratiesessies te organiseren. Ook zorg je dat ervaringen uit afgeronde trajecten en beleid worden geevalueerd en gedeeld, zodat de organisatie continu leert. Deze opdracht betreft niet participatie binnen het sociaal domein.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als participatieadviseur met ervaring op het gebied van Omgevingsmanagement (overheidsparticipatie) of communicatie bij een overheidsinstelling.
  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 12 jaar als participatieadviseur op het gebied van Omgevingsmanagement (overheidsparticipatie) of communicatie bij een gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met bewoners. Denk aan communicatie omgevingswet.
  • Aantoonbare kennis van de omgevingswet en actuele regelgeving rondom (overheids) participatie, zoals wet versterking participatie op decentraal niveau
  • Bereid om drie dagen fysiek aanwezig op kantoor te zijn wanneer nodig, dit kan ook aanwezigheid in de avond zijn zoals bij avondbijeenkomsten voor bewoners
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar met de Omgevingswet

Wensen en competenties

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn
  • Communicatieve vaardigheden
  • Zelfstandig
  • Strategisch denken
  • Verbinder

Organisatie en team

Organisatie Steenwijkerland heeft ca. 45.000 inwoners en is qua oppervlakte de grootste gemeente van de provincie Overijssel. In deze gemeente ligt het Nationaal Park Weerribben-Wieden; het mooiste plekje van Nederland. De gemeente combineert een rustig en aantrekkelijk plattelandskarakter met een bruisend en stedelijk karakter. De gemeente Steenwijkerland is op 1 januari 2001 ontstaan door een samenvoeging van de gemeenten Steenwijk, Brederwiede en IJsselham. Steenwijkerland staat vandaag de dag vooral bekend om zijn toeristische trekpleisters, het gevarieerde landschap en de prachtige natuur. Naast de plaatsen Steenwijk, Vollenhove en Oldemarkt ligt ook het wereldberoemde dorp Giethoorn binnen de grenzen van Steenwijkerland. VarieteitSteenwijkerland kent uitstekende verbindingen door haar directe ligging aan de autosnelweg (A32) en heeft de beschikking over een intercitystation. Al met al biedt de gemeente een enorme varieteit in natuur, cultuur en bedrijvigheid.

De organisatie
De gemeentelijke organisatie heeft ongeveer 490 medewerkers en is onderverdeeld in de volgende teams: Concernadvies & Veiligheid; Beheer openbare ruimte; Uitvoering openbare ruimte; Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving; Informatisering & Automatisering; Ruimtelijke ontwikkeling & Projecten; Economie & Recreatie; Samenleving; Uitvoering sociaal domein frontoffice; Uitvoering sociaal domein midoffice; Uitvoering sociaal domein backoffice; Interne dienstverlening & belastingen; Ontvangst; Organisatieadvies; Programma duurzaam; Programma vitaal platteland. De belangrijkste (overstijgende) themas van de gemeente Steenwijkerland zijn: EigenaarschapWie gaat waarover en draagt daar de verantwoordelijkheid voor professioneel een opdracht ophalen, starten en afronden verantwoordelijkheden daar waar ze horen in de organisatie. VerbindingTussen medewerkers onderling;Met de leidinggevenden;Met instellingen en organisatie en partners/ketens. GezamenlijkheidMet elkaar en voor elkaar (en niet over elkaar)

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 3 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 2 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Steenwijkerland mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Steenwijkerland. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Fee
Voor deze opdracht wordt geen fee in rekening gebracht.

Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. De opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 25 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 27 november 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen via uw account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 28 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr