Financial Auditor - cluster BCO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 7 dagen
100 Zuid-Holland

Begindatum:

3 nov 2025

Einddatum:

3 mei 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

8 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Waar ben jij van?

Jij bent van betrouwbaarheid en rechtmatigheid van processen en systemen. Kloppen de cijfers en zijn deze langs de lijn van wet- en regelgeving via processen tot stand gekomen en gepresenteerd?

Jouw functie

De Financial Auditor is werkzaam binnen de afdeling Financial Audit (FA). De FA controle is met name gericht op controlewerkzaamheden die gebaseerd zijn op concernbrede risicoanalyses of op de risicoanalyse van de gemeenschappelijke regeling.

Als Financial Auditor lever je een belangrijke bijdrage aan de risicoanalyse en de planning en opzet van de controles. Je voert zelfstandig complexe controles uit op risicovolle processen en systemen en geeft daarbij een oordeel over de betrouwbaarheid en rechtmatigheid. U bent volwaardig gesprekspartner voor het lijnmanagement. Je rapporteert en presenteert de bevindingen van uitgevoerde controles. Daarbij geef je adviesvoorstellen (inclusief aanbevelingen) voor het tijdig bijstellen van processen en systemen indien zich hierin risicovolle onvolkomenheden voordoen. Je neemt deel aan werk- en projectgroepen.

Als Financial Auditor opereer je in een politiek-bestuurlijke context en de afstand tussen Middelen en Control, ambtelijke top en bestuur is klein. Kennis van auditmethodieken en -technieken weet je effectief toe te passen voor succes in deze omgeving.

Doel van de functie:

  • Toetsen van de werking van de interne beheersmaatregelen bij risicovolle processen en systemen – maakt deel uit van gemeentelijke controletoren;
  • Uitvoeren van systeemgericht en/of gegevensgerichte werkzaamheden bij verschillende processen;
  • Verstrekken advies voor het (tijdig) bijstellen van processen en systemen indien zich hierin risicovolle onvolkomenheden in voordoen;

De kerntaken zijn:

  • Opstellen jaarlijkse controleplannen op basis van een overkoepelende risicoanalyse.
  • Uitvoeren van risicoanalyses met betrekking tot de aanwezigheid van noodzakelijke interne beheersmaatregelen;
  • Analyse van processen of het mogelijk is om in plaats van gegevensgericht systeemgericht te controleren. Op basis hiervan worden (geüniformeerde) controlewerkplannen opgesteld;
  • Uitvoeren van procescontroles (exploitatie), balanspostcontroles en IT-systeemcontroles.
  • Uitvoeren van kwaliteitsbeoordeling van controledossiers;
  • Afstemming van controlewerkzaamheden met de accountant;
  • Vindplaats voor de accountant voor (de review op de) controledossiers;
  • Opstellen van werkplanningen en periodieke monitoring van de voortgang.

Eisen

  • Je hebt minimaal een afgeronde HBO-opleiding;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als financial auditor van processen binnen een overheidsorganisatie of gemeenschappelijke regeling, opgedaan in de afgelopen 5 jaar;
  • Je hebt als financial auditor ervaring met de volgende werkzaamheden:
    • Uitvoeren van financiële (proces) controles (exploitatie), balanspostcontroles en IT-systeemcontroles;
    • Afstemming van controlewerkzaamheden met de accountant.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je beschikt over een afgeronde HBO- opleiding in de richting van Accountancy of vergelijkbaar;
  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring met BBV regelgeving, opgedaan in de afgelopen 3 jaar;
  • Je hebt werkervaring met het opstellen van jaarlijkse controleplannen op basis van een overkoepelende risicoanalyse.

Competenties

Je bent een ervaren auditor die zelfstandig maar ook in teamverband kan samenwerken en complexe opdrachten uitvoert met oog voor deadlines. Je hebt een goed conceptueel vermogen, beschikt over goede adviesvaardigheden en kan je bevindingen goed overbrengen aan de organisatie. Daarnaast kan je planmatig werken en vorm jij je oordeel op basis van vaktechnische kaders.

Organisatie en team

De afdeling

Op basis van de risicoanalyse en het overkoepelend controleplan, is het de hoofdtaak van de afdeling Financial Audit (FA) periodiek audits (financial audits) uit te voeren op risicovolle processen en systemen. De afdeling FA toetst de bedrijfsprocessen op betrouwbaarheid en rechtmatigheid en genereert stuurinformatie ten behoeve van het tijdig bijstellen van fouten en procedures indien zich hierin risicovolle onvolkomenheden voordoen (incl. early warningrapportages). De daadwerkelijke verantwoordelijkheid voor het in de grip houden van de organisatie ligt bij de lijn.

De taak van de afdeling FA richt zich in de kern op de betrouwbaarheid en rechtmatigheid van processen en systemen. Kloppen de cijfers en zijn deze langs de lijn van wet- en regelgeving via processen tot stand gekomen en gepresenteerd. De aard van de werkzaamheden is daarbij vooral cyclisch, terugkerend van aard.

De afdeling Financial Audit bestaat uit ca. 50 fte. De afdeling bestaat uit 3 teams van 10-15 fte, elk aangestuurd door een coördinator.

Onze organisatie

Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij. Met de stad als leerschool kun je aan de slag met onderwerpen waar jij van bent en van wilt zijn. Voor en samen met meer dan 620.000 Rotterdammers.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek: Week 43 en 44 via MS teams

Procedure

Weging

Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 20% prijs
  • 80% kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Verificatiegesprek

De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 5 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten

Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Inschrijvingen

Inschrijver kan maximaal 2 kandidaat aanbieden. Elke inschrijving is bedoeld voor één kandidaat. Inschrijver dient per kandidaat een aparte offerte in te dienen.

Om een extra inschrijving aan te maken klikt u in het linkermenu op 'Offerte'. Vervolgens kunt u rechtsonderin op 'extra offerte' klikken. Houdt er rekening mee dat u de offertes per stuk moet indienen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Verhouding prijs/kwaliteit: 20% - 80%

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur