Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Rijswijk
Logo van Gemeente Rijswijk

Coordinator/ strategisch adviseur Openbare Orde en Veiligheid

Generaal Spoorlaan 2, 2283 GM Rijswijk, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

24 dec 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Heb jij een brede en strategische kijk op veiligheid, ben je iemand die regie neemt en goed verbinding weet te leggen tussen bestuur, beleid en uitvoering, dan is deze functie iets voor jou! Wij zijn op zoek naar een nieuwe coördinator en strategisch adviseur Openbare Orde en Veiligheid voor het team OOV&B van de gemeente Rijswijk.

Rijswijk is een gemeente in groei. We hebben daardoor steeds vaker uitdagingen op het gebied van veiligheid en openbare orde in onze gemeente. In onze gemeente spelen veiligheidsvraagstukken die een grote impact hebben op onze stad en inwoners. Hierdoor groeit de vraag naar strategische advisering, beleidsontwikkeling en de coördinatie van uitvoerings (processen) op het gebied van veiligheid. Als coördinator en strategisch adviseur Openbare Orde en Veiligheid weet jij wat de ontwikkelingen op het gebied van veiligheid zijn en wat dit vraagt van de medewerkers binnen jouw cluster. Je weet deze te vertalen naar concrete plannen, voorstellen en adviezen richting bv een bestuurder, de teammanager of binnen de organisatie. Je houdt overzicht en regie op de dossiers van het team en coördineert de bestuurlijke processen richting het college en de raad. Je hebt een belangrijke rol in de strategische advisering van de teammanager Openbare Orde en Veiligheid & Bibob (OOV&B) en de burgemeester over complexe en politiek-bestuurlijk gevoelige dossiers. Je weet wat er speelt en leeft in het team en wat de medewerkers nodig hebben om goed en prettig te kunnen samenwerken, zowel in het team, breder binnen de gemeente alsook extern met onze partners in veiligheid, zoals de politie, het OM en onze buurgemeenten in de regio.

Werkzaamheden

  • Monitoren en analyseren van veiligheidsontwikkelingen en -risico’s voor de gemeente Rijswijk;
  • Coördineren van de werkverdeling en prioritering van de werkzaamheden binnen het team;
  • Coördineren en bewaken van de interne (werk)processen, kwaliteit, deadlines en budgetten (P&C-cyclus);
  • Coördineren van de inhoudelijke beantwoording van schriftelijke raadsvragen, moties en art 44 vragen;
  • Coördineren van de uitvoering van het strategisch veiligheidsbeleid 2025-2030 en tevens het opstellen van het jaarlijks uitvoeringsplan inclusief de jaarlijkse evaluatie ervan;
  • Opstellen van plannen van aanpak en strategische adviezen op complexere dossiers;
  • Toetsen van beleid op politiek-bestuurlijke afbreukrisico’s en wet- en regelgeving;
  • Ondersteunen en adviseren van de manager OOV&B bij de uitvoering van personele taken en teamontwikkeling.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • Minimaal een aantoonbaar afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als coördinator en (beleids)medewerker/ (strategisch) adviseur openbare orde en veiligheid binnen een (semi) overheidsorganisatie;
  • Bereid om bij incidenten of een crisis op het gebied van openbare orde en veiligheid middels een piketdienst (ook buiten kantoortijden) te werken;
  • Aantoonbare werkervaring met het coördineren van de inhoudelijke beantwoording van schriftelijke raadsvragen, moties en art 44 vragen, licht toe waar dit is opgedaan.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een maximum uurtarief van € 110,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten en inclusief Flextender fee (20 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als coördinator en (beleids)medewerker/ (strategisch) adviseur openbare orde en veiligheid binnen een (semi) overheidsorganisatie (30 punten);
  • Uiterlijk beschikbaar per januari 2026 voor gemiddeld 36 uur per week (10 punten);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met het monitoren en analyseren van veiligheidsontwikkelingen en -risico’s, licht toe waar het is opgedaan (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring bij tenminste 2 gemeentes met het coördineren van de uitvoering van het strategisch veiligheidsbeleid en tevens het opstellen van het jaarlijks uitvoeringsplan inclusief de jaarlijkse evaluatie ervan, benoem duidelijk waar dit is opgedaan (25 punten).

Competenties

Je bent een enthousiaste collega die zich samen met het team richt op het realiseren van maatschappelijke effecten voor onze inwoners en bedrijven. Je bent politiek en maatschappelijk betrokken. Je kunt goed hoofd- van bijzaken onderscheiden en pakt de regie om de taakuitvoering van de OOV teamleden in goede banen te leiden. Je bent een echte verbinder die de OOV medewerkers op een prettige en kundige manier begeleidt in hun werkzaamheden op de verschillende dossiers. Een vraagbaak en sparringpartner die oplossingsgericht meedenkt over concrete casuïstiek/ problematiek op het gebied van openbare orde en veiligheid.

Organisatie en team

Gemeente Rijswijk
De gemeente Rijswijk bestaat uit ongeveer 600 collega’s. Onze stad groeit. Er komen steeds meer inwoners bij. Ons dienstenpakket wordt groter en veranderingen gaan steeds sneller. Hierdoor zijn wij als organisatie volop in beweging. Jouw ideeën en kennis kunnen we hierbij goed gebruiken.

In onze organisatie:

? Ben jij welkom met jouw ideeën en kennis
? Stimuleren wij een inclusieve (werk)cultuur

Lees hier wat onze collega’s zelf vertellen over onze gemeente: https://www.rijswijk.nl/boegbeelden

Gespreksinformatie

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 13 januari 2026, 09:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 12 januari 2026 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Hybride: Is hybride werken mogelijk: Ja

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Overig algemeen:

  • De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.

Functieschaal: Schaal 12.

CV-eisen: Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr