Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Hoeksche Waard
Logo van Gemeente Hoeksche Waard

Procesadviseur

W. van Vlietstraat 6, 3262 GM Oud-Beijerland, Nederland

Sluit over 17 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

24 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32

Omschrijving

Opdracht

Sinds 2024 wordt gewerkt aan de doorontwikkeling van de organisatie. Doel hiervan is om de sturing en verantwoording te verbeteren en de samenwerking over teams heen te verbeteren. Procesgericht werken is daar een onderdeel van, omdat we hiermee onze dienstverlening zo optimaal mogelijk kunnen inrichten en uitvoeren.

Het ambitieniveau voor procesgericht werken is dat we streven naar:

  • 80% van belangrijke processen zijn in beeld, vastgelegd, worden gevolgd en verbeterd (PDCA-cyclus);

  • Alle belangrijke processen in de organisatie worden iedere 5 jaar door de 2e/ 3e lijn doorgelicht;

  • Op organisatieniveau wordt geadviseerd over processen en procesgericht werken;

  • In alle directies is een groep van medewerkers met kennis en vaardigheden van procesgericht werken die dit uitdragen en de kwaliteit monitoren (1e lijn);

  • Op organisatieniveau wordt procesgericht werken gecoördineerd (2e lijn) en gemonitord;

  • In de processen wordt actief gekeken naar de mogelijkheden om datagedreven werken en verdere digitalisering toe te passen;

  • De 1e en 2e lijn maken gebruik de tooling van Fully in control om procesgericht te werken (procesbeschrijvingen, risico’s en beheersmaatregelen, verwerkingsregister, DPIA’s, informatiebeveiling en interne controles). Op dit moment loopt de implementatie van dit programma.

Werkzaamheden:

  1. Begeleid het huidig team van procesadviseurs in het verder ontwikkelen van procesmatig werken om de ambitie zoals hierboven geschetst, mogelijk te gaan maken;

  2. Ontwikkel hiervoor samen met het team een werkwijze en aanpak die meerjarig ingezet kan worden;

  3. Pas deze aanpak toe op een aantal teamoverstijgende procesoptimalisaties zodat zichtbaar wordt hoe deze aanpak in de praktijk toegepast kan worden;

  4. Ondersteun het team en de organisatie in het opzetten van een actief netwerk van procesregisseurs die kennis en ervaring uitwisselen en opbouwen in het toepassen van de LEAN-werkwijze (continu verbeteren);

  5. Borg de werkwijze in het team.

Beoogd effect

Procesmatig werken is geborgd in de organisatie, waardoor we sneller, slimmer en effectiever gaan werken.

Eisen

  • HBO werk- en denkniveau;

  • Minimaal 3 jaar recente ervaring in het werken met LEAN procesverbetertrajecten en procesmodellering;

  • Recente kennis en ervaring in het overbrengen van procesgericht werken;

  • Kennis en ervaring over datagericht werken, automatisering, robotisering, AI en de kansen die dat biedt voor procesverbeteringen.

Wensen en competenties

Competenties

  • Analytisch;

  • Organisatie sensitief en verbindend;

  • Communicatief vaardig in woord en geschrift;

  • Enthousiast en creatief in het overbrengen van procesgericht werken;

  • Een aanpakker die van doorzetten houdt;

  • Accuraat.

Organisatie en team

Dit ambitieniveau is op hoofdlijnen uitgewerkt in een plan van aanpak dat op 15 oktober 2025 in het DT is vastgelegd (nota procesgericht werken). Zowel bij de vaststelling in maart als bij de nota in oktober is aangegeven dat het ambitieniveau niet gehaald kan worden zonder tijdelijke versterking. De afgelopen twee jaar is dit onderwerp namelijk verwaarloosd. Daarnaast gaat er op dit moment veel tijd en energie zitten in de inrichting en vulling van de nieuwe tooling dat hiervoor is aangeschaft, Fully in Control.

In het directieplan van 2026 is digitalisering opgenomen als focuspunt: het kan ons helpen om ons werk sneller, slimmer en slanker te doen.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Niets over bekend.

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr