Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
-Publicatiedatum:
19 dec 2025Strategisch Adviseur warmte(bedrijf) 16-24 uur per week
Wij werken net als alle andere gemeentes in Nederland, aan de opgave op het gebied van de energietransitie. Vanaf 2023 hebben wij hiervoor ook structureel middelen beschikbaar. Naar aanleiding daarvan hebben wij de afgelopen jaren gebouwd aan de eerste uitwerking van het energie- en warmteprogramma.
Binnen dit kader is er een eerste verkenning gedaan naar de mogelijkheden van een energie- en warmtebedrijf en een Rheden Energie en Diensten Organisaties. Voor de komende twee jaar staat nadere uitwerking van de propositie, besluitvorming en mogelijke implementatie op de planning. De werkzaamheden vallen binnen het team energietransitie maar ook in verbinding met de regio en regionale en landelijke stakeholders. Het team bestaat uit circa 12 collega’s werkzaam binnen de drie speerpunten: energie- en warmteprogramma, (grootschalige) duurzame opwek en participatie, bewustwording en communicatie. Vanuit het team werk je nauw samen met collega’s uit de verschillende lijnteams zoals ruimtelijke ontwikkeling, omgevingskwaliteit en inrichting en beheer openbare ruimte en de afdeling Samenleving.
Wij hebben als doel om in 2040 een klimaatbestendige en CO2-neutrale gemeente te zijn. Alle energie die nodig is voor wonen, werken, industrie, vervoer en recreëren wekken we duurzaam op binnen onze gemeentegrenzen. En als dat niet kan, zorgen we ervoor dat er gecompenseerd wordt. Tevens werken aan een nieuwe aanpak voor semi-autonome energiesystemen en warmteoplossingen. Belangrijk onderdeel van de opgave is dat we dit samen doen met onze inwoners en ondernemers.
De energietransitie is per definitie een opgave die zich steeds ontwikkeld. Als strategisch adviseur warmte
Onze gedroomde strategisch adviseur warmte geniet van samenwerking op verschillende niveau en houdt van de nodige vernieuwing in dat proces. Je bent gewend aan programmatisch werken en hebt up-to-date kennis van de ontwikkelingen binnen de energietransitie en klimaat(beleid). Samenwerking met partners en inwoners zie jij als natuurlijk onderdeel van je werk.
Onze doelen in het kort
Gemeente Rheden
Een dynamische gemeente vol ambities: dat zijn wij! We zoeken daarom geregeld nieuwe collega’s – zowel jonge talenten als ervaren krachten - die zin hebben om met een frisse blik onze afdelingen te versterken.
De gemeente Rheden is een organisatie waarin onze kernwaarden Experimenteren, Oprecht nieuwsgierig, Persoonlijk leiderschap en Samenwerken centraal staan. We vinden het belangrijk om onze inwoners service op maat te bieden, een verbindende rol te spelen en om gastvrij te zijn. We houden het niveau van onze dienstverlening en voorzieningen graag hoog. Hierbij gebruiken we de Global Goals als uitgangspunt. Om op deze manier armoede, ongelijkheid en klimaatverandering te bestrijden.
Bij de gemeente Rheden bieden we volop ontwikkelingsmogelijkheden en werk je in een prachtige omgeving met de Veluwezoom als wandelgebied. We zijn flexibel in werktijden en bieden een uitgebreid arbeidsvoorwaardenpakket. Er is een informele werksfeer waar we interesse hebben in de mens achter de collega. We werken hybride: op ons gemeentehuis in de Steeg of vanuit huis.
Binnen dit kader is er een eerste verkenning gedaan naar de mogelijkheden van een energie- en warmtebedrijf en een Rheden Energie en Diensten Organisaties. Voor de komende twee jaar staat nadere uitwerking van de propositie, besluitvorming en mogelijke implementatie op de planning. De werkzaamheden vallen binnen het team energietransitie maar ook in verbinding met de regio en regionale en landelijke stakeholders. Het team bestaat uit circa 12 collega’s werkzaam binnen de drie speerpunten: energie- en warmteprogramma, (grootschalige) duurzame opwek en participatie, bewustwording en communicatie. Vanuit het team werk je nauw samen met collega’s uit de verschillende lijnteams zoals ruimtelijke ontwikkeling, omgevingskwaliteit en inrichting en beheer openbare ruimte en de afdeling Samenleving.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
De administratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
De administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door de administratieve partner”.
De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 9 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Optie tot verlenging: 2x 12 maanden
Hybride: We werken hybride: op ons gemeentehuis in de Steeg of vanuit huis.
Aantal professionals of FTE: 1
Overig algemeen:
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee de administratieve partner
De administratieve partner brengt voor deze opdracht € 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als één document achter het cv.