Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Rheden
Logo van Gemeente Rheden

Strategisch Adviseur Warmte bedrijf

Hoofdstraat 3, 6994 AB De Steeg, Nederland

Sluit over 15 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

19 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 16 - 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Strategisch Adviseur warmte(bedrijf) 16-24 uur per week

Wij werken net als alle andere gemeentes in Nederland, aan de opgave op het gebied van de energietransitie. Vanaf 2023 hebben wij hiervoor ook structureel middelen beschikbaar. Naar aanleiding daarvan hebben wij de afgelopen jaren gebouwd aan de eerste uitwerking van het energie- en warmteprogramma.

Binnen dit kader is er een eerste verkenning gedaan naar de mogelijkheden van een energie- en warmtebedrijf en een Rheden Energie en Diensten Organisaties. Voor de komende twee jaar staat nadere uitwerking van de propositie, besluitvorming en mogelijke implementatie op de planning. De werkzaamheden vallen binnen het team energietransitie maar ook in verbinding met de regio en regionale en landelijke stakeholders. Het team bestaat uit circa 12 collega’s werkzaam binnen de drie speerpunten: energie- en warmteprogramma, (grootschalige) duurzame opwek en participatie, bewustwording en communicatie. Vanuit het team werk je nauw samen met collega’s uit de verschillende lijnteams zoals ruimtelijke ontwikkeling, omgevingskwaliteit en inrichting en beheer openbare ruimte en de afdeling Samenleving. 

Wij hebben als doel om in 2040 een klimaatbestendige en CO2-neutrale gemeente te zijn. Alle energie die nodig is voor wonen, werken, industrie, vervoer en recreëren wekken we duurzaam op binnen onze gemeentegrenzen. En als dat niet kan, zorgen we ervoor dat er gecompenseerd wordt. Tevens werken aan een nieuwe aanpak voor semi-autonome energiesystemen en warmteoplossingen. Belangrijk onderdeel van de opgave is dat we dit samen doen met onze inwoners en ondernemers.

Werkzaamheden

De energietransitie is per definitie een opgave die zich steeds ontwikkeld. Als strategisch adviseur warmte

  • Adviseert je over- en geef je invulling aan de mogelijke oprichting van een energie- en warmtebedrijf en van de Rhedense Energie Diensten Organisatie
  • Ben je eerste adviseur voor de bestuurlijk en ambtelijke opdrachtgever op deze onderwerpen en draag je zorg voor een goede verbinding met de stakeholders en medeoverheden in de regio.
  • Bouw je aan relaties in- en extern. Met cruciale partners verstevig je de banden. In regioverband werk je samen voor de invulling van de lokale plannen
  • Schakel je eenvoudig met experts (zoals juristen en fiscalisten) om deze expertise onderdeel te maken van je strategische advisering.
  • Draagt je bij aan een goede samenwerking en participatie bedrijven en inwoners en heb je voldoende sensiviteit om hun wensen en behoeften mee te nemen in de voortgang.

Onze gedroomde strategisch adviseur warmte geniet van samenwerking op verschillende niveau en houdt van de nodige vernieuwing in dat proces. Je bent gewend aan programmatisch werken en hebt up-to-date kennis van de ontwikkelingen binnen de energietransitie en klimaat(beleid). Samenwerking met partners en inwoners zie jij als natuurlijk onderdeel van je werk.

Resultaten

Onze doelen in het kort

  • Energie besparen; elk jaar besparen we 1,5% op het totale energieverbruik.
  • Bewustwording; inwoners en ondernemers zijn zich bewust van hun aandeel in de klimaatopgave en handelen ernaar. 
  • Van het aardgas af; in 2040 wordt de gebouwde omgeving verwarmt middels een duurzame niet fossiele oplossing.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring als adviseur warmte binnen ten minste twee verschillende overheidsorganisaties, waarvan tenminste één gemeente en één provincie, rijk of regionaal samenwerkingsverband;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een gemeente met 30.000 tot 45.000 inwoners (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring met het proces rondom warmtebedrijven, financieringsmodellen en planvorming (Licht dit duidelijk toe in het cv aan de hand van een aparte alinea);
  • Aantoonbaar woonachting binnen een straal van 50 kilometer vanaf standplaats De Steeg (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Een maximum uurtarief van € 120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten én fee Flextender.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider of adviseur warmte bij een gemeente, provincie of aan gemeente gelieerde organisatie;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als specifiek adviseur/expert warmtebedrijven en/of Maatschappelijke Energie Dienste Organisatie werken bij een gemeente, provincie, GMR- of RES-regio organisatie;
  • Aantoonbare werkervaring met het schrijven van een voorstel/voorstellen voor een energie- of warmtebedrijf of MEDO;
  • Aantoonbare werkervaring met regionale samenwerking met stakeholders;
  • Aantoonbare werkervaring met het aanvragen of samenstellen van provinciale en landelijke subsidies.

Competenties

  • Je bent analytisch scherp en pragmatisch: je denkt in mogelijkheden en maakt onderbouwde keuzes;
  • Je werkt zelfstandig, maar zoekt actief de samenwerking;
  • Je bent een verbinder en inspirerend voor je teamleden – bouwen zit in je aard;
  • Je hebt een passie voor de energietransitie en het verbinden van mensen, zonder de brede maatschappelijke context en opgaven uit het oog te verliezen;
  • Je beschikt over strategisch inzicht en analytisch denkvermogen;
  • Je hebt een hands-onmentaliteit en bent een aanpakker;
  • Je ziet kansen liggen en gaat uitdagingen niet uit de weg;
  • Je bent probleemoplossend, initiatiefrijk en besluitvaardig;
  • Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel;
  • Je kunt goed plannen en organiseren, snel schakelen en daarbij steeds het overzicht bewaren.

Organisatie en team

Gemeente Rheden
Een dynamische gemeente vol ambities: dat zijn wij! We zoeken daarom geregeld nieuwe collega’s – zowel jonge talenten als ervaren krachten - die zin hebben om met een frisse blik onze afdelingen te versterken.


De gemeente Rheden is een organisatie waarin onze kernwaarden Experimenteren, Oprecht nieuwsgierig, Persoonlijk leiderschap en Samenwerken centraal staan. We vinden het belangrijk om onze inwoners service op maat te bieden, een verbindende rol te spelen en om gastvrij te zijn. We houden het niveau van onze dienstverlening en voorzieningen graag hoog. Hierbij gebruiken we de Global Goals als uitgangspunt. Om op deze manier armoede, ongelijkheid en klimaatverandering te bestrijden.

Bij de gemeente Rheden bieden we volop ontwikkelingsmogelijkheden en werk je in een prachtige omgeving met de Veluwezoom als wandelgebied. We zijn flexibel in werktijden en bieden een uitgebreid arbeidsvoorwaardenpakket. Er is een informele werksfeer waar we interesse hebben in de mens achter de collega. We werken hybride: op ons gemeentehuis in de Steeg of vanuit huis.

Binnen dit kader is er een eerste verkenning gedaan naar de mogelijkheden van een energie- en warmtebedrijf en een Rheden Energie en Diensten Organisaties. Voor de komende twee jaar staat nadere uitwerking van de propositie, besluitvorming en mogelijke implementatie op de planning. De werkzaamheden vallen binnen het team energietransitie maar ook in verbinding met de regio en regionale en landelijke stakeholders. Het team bestaat uit circa 12 collega’s werkzaam binnen de drie speerpunten: energie- en warmteprogramma, (grootschalige) duurzame opwek en participatie, bewustwording en communicatie. Vanuit het team werk je nauw samen met collega’s uit de verschillende lijnteams zoals ruimtelijke ontwikkeling, omgevingskwaliteit en inrichting en beheer openbare ruimte en de afdeling Samenleving. 

Gespreksinformatie

Beoordeling  
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen 
De administratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld. 

Stap 2: Selectie cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd 
De administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door de administratieve partner”. 

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling. 
 
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek 
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. 

Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. 
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. 

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. 
 
Stap 4: Selectiegesprek 
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. 

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren. 

Planning  
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 9 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. 

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 2x 12 maanden

Hybride: We werken hybride: op ons gemeentehuis in de Steeg of vanuit huis.

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en tel 
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de administratieve partner. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. 
  • U dient te beschikken over een G-rekening en NEN Certificering, 25% wordt er gestort op deze rekening. Bij geen NEN-certificering wordt er 55% gestort op deze rekening.  

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. 

Fee de administratieve partner 
De administratieve partner brengt voor deze opdracht € 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.  

CV-eisen 
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als één document achter het cv. 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr