Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Consulent Inburgering

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend, Nederland

Sluit over 3 dagen
85 32-36 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

21 okt 2025

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Sinds 1 januari 2022 zijn gemeenten verantwoordelijk voor het begeleiden en ondersteunen van inburgeraars in hun inburgeringstraject. Als consulent ben je eerste aanspreekpunt en zorg je dat statushouders en gezinsmigranten zo snel mogelijk hun inburgeringstraject afronden. Voor de kennismaking ga je naar het AZC of nodig je de inburgeraar uit. Je start zo vroeg mogelijk met de brede intake. Tijdens deze brede intake stel je samen een PIP (Plan Inburgering & Participatie) op. In het PIP staan de belangrijkste afspraken zoals de bepaalde leerroute en alle andere verplichte onderdelen. Je begeleidt en monitort dit en plant hiervoor voortgangsgesprekken met de inburgeraars.

Het doel van deze opdracht is om specialistische ondersteuning te bieden in de uitvoering van werkzaamheden, zodat het team Inburgering ruimte krijgt om zich verder te ontwikkelen als zelf organiserend team.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Uitvoeren van specialistische operationele taken binnen het team Inburgering, met name op het gebied van de nieuwe inburgeringswet (2022) maar je kan ook gevraagd worden om bij te springen bij collegas die de oude wet uitvoeren. Ook kan je gevraagd worden om bij te springen op inkomensgerelateerde werkprocessen.
  • Bieden van praktische ondersteuning bij de uitvoering van lopende processen en casussen, volgens de Purmerendse manier van werken.
  • Zorgdragen voor kwaliteit en continuiteit in de uitvoering van de werkzaamheden.
  • Zelfstandige caseloadbeheer

Aandachtspunten

  • De focus ligt uitsluitend op specialistische uitvoering en ondersteuning.
  • Deelname aan teamoverleggen, teamactiviteiten of ontwikkeltrajecten is geen onderdeel van de opdracht.
  • De uitzendkracht werkt op een zelfstandige en proactieve manier, binnen de kaders van de opdracht.

Eisen

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring met de uitvoering van De wet Inburgering 2013 en 2021 (benoem duidelijk in cv);
  • Een maximum uurtarief van 85,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als inburgeringsconsulent bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met Suite 4 Sociaal Domein (benoem duidelijk in cv)

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met de Purmerendse manier van werken (benoem duidelijk in cv)
  • Aantoonbare werkervaring met asielstatushouders, gezinsmigranten, vrijwillige inburgeraars, nareizigers, laaggeletterden of mensen met een (licht) verstandelijke beperking, en jongeren binnen Inburgering
  • Aantoonbare werkervaring met het zelfstandig beheren van een caseload voor Inburgering en beheren van een caseload op Inkomen in de afgelopen 2 jaar (benoem dit duidelijk in het cv)
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Social Work, SJD of MWD
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Competenties

  • Sterke uitvoeringsvaardigheden en resultaatgerichte werkhouding.
  • Zelfstandig kunnen werken zonder intensieve begeleiding.
  • Affiniteit met de doelgroep
  • Buiten de kaders kunnen/willen denken
  • Communicatief vaardig
  • Empathisch
  • Daadkrachtig
  • Snel kunnen schakelen

Organisatie en team

Inwoners maken de samenleving en zijn daarom het uitgangspunt bij alles wat we doen in de gemeente. De wijze waarop wij onze werkzaamheden organiseren, moet onze inwoners verder helpen. Processen en regels moeten de samenleving versterken, niet belemmeren. Het uitgangspunt dat we hierbij hanteren, is dat inwoners zelf verantwoordelijk zijn voor hun leven en de keuzes die ze daarin maken: dit wordt ondersteund door de gemeente en de processen en regels zijn volgend. Dit vraagt van ons als medewerkers van de gemeente Purmerend om gevoel en zicht te hebben op wat er gebeurt in de stad en dorpen. Ben je nieuwsgierig en betrokken en heb je uitstekende voelsprieten als het gaat om cultuur en begeleiding van nieuwkomers? Wil je onderdeel zijn van een betrokken team en is het maatschappelijk domein je niet onbekend? Gemeente Purmerend is op zoek naar een nieuwe collega in de rol van Consulent inburgering.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen

De externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd

De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling).

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 3 november 2025 tussen 09:00 en 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 21 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

CV-eisen

  • Maximaal 3 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do - Vrij.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 22 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 23 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij de externe administratieve broker via uw account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 24 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur