Beleidsadviseur

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 8-12 Noord-Holland

Begindatum:

20 okt 2025

Einddatum:

20 dec 2025

Uren per week:

8 - 12

Publicatiedatum:

8 okt 2025

Omschrijving

Op 25-09 heeft de gemeenteraad een amendement aangenomen waarin het college wordt opgedragen de beleidsregels omtrent een tweede ontsluiting bij particulieren, zoals vastgelegd in de beleidsnotitie Dammen en Bruggen Beemster 2017, aan te vullen. Het doel is om onder specifieke voorwaarden een tweede ontsluiting mogelijk te maken voor bepaalde particuliere percelen.

Opdracht

Het college draagt het omgevingsteam op om de beleidsregels aan te passen conform het amendement.

Overwogen alternatieven

  • Gekozen zou kunnen worden om het hele dammenbeleid te herzien om zo werk met werk te maken. Gezien het tempo dat gevolgd moet worden conform het amendement wordt voorgesteld hier niet voor te kiezen.
  • Een ander alternatief is het kiezen voor het groter aanpakken van het Beemster beleid door ook het beleid voor onderschikt wonen in de Beemster ter evalueren. We zouden de raad kunnen aangeven daar in een later stadium op terug te komen.

De opdracht omvat:

Analyse en beleidsaanpassing

  • Inventariseer de huidige toepassing van de beleidsnotitie Dammen en Bruggen Beemster 2017.
  • Ontwikkel een aanvulling op de beleidsregels waarin een tweede ontsluiting mogelijk wordt gemaakt voor particuliere percelen die voldoen aan de volgende cumulatieve of alternatieve criteria:
    • Het perceel is minimaal 0,1 hectare groot en betreft agrarische cultuurgrond of grond met de bestemming Tuin.
    • Het perceel is niet rechtstreeks ontsloten op de openbare weg.
    • Er is geen toegang vanaf het eigen erf tot (een deel van) het perceel.
    • De toegang tot (een deel van) het perceel wordt belemmerd door bestaande gebouwen of is alleen bereikbaar via land van derden.
    • De bestaande ontsluiting is te smal voor hedendaagse voertuigen en materieel.

Juridische en ruimtelijke toetsing

  • Toets de voorgestelde beleidsaanpassing aan relevante wet- en regelgeving (o.a. Omgevingswet, omgevingsplannen, waterschapsregels).
  • Betrek het waterschap, provincie en andere relevante stakeholders in de afstemming.

Betrekken van de raad en communicatie

  • Informeer betrokken initiatiefnemers over de voorgenomen wijziging.
  • Organiseer indien nodig een inspraakmoment of consultatie.
  • Organiseer eventueel in overleg met de griffie een inloopmoment voor raadsleden.

Planning en oplevering

  • Lever de aangepaste beleidsregels inclusief raads- collegevoorstel aan zodat deze uiterlijk december 2025 ter besluitvorming kunnen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
  • En 4 december in de commissie.
  • Zorg voor een heldere onderbouwing van de wijziging, inclusief publicatie daarvan, voorbeeldsituaties en een botsproef.
  • Gedurende het traject wordt de bestuurlijk portefeuillehouder ondersteund en bijgepraat.

Resultaat

Een geactualiseerde versie van de beleidsregels Dammen en Bruggen Beemster, waarin onder voorwaarden een tweede ontsluiting voor particuliere percelen mogelijk wordt gemaakt, met draagvlak en juridische borging.

Eisen

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het schrijven van beleid;
  • Aantoonbare ervaring met het schrijven van raads- en collegevoorstellen;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het wijzigen van RO beleid (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het adviseren van bestuur (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met werelderfgoed (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met dammen en bruggen beleid (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het verwerken en opstellen van beleidsmatige documenten (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met de omgevingswet (10 punten).

Competenties

  • Proactieve werkhouding.
  • Zelfstandig kunnen werken binnen gestelde kaders.
  • Het kunnen lezen/verwerken van beleidsmatige documenten
  • Kennis van en ervaring met de omgevingswet.

Organisatie en team

Organisatie

Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de Purmerendse manier, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen

De externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd

De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling).

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt telefonisch gevoerd met de opdrachtgever. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt geen opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken worden in onderling overleg gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen

Maximaal 2 paginas, opgesteld in het Nederlands.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma en een incidentele donderdagavond.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe administratieve broker. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad. We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken. In de marktuitvraag van de externe administratieve broker wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten is.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 10 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 13 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij de externe administratieve broker via uw account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 14 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kun je reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur