Vergunningverlener APV en Bijzondere Wetten

Raadhuislaan 8, 9665 JD Oude Pekela, Nederland

Sluit over 3 dagen
Geen maximum 24 - 36 Groningen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

3 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In deze rol ben je verantwoordelijk voor het beoordelen en afhandelen van vergunningaanvragen binnen de kaders van de Algemene Plaatselijke Verordening en bijzondere wetten. Je zorgt voor een juridisch correcte en tijdige besluitvorming, waarbij je belangen zorgvuldig afweegt en bijdraagt aan een veilige, leefbare en goed georganiseerde openbare ruimte. Je bent gesprekspartner voor interne en externe stakeholders en weet je weg in bestuurlijke en juridische processen.

Ben jij een ervaren vergunningverlener die overzicht houdt in complexe regelgeving en energie krijgt van het schakelen tussen beleid, uitvoering en samenwerking? Dan sluit deze opdracht naadloos aan bij jouw kwaliteiten.

Taken en werkzaamheden:

  • Als vergunningverlener APV & Bijzondere Wetten heb je een gevarieerd takenpakket.

  • Je coördineert het volledige proces van vergunningverlening op het gebied van APV en bijzondere wetten, zoals evenementenvergunningen, standplaats- en exploitatievergunningen, objecten in de openbare ruimte en vergunningen op basis van de Alcoholwet en de Wet op de Kansspelen

  • Je adviseert het college van B&W, de burgemeester en collega’s over vergunningsaanvragen en gerelateerde juridische vraagstukken.

  • Je neemt actief deel aan lokale en regionale overleggen.

Kandidaat omschrijving

Je bent een nauwkeurige en betrokken professional met kennis van relevante wet- en regelgeving, waaronder de Alcoholwet, de Wet Bibob, de Verordening Fysieke Leefomgeving en de Wet op de Kansspelen. Nog niet met alle wetten bekend? Geen zorgen, je bent leergierig en pakt nieuwe informatie snel op. Je hebt oog voor detail, bent een fijne collega om mee samen te werken en weet van aanpakken.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als vergunningverlener APV en Bijzondere Wetten;
  • Beschikbaar voor 24 - 36 uur per week voor minimaal 6 maanden.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde relevante opleiding op minimaal mbo4 niveau (30 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als vergunningverlener APV en Bijzondere Wetten in de afgelopen 5 jaar (50 punten);

  • Een door de kandidaat zelfgeschreven motivatiebrief, waarin hij/zij de werkervaring onderbouwd in relatie tot de opdracht is toegevoegd aan het cv (20 punten).

Competenties

  • Je bent in staat om onder tijdsdruk goed en collegiaal te presteren.

  • Je hebt goede communicatieve vaardigheden en beschikt over zeer goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

  • Je bent goed in organiseren, planmatig en zorgvuldig werken.

  • Je bent in staat om zelfstandig alle voorkomende aanvragen af te handelen.

  • Je bent pro actief en denkt mee in oplossingen.

Organisatie en team

De gemeente Pekela bestaat uit de kernen Oude Pekela, Nieuwe Pekela, Boven Pekela en Bronsveen en telt ruim 12.000 inwoners. Het Pekelderdiep loopt als een lint door de 13 kilometer lange gemeente en heeft een centrale rol gehad in de ontwikkeling van de streek.

Pekela is een karakteristieke Groningse gemeente met een boeiende en soms roerige geschiedenis.

Dat heeft gemaakt dat de Pekelders trots zijn op hun gemeente en vanuit betrokkenheid bijdragen aan de gemeenschap. Dat is ook zichtbaar in de toekomstvisie ‘2022-2030, ‘Pekela in beweging’.

Door haar ligging in het hart van Oost-Groningen is Pekela goed bereikbaar en heeft het een goed ontwikkelde infrastructuur.  Het is een goede plek om te wonen, te werken en te recreëren.

De ambtelijke organisatie is compact en wordt gekenmerkt door korte lijnen, snelle besluitvorming, brede functies en betrokkenheid.

Team
Jouw werkzaamheden vinden plaats in het Team Fysiek. Dit team bestaat uit meerdere disciplines zoals RO/VTH, Projecten/Duurzaamheid/EZ en Buitendienst. Als vergunningverlener APV en Bijzondere Wetten werk je binnen de discipline RO/VTH. Hier werken 11 professionals zoals toezichthouders Bouw, juristen, Boa's en vergunningverleners Omgevingswet.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op 22 september 2025 09:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Een motivatiebrief is wenselijk en kan toegevoegd worden aan het cv.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De werkdagen vinden plaats in onderling overleg.
Is hybride werken mogelijk:  ja er is de mogelijkheid voor gedeeltelijk hybride werken. 

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,75 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Pekela mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Pekela. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur