Raadhuislaan 8, 9665 JD Oude Pekela, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 apr 2026Publicatiedatum:
3 sept 2025In deze rol ben je verantwoordelijk voor het beoordelen en afhandelen van vergunningaanvragen binnen de kaders van de Algemene Plaatselijke Verordening en bijzondere wetten. Je zorgt voor een juridisch correcte en tijdige besluitvorming, waarbij je belangen zorgvuldig afweegt en bijdraagt aan een veilige, leefbare en goed georganiseerde openbare ruimte. Je bent gesprekspartner voor interne en externe stakeholders en weet je weg in bestuurlijke en juridische processen.
Ben jij een ervaren vergunningverlener die overzicht houdt in complexe regelgeving en energie krijgt van het schakelen tussen beleid, uitvoering en samenwerking? Dan sluit deze opdracht naadloos aan bij jouw kwaliteiten.
Taken en werkzaamheden:
Als vergunningverlener APV & Bijzondere Wetten heb je een gevarieerd takenpakket.
Je coördineert het volledige proces van vergunningverlening op het gebied van APV en bijzondere wetten, zoals evenementenvergunningen, standplaats- en exploitatievergunningen, objecten in de openbare ruimte en vergunningen op basis van de Alcoholwet en de Wet op de Kansspelen
Je adviseert het college van B&W, de burgemeester en collega’s over vergunningsaanvragen en gerelateerde juridische vraagstukken.
Je neemt actief deel aan lokale en regionale overleggen.
Je bent een nauwkeurige en betrokken professional met kennis van relevante wet- en regelgeving, waaronder de Alcoholwet, de Wet Bibob, de Verordening Fysieke Leefomgeving en de Wet op de Kansspelen. Nog niet met alle wetten bekend? Geen zorgen, je bent leergierig en pakt nieuwe informatie snel op. Je hebt oog voor detail, bent een fijne collega om mee samen te werken en weet van aanpakken.
Een afgeronde relevante opleiding op minimaal mbo4 niveau (30 punten);
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als vergunningverlener APV en Bijzondere Wetten in de afgelopen 5 jaar (50 punten);
Een door de kandidaat zelfgeschreven motivatiebrief, waarin hij/zij de werkervaring onderbouwd in relatie tot de opdracht is toegevoegd aan het cv (20 punten).
Je bent in staat om onder tijdsdruk goed en collegiaal te presteren.
Je hebt goede communicatieve vaardigheden en beschikt over zeer goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.
Je bent goed in organiseren, planmatig en zorgvuldig werken.
Je bent in staat om zelfstandig alle voorkomende aanvragen af te handelen.
Je bent pro actief en denkt mee in oplossingen.
De gemeente Pekela bestaat uit de kernen Oude Pekela, Nieuwe Pekela, Boven Pekela en Bronsveen en telt ruim 12.000 inwoners. Het Pekelderdiep loopt als een lint door de 13 kilometer lange gemeente en heeft een centrale rol gehad in de ontwikkeling van de streek.
Pekela is een karakteristieke Groningse gemeente met een boeiende en soms roerige geschiedenis.
Dat heeft gemaakt dat de Pekelders trots zijn op hun gemeente en vanuit betrokkenheid bijdragen aan de gemeenschap. Dat is ook zichtbaar in de toekomstvisie ‘2022-2030, ‘Pekela in beweging’.
Door haar ligging in het hart van Oost-Groningen is Pekela goed bereikbaar en heeft het een goed ontwikkelde infrastructuur. Het is een goede plek om te wonen, te werken en te recreëren.
De ambtelijke organisatie is compact en wordt gekenmerkt door korte lijnen, snelle besluitvorming, brede functies en betrokkenheid.
Team
Jouw werkzaamheden vinden plaats in het Team Fysiek. Dit team bestaat uit meerdere disciplines zoals RO/VTH, Projecten/Duurzaamheid/EZ en Buitendienst. Als vergunningverlener APV en Bijzondere Wetten werk je binnen de discipline RO/VTH. Hier werken 11 professionals zoals toezichthouders Bouw, juristen, Boa's en vergunningverleners Omgevingswet.
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op 22 september 2025 09:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Een motivatiebrief is wenselijk en kan toegevoegd worden aan het cv.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De werkdagen vinden plaats in onderling overleg.
Is hybride werken mogelijk: ja er is de mogelijkheid voor gedeeltelijk hybride werken.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,75 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Pekela mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Pekela. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”