Staringstraat 25, 7081 BN Gendringen, Nederland
Begindatum:
3 nov 2025Einddatum:
3 feb 2026Publicatiedatum:
17 okt 2025De gemeente Oude IJsselstreek staat voor de uitdaging om haar informatievoorziening en ICT-dienstverlening beter te beheersen en te beveiligen. Door de komst van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO2) en de implementatie van de NIS2-richtlijn is er een grotere noodzaak om grip te krijgen op contracten met ICT-leveranciers en de bijbehorende risicos. Binnen de gemeente is de interne capaciteit beperkt, waardoor er behoefte is aan ondersteuning bij de inrichting van contract- en leveranciersmanagement.
Het doel van de opdracht is om een praktisch en werkbaar raamwerk voor contract- en leveranciersmanagement op ICT-gebied in te richten, dat:
Voldoet aan de eisen van de BIO2 en de NIS2-richtlijn;
Rekening houdt met de schaal en beperkte capaciteit van een kleinere gemeente;
Zorgt voor overzicht, risicobeheersing en compliance bij het werken met ICT-leveranciers;
Duurzaam en overdraagbaar is naar de interne organisatie.
Werkzaamheden en resultaten:
Inventarisatie en analyse
In kaart brengen van bestaande ICT-contracten en leveranciers.
Identificeren van risico's en afhankelijkheden, inclusief privacy- en securityaspecten.
Toetsen van huidige situatie aan BIO2 en NIS2-verplichtingen.
De volgende applicaties hebben daarbij prioriteit:
Zaaksysteem.nl van xxllnx; Suites4SociaalDomein van Centric; Key2Financien van Centric; Key2Burgerzaken(incl. Ediensten) van Centric; Key2Datadistributie van Centric; Managed Integrations van EnableU en RxMission van Roxit Visma
Inrichting contract- en leveranciersmanagement
Ontwikkelen van een praktisch model voor contract- en leveranciersbeheer (rollen, verantwoordelijkheden, processen).
Voorstellen van een select set aan rapportages en KPIs (bijvoorbeeld beschikbaarheid, beveiliging, naleving afspraken).
Opmaken van een risicogebaseerde leveranciersclassificatie.
Beleid en documenten
Opstellen van concept beleidsdocument(en) contract- en leveranciersmanagement ICT.
Opstellen van standaardformats, zoals een leveranciersbeoordelingsformulier en contractregister.
Integratie van BIO2/NIS2-verplichtingen in contract- en leveranciersafspraken.
Overdracht en borging
Opleveren van een praktisch handboek of handleiding voor de medewerkers.
Korte training/sessie voor betrokken medewerkers om zelfstandig het proces te kunnen beheren.
Adviseren over minimale periodieke controles en rapportages.
Overzicht ICT-contracten en leveranciers met risicoclassificatie.
Contractregister (format + eerste vulling).
Beleidsnotitie contract- en leveranciersmanagement ICT conform BIO2/NIS2.
Procesbeschrijving en werkafspraken (rollen, verantwoordelijkheden, frequenties).
Format leveranciersbeoordeling.
Handboek/handleiding en overdrachtsessie.
De aanpak moet afgestemd zijn op een kleine gemeentelijke organisatie met beperkte capaciteit.
Oplossingen moeten eenvoudig toepasbaar en schaalbaar zijn.
Er wordt nauw samengewerkt met de interne coördinator informatiebeveiliging en de ICT-beheerder.
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen een gemeente;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met BIO2 en NIS2 binnen gemeentelijke context;
Een maximum uurtarief exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee externe administratieve broker
tot 85,- (30 punten);
van 85,01 tot 92,50 (20 punten);
van 92,51 tot 100,- (10 punten);
hoger dan 100,- (0 punten).
Praktisch ingesteld, met oog voor uitvoerbaarheid in kleinere organisaties;
Communicatief vaardig en in staat om kennis over te dragen;
Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);
Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);
Luisteren;
Doorzettingsvermogen;
Tactisch gedrag;
Motiveren;
Resultaatgericht werken;
Overtuigen;
Assertiviteit;
Organiseren;
Kritisch;
Analyserend vermogen;
Plannen en organiseren.
Werken voor de gemeente Oude IJsselstreek betekent werken aan ‘de brede welvaart van onze inwoners.’ Breed omdat welvaart voor iedereen iets anders kan betekenen: voor de één is dat veel groen, voor de ander is dat een bloeiende economie en voor weer een ander is een inclusieve gemeente belangrijk. We zetten ons dan ook dagelijks op tal van terreinen in zodat onze inwoners veilig, gezond en gelukkig kunnen wonen, leven, werken, leren en recreëren.
Dit doen we bijvoorbeeld door het aanleggen en onderhouden van wegen en fietspaden, het verstrekken van vergunningen voor de bouw- en verbouw van woningen, het sluiten van huwelijken en partnerschappen, en de realisatie van een compleet nieuw, duurzaam bedrijventerrein. Maar ook door te zorgen dat iedereen zoveel mogelijk mee kan doen aan het dagelijkse leven.
De leefwereld van onze inwoners zit vol dagelijkse grote en kleine verrassingen. Dat vraagt ons goed te kijken naar wat er speelt en te doen wat echt nodig is. Door ín de leefwereld van de inwoner te stappen kunnen we onze afwegingen goed maken. De afweging tussen het individueel belang en het algemeen belang. De afweging tussen het maatschappelijk effect, de financiële middelen en de wet- en regelgeving.
Met ruim 300 collega’s verdeeld over zo’n 25 teams zijn we een zeer diverse club. Bij de gemeente Oude IJsselstreek werken mensen met uiteenlopende leeftijd en (opleidings-) achtergrond. Je vindt er generalisten en specialisten, doeners, denkers en alles wat daar tussen zit. We hebben echter, hoe verschillend wij ook van elkaar zijn, een aantal dingen met elkaar gemeen: we zijn hardwerkende, verantwoordelijke professionals die niet simpelweg uitvoeren wat de regels of het beleid ons voorschrijft maar continu afwegen – en er net even wat meer van maken.
We gaan uit van het oplossend vermogen van de samenleving, zonder daarbij (altijd) zelf te oplossing te willen zijn of te willen geven. Ook gaan we er van uit dat de meeste mensen deugen. We werken vanuit vertrouwen met elkaar en onze inwoners samen. We realiseren ons dat incidenten altijd zullen gebeuren, hoe vervelend deze ook kunnen zijn. Voor ons is het de kunst om daar op een slimme manier mee om te gaan. Niet te problematiseren of te panikeren, maar er naar kijken als een kans om van te leren en onze visie of werkwijze zo nodig bij te stellen.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 28 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 27 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie 10 cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De aanpak moet afgestemd zijn op een kleine gemeentelijke organisatie met beperkte capaciteit.
Oplossingen moeten eenvoudig toepasbaar en schaalbaar zijn.
Er wordt nauw samengewerkt met de interne coordinator informatiebeveiliging en de ICT-beheerder.
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).