Medewerker openbare ruimte: beheer water

Raadhuisplein 1, 8131 BN Wijhe, Nederland

Sluit over 8 dagen
Geen maximum 32 tot 36 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 nov 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

21 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Ben jij een deskundige en betrokken professional met hart voor water op de kruising van techniek en (be)leefbaarheid? Voor onze gemeente zoeken wij een proactieve en oplossingsgerichte waterbeheerder. Iemand die weet wat er stroomt – zowel ondergronds als boven tafel – en het verschil maakt tussen natte voeten en droge resultaten.

Voor ons team Beheer Openbare Ruimte zoeken wij een: Medewerker openbare ruimte: beheer water voor 32 - 36 uur per week.

Opdracht

Als medewerker openbare ruimte voer je de regie op het dagelijkse beheer op (regen)watersystemen als belangrijk onderdeel in en onder de openbare leefruimte van onze inwoners. Je neemt initiatieven om planmatig integrale onderhoudsprojecten op te starten en daarin te participeren. Het gaat hierbij om onderhoud van berging- en infiltratie systemen, inspecties en reinigingen van regenwater infiltratie en berging systemen. Daarnaast is het beheren van gemeentelijke sloten en duikers een belangrijke taak en adviseer en realiseer je structurele oplossingen om waterbeheersing van regen en grondwater op gemeentelijk niveau te verbeteren. Analyses van meldingen, tekeningen, geo-applicaties zijn hiervoor een basis evenals je onderbuikgevoel en kennis en ervaring. Als specialist adviseer en ondersteun je andere teams op het gebied van beheer en onderhoud van berging en infiltratie(regen en oppervlakte) watersystemen. Hierbij heb je naast oog voor de technische aspecten ook oog voor de (be)leefbaarheid van de omgeving als geheel. Samen met je collega's beheer je de waarde van de leefomgeving voor onze inwoners.

Jouw taken:

  • Je beheert het areaal met behulp van de diverse beheersystemen, RioGL, Obsurv, GEO-web en Gis oplossingen en gebruikt de gegevens om je beheer telkens slimmer uit te voeren en hanteert hierbij principes van assetbeheer.

  • In de beheertoets geef je jouw advies over ontwerp- en reconstructieplannen.

  • Je beheert de contracten en budgetten en voert directie over de contractwerkzaamheden.

  • Je brengt de technische staat van de berging, infiltratie, sloten en duikers in beeld en stelt beheerprogramma's op.

  • Je hebt contacten met inwoners, bedrijven en je werkt veel samen in RIVUS verband. Dit is een samenwerkingsverband voor de afvalwaterketen en voor klimaatadaptatie.

  • Je controleert omgevingsvergunningaanvragen op de juistheid van de toegepaste waterhuishouding.

  • Je beheert en muteert het aansluitingenregister van de energieaansluitingen van de gemeente Olst-Wijhe.

Eisen

  • Bij uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld, Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop en mobiel.

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in de richting van techniek, watermanagement, bouwkunde of vergelijkbaar.

  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van riolering en waterbeheer.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na 1 jaar periode kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden.
  • Aantoonbare ervaring met diverse beheersystemen, Obsurv, GEO-web en Gis-oplossingen.
  • Aantoonbare ervaring met omgevingsvergunningaanvragen op het gebied van waterhuishouding.
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van beheer en onderhoud van berging en infiltratie (regen en oppervlakte) watersystemen bij een gemeente.
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en geeft toelichting waaruit blijkt dat de kandidaat kan schakelen tussen beleid, beheer en uitvoering. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Competenties

  • Planmatig werken
  • Nauwkeurig
  • Technische informatie begrijpelijk kunnen vertalen
  • Communicatief vaardig
  • Zelfstandig
  • Samenwerkingsgericht

Organisatie en team

Het team Beheer Openbare Ruimte zorgt ervoor dat alle inwoners binnen de gemeente zich veilig kunnen verplaatsen, wonen, werken en recreëren in een groene omgeving, hun voeten drooghouden en dat de riolering functioneert. In een enthousiast en compact team van twaalf medewerkers ben je integraal verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte volgens de principes van IBOR en Assetbeheer. Jij hebt hierin de taak van beheerder (regen)watersystemen. Je werkt hierin samen met een senior beheerder water en riolering en de beheerder riolering.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen

Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cvs die aan de organisatie worden voorgelegd

Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 10 november 2025 de kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 7 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Nee

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur