Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Montferland
Logo van Gemeente Montferland

Financieel Adviseur / Coordinator Jaarrekening

Gemeente Montferland

Bergvredestraat 10, 6942 GK Didam, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

3 nov 2025
Opdracht tarief 115Opdracht uren 32

Omschrijving

Opdracht
Het betreft de rol van de coordinator Jaarrekening 2025. Cluster financien heeft afgelopen periode een transformatie ondergaan. Een aantal medewerkers zijn met pensioen gegaan en vers bloed is binnengekomen. Fijne collegas maar met nog beperkte inhoudelijke kennis. De coordinator Jaarrekening die dit de afgelopen 15 jaren gedaan heeft is nog steeds werkzaam maar door generatiepact minder gaan werken. Hierdoor hebben we nu behoefte aan een coordinator die zowel de jaarrekening als programmaonderdelen af kan ronden. Naast bovenstaande uitdaging speelt de overgang van het financieel pakket UBW (Unit4) naar iFinancien (PinkRoccade). Deze implementatie vergt, naast de reguliere werkzaamheden, tijd en energie van het cluster. Het is essentieel dat de kandidaat diepe langjarige kennis heeft van UBW (Unit4) en de vertaalslag kan maken naar iFinancien (PinkRoccade).

Wat is concreet de opdracht:
  • Zorgdragen voor een juiste en tijdige afronding van de jaarrekening 2025, volgens de geldende wet- en regelgeving, BBV en gemeentelijke afspraken.
  • Coachen, aansturen en ondersteunen van medewerkers in het jaarrekeningproces, zodat zij hun rol effectief kunnen uitvoeren.
  • Het coordineren en opstellen van de jaarrekening inclusief toelichting, balans, programmaverantwoording en alle verplichte paragrafen.
  • Het organiseren van heldere afstemming en communicatie met het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad over de voortgang, inhoud en aandachtspunten uit de jaarrekening bredere financiele sturing.

Eisen

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met UBW;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met iFinancien;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het coordineren van jaarrekeningen bij een gemeente;
  • Een maximum uurtarief van 115,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als sparringpartner voor directie, bestuur en/of management (50 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met BBV (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het coachen en begeleiden van nieuwe financieel adviseurs (25 punten).

Wensen en competenties

Competenties

  • Analytisch vermogen: in staat zijn complexe (financiele) vraagstukken te doorgronden en verbanden te leggen.
  • Organisatorisch sterk: goed kunnen plannen, coordineren, prioriteiten stellen en voortgang bewaken in het jaarrekeningproces.
  • Communicatief vaardig: helder, overtuigend en verbindend communiceren met team, directie, college, raad en externe accountant.
  • Proactief en verandergericht: knelpunten signaleren en met verbetervoorstellen komen voor proces en teamontwikkeling waar teamplayer en verbinder echte voorkeur heeft.
  • Accuraat en kwaliteitsgericht: oog voor detail, zorgvuldig werken en controleren van stukken.

Organisatie en team

Organisatie
Montferland is een gemeente in het oosten van de provincie Gelderland. Met een oppervlakte van ca. 110 km2 en ruim 36.000 inwoners heeft Montferland een schakelfunctie tussen de regio Achterhoek en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. De gemeente bestaat uit 12 kernen: Azewijn, Beek, Braamt, Didam, 's-Heerenberg, Kilder, Lengel, Loerbeek, Loil, Nieuw-Dijk, Stokkum en Zeddam. Het gemeentebestuur is gevestigd in Didam.
Team Bedrijfsvoering / Cluster financien

Gespreksinformatie

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie 3 cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De 3 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 19 november 2025 van 9.00 uur tot 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk maandag 17 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma, Di, Wo, Do
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Deze mag niet ouder zijn dan zes (6) maanden en moeten dezelfde screeningsprofielen bevatten als gevraagd. De VOG dient voor de startdatum in het bezit te zijn van de Gemeente Montferland. Het niet kunnen overleggen van een geldige VOG is een ontbindende voorwaarde. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 5 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 6 november 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kun je inzien door in te loggen bij de externe administratieve broker via jouw account. Inhoudelijke vragen kun je indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. De externe administratieve broker is bereikbaar. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 7 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kan je reageren.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr