Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Programmamanager Uitvoeringsprogramma Bijzonder Provinciaal Landschap

Anna van Raesfeltstraat 37, 2636 HX Schipluiden, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 16 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

25 okt 2025

Omschrijving

Organisatie Midden-Delfland is een oer-Hollandse gemeente met een waardevol agrarisch veenweidelandschap. Ondanks oprukkende verstedelijking is het oorspronkelijk cultuurlandschap met de vele sporen uit het verleden bewaard gebleven. Het open groengebied is als recreatiegebied van groot belang voor de leefbaarheid voor de inwoners van de omliggende steden. Samen met inwoners, ondernemers, natuurorganisaties en andere overheden werkt de gemeente aan behoud en versterking van deze kwaliteiten. De provincie Zuid-Holland heeft het gebied Midden-Delfland aangewezen als Bijzonder Provinciaal Landschap. De gemeenten en andere (bestuurs)organen die deel uitmaken van dit gebied, zijn zowel ambtelijk als bestuurlijk vertegenwoordigd in de Landschapstafel. Deze heeft onder meer een gebiedsvisie en een uitvoeringsprogramma opgesteld. Als penvoerder van de Landschapstafel zoekt de gemeente Midden-Delfland een programmamanager voor het uitvoeringsprogramma van deze Landschapstafel. De programmamanager is verantwoordelijk voor het behalen van de programmadoelen en werkt daarbij nauw samen met de betrokken gebiedspartijen. De programmamanager werkt in opdracht van en legt verantwoording af aan de bestuurlijke Landschapstafel.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

Het betreft een zelfstandige functie, waarbij je geen onderdeel uitmaakt van een gemeentelijk team en je niet zij-aan-zij werkt met werknemers in loondienst. Je bepaalt zelf waar en wanneer je werkt, binnen de kaders van het meerjarig uitvoeringsprogramma van de Landschapstafel. Dit programma vormt de leidraad voor jouw werkzaamheden. Er is geen sprake van controle of supervisie, en er worden geen functionerings- of voortgangsgesprekken gevoerd. Je geeft sturing aan het meerjarig uitvoeringsprogramma, waarvan de projecten zijn belegd bij de diverse organisaties die zijn aangesloten bij de Landschapstafel. Een deel van de projecten zal nog belegd moeten worden, waarbij jij als programmamanager een agenderende, coordinerende en verbindende rol hebt. Je geeft geen leiding aan de uitvoerende partijen, maar bewaakt de voortgang en grijpt in waar nodig. Je maakt deel uit van zowel de ambtelijke als de bestuurlijke tafel. Je presenteert en rapporteert over de aanpak en voortgang van het programma en adviseert het bestuur zowel gevraagd als ongevraagd over relevante zaken ten aanzien van het programma. De werkzaamheden worden zelfstandig en naar eigen inzicht uitgevoerd, buiten een structuur van bedrijfsmiddelen of een georganiseerd stramien van activiteiten vanuit de opdrachtgever.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding op planologisch gebied;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager binnen het vakgebied Ruimtelijke Ordening en Gebiedsontwikkeling;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met bestuurlijke besluitvormingsprocessen op regionaal niveau op het gebied van natuur, recreatie of landschap;
  • Uiterlijk per 10 november 2025 voor 16 uur per week beschikbaar.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager Ruimtelijke Ordening binnen een <30.000 inwoners gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar in een bestuurlijke omgeving waarin zowel besturen van lagere als hogere overheden, landschapbeheerders en verenigingen vertegenwoordigd worden, licht dit toe doormiddel van een voorbeeld;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager rond landschappelijk themas als groen/blauw, recreatie en stad/land-verbindingen;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als programmamanager binnen het vakgebied Ruimtelijke Ordening en Gebiedsontwikkeling bij een gemeentelijke organisatie of Provincie;
  • Minimaal een afgeronde wo master opleiding op planologisch gebied;
  • Aantoonbare werkervaring in het begeleiden van interactieve processen, benoem waar dit is opgedaan.

Competenties

  • Uitstekende communicatieve vaardigheden (op diverse niveaus);
  • Analytisch;
  • Slagvaardig;
  • Bestuurlijke en organisatiesensitiviteit;
  • Verbindend;
  • Enthousiasmeren.

Organisatie en team

Organisatie Midden-Delfland is een oer-Hollandse gemeente met een waardevol agrarisch veenweidelandschap. Ondanks oprukkende verstedelijking is het oorspronkelijk cultuurlandschap met de vele sporen uit het verleden bewaard gebleven. Het open groengebied is als recreatiegebied van groot belang voor de leefbaarheid voor de inwoners van de omliggende steden. Samen met inwoners, ondernemers, natuurorganisaties en andere overheden werkt de gemeente aan behoud en versterking van deze kwaliteiten. De provincie Zuid-Holland heeft het gebied Midden-Delfland aangewezen als Bijzonder Provinciaal Landschap. De gemeenten en andere (bestuurs)organen die deel uitmaken van dit gebied, zijn zowel ambtelijk als bestuurlijk vertegenwoordigd in de Landschapstafel. Deze heeft onder meer een gebiedsvisie en een uitvoeringsprogramma opgesteld. Als penvoerder van de Landschapstafel zoekt de gemeente Midden-Delfland een programmamanager voor het uitvoeringsprogramma van deze Landschapstafel.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de gemeente vinden plaatst op een nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen hierover bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
De broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
De broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr

Overige informatie

De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Bij gunning zal er om een Verklaring betalingsgedrag nakoming fiscale verplichtingen gevraagd worden.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 28 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 29 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot donderdag 30 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur