Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Verandercoach MS Teams migratie

Gemeente Meppel, Grote Oever 26, 7941 CZ Meppel, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum gemiddeld tot 10 Drenthe

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

4 - 14

Publicatiedatum:

16 okt 2025

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

De gemeente is bezig met de migratie van de netwerkschijf naar Microsoft Teams. Dit is meer dan een technische overstap: het gaat om een fundamentele verandering in samenwerking, informatiebeheer en cultuur. De verandercoach speelt hierin een sleutelrol door medewerkers, leidinggevenden en teameigenaren te begeleiden in het gebruik van Teams, met oog voor governance, archivering en eigenaarschap. De verandercoach helpt de organisatie om de migratie van netwerkschijf naar Teams te verankeren in gedrag, processen en cultuur. Dit betekent: beleid concreet maken, medewerkers meenemen in hun werkpraktijk, en leidinggevenden en teameigenaren ondersteunen bij hun rol. Ben jij de coach die medewerkers helpt een nieuwe manier van samenwerken te omarmen? De gemeente zoekt een verandercoach die de migratie van de netwerkschijf naar Microsoft Teams begeleidt. Jij weet hoe je beleid en techniek vertaalt naar de dagelijkse praktijk. Met oog voor archivering, persoonsgegevens, langdurige opslag en eigenaarschap neem je medewerkers mee in deze cultuurverandering. Je biedt praktische ondersteuning, traint teameigenaren en helpt leidinggevenden hun rol te pakken. Wil jij bijdragen aan een duurzame en toekomstgerichte manier van werken? Dan zoeken wij jou!

Werkzaamheden

  • Uitvoeren van een adoptiescan om digitale vaardigheden en behoeften in kaart te brengen.
  • Vertalen van beleid naar praktische werkafspraken.
  • Opzetten en begeleiden van een netwerk van ambassadeurs en key-users.
  • Begeleiden en trainen van teameigenaren in hun verantwoordelijkheden rondom inrichting, rechten, archivering en privacy.
  • Organiseren van praktijkgerichte sessies over samenwerken in Teams.
  • Ondersteunen van leidinggevenden in hun voorbeeldrol.
  • Signaleren van risicos zoals wildgroei, dubbele opslag en onvoldoende adoptie.

Resultaten

1. Uitrolfase (ca. 4 maanden)

Doelen: Migratie praktisch begeleiden. Teams inrichten volgens beleid. Medewerkers en teameigenaren meenemen in gebruik. Communicatie, workshops en korte interventies organiseren.
Activiteiten: Kick-off sessies per afdeling (56 afdelingen). Begeleiden van 10-15 teameigenaren. Hands-on ondersteuning bij migratie. Opzetten ambassadeursnetwerk.

2. Nazorgfase (ca. 3 maanden)

Doelen: Beklijving van nieuwe manier van werken. Teameigenaren coachen in eigenaarschap (rechten, archivering, privacy). Monitoren adoptie, signaleren knelpunten. Periodieke check-ins en themasessies (hoe doen we dit in ons vakgebied?).
Activiteiten: Spreekuren en Q&As. Kleine verdiepingsworkshops (bijv. samenwerken met externen, archiefwaardig werken). Begeleiden van ambassadeursnetwerk.

3. Borgingsfase (optioneel, ca. 6 maanden)

Doelen: Continuiteit en kwaliteitsbewaking. Ambassadeurs en lijnorganisatie in de lead laten komen. Interne capaciteit versterken (DIV, IT, leidinggevenden).
Activiteiten: Periodieke pulse checks (bv. 1 per maand). Evaluatie- en verbeterpunten verzamelen. Borgingsdocumentatie afronden.

4. Totale indicatie

Uitrolfase: 225 uur
Nazorgfase: 100 uur
Borgingsfase: 100 uur (optioneel)
Totaal: 325-425 uur over 10-12 maanden.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met Microsoft 365;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met digitale transities bij een overheidsinstelling;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op WO niveau;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met Microsoft 365 transities bij een overheidinstelling;
  • Aantoonbare werkervaring met informatiebeheer, archiefwetgeving en verwerking van persoonsgegevens;
  • Aantoonbare werkervaring met digitale transities bij een overheidsinstelling.

Competenties

  • Coachend vermogen: medewerkers meenemen van digistarters tot power users.
  • Organisatiesensitief: schakelen tussen bestuur, management en werkvloer.
  • Didactisch sterk: trainingen en sessies ontwikkelen die aansluiten op vakgebieden.
  • Communicatief en overtuigend: omgaan met weerstand en enthousiasmeren.
  • Pragmatisch: beleid vertalen naar concrete werkafspraken.
  • Faciliterend leider: ambassadeurs en teameigenaren begeleiden en verbinden.

Organisatie en team

Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand. Bij zon prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus. Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.Samen met ruim 400 collegas werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de fairtrade gemeente Meppel.Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 3 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 31 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen. De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen. De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken. Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 20 oktober 2025. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 21 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij de externe administratieve broker via uw account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 23 oktober 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur