Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg

senior jurist ruimtelijke plannen

Kon. Wilhelminalaan 2, 2264 BM Leidschendam, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

7 nov 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 28 - 32

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Het team Locatieontwikkeling initieert, begeleidt en faciliteert ruimtelijke ontwikkelingen met als doel een goed leefklimaat voor haar inwoners te realiseren en ruimte te bieden voor ondernemers.

Werkzaamheden

Als senior jurist ruimtelijke plannen bent u zelf verantwoordelijk voor het coordineren van complexe vraagstukken op het vakgebied en voor het vertalen van grotere ruimtelijke initiatieven en projecten in passende ruimtelijke plan- of besluitvorming;

U begeleidt ruimtelijke procedures zoals BOPAs en wijzigingen van het omgevingsplan en hebt daarbij oog voor de benodigde inhoudelijke afstemming en participatie met de omgeving;

Daar hoort vanzelfsprekend ook de interne integrale afstemming bij, en de afstemming met onze externe partners, zoals collega-gemeenten, Hoogheemraadschap, regio en andere organisaties;

U adviseert het college en de gemeenteraad en helpt besluiten voorbereiden en uitvoeren. Daarbij hoort ook de vertegenwoordiging van de gemeente in bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures;

Als senior jurist begeleidt u minder ervaren vaste collegas bij complexe vraagstukken op het gebied van de ruimtelijke ordening en -bestuursrecht. Indien nodig pakt u de regie door zelfstandig vraagstukken af te handelen, maar u kiest altijd voor een methode waardoor onze eigen juristen hierin mee leren. U bent hierbij in staat om onze juristen te begeleiden om deze ruimtelijke plannen zelf op te stellen en daarbij horende ruimtelijke procedures zelfstandig te doorlopen, inclusief eventuele procesvertegenwoordiging bij de rechtbank en Raad van State. U faciliteert hen daarnaast in het verder ontwikkelen van hun vaardigheden als gesprekspartner voor de directie, het gemeentebestuur en externe partijen zoals andere overheden, ontwikkelaars, etc.;

U bent betrokken bij (en in de rol van senior jurist ook verantwoordelijk voor) overleggen met projectontwikkelaars, woningbouwcorporaties, bewoners en ondernemers en met vertegenwoordigers van andere bestuursorganen;

Als senior jurist fungeert u zowel binnen het eigen team als naar de rest van de afdeling toe als vraagbaak op het gebied van ruimtelijke ordening, omgevingsrecht en algemeen bestuursrecht.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad
  • Minimaal een aantoonbaar afgeronde hbo bachelor opleiding rechten of juridisch-planologische opleiding
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het ruimtelijk-juridisch begeleiden van en adviseren over complexe vraagstukken en grotere ruimtelijke projecten/initiatieven (zoals (ver-)Nieuwbouw scholen, woningbouwprojecten, maatschappelijk (gemeentelijk) vastgoed, gebiedsvisies en gebiedsontwikkelingen, verplaatsing middelgroot bedrijf, energietransitie tussenstation, diverse infrastructurele projecten en trajecten)
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met actuele ruimtelijke themas zoals stikstof, woningbouwopgaven, energietransitie benoem dit duidelijk in de werkervaring
  • Een maximaal uurtarief van 120,- exclusief BTW en inclusief Fee Flextender en reiskosten woon-/werkverkeer
  • Beschikbaar vanaf november 2025 voor minimaal 28 tot 36 uur per week

Wensen en competenties

Wensen

  • U heeft een passie voor uw vak die u positief vertaald in de opgaven waar we als gemeente Leidschendam-Voorburg voor staan
  • Bekendheid en ervaring met het Omgevingsbeleid van de provincie Zuid-Holland en andere bovenlokale regelingen van Metropoolregio, Waterschap en Rijk

Competenties

  • U bent uiteraard uitstekend op de hoogte van de actuele en relevante wetgeving en volgt de ontwikkelingen in uw vakgebied op de voet
  • U heeft actuele kennis van zowel de Omgevingswet als de Wet ruimtelijke ordening maar ook van de Algemene wet bestuursrecht
  • U kunt beleidsmatig en strategisch handelen
  • U hebt een goed ontwikkeld gevoel voor politieke en bestuurlijke verhoudingen
  • U heeft oog voor tegenstrijdige belangen en weet daar compromissen in te sluiten
  • U bent een netwerker en weet relaties goed op te bouwen en te onderhouden
  • Uw schrijfstijl is kort, bondig en helder
  • U weet uw collegas te coachen in het verbeteren van hun eigen schrijfstijl
  • U bent resultaatgericht, initiatiefrijk, samenwerkingsgericht en klantvriendelijk
  • U weet uw kennis en ervaring helder en op een stimulerende manier over te brengen op de collegas binnen het team
  • U heeft een open karakter en houding waardoor uw collegas u makkelijk en graag benaderen om van uw kennis en ervaring gebruik te maken
  • Ondernemingszin - Je pakt in het werk nieuwe zaken op en doet voorstellen voor verbeteringen of vernieuwingen waardoor nieuwe wegen kunnen worden ingeslagen en nieuwe werkterreinen kunnen worden ontwikkeld.
  • Creativiteit - Je bent in staat om met verschillende mogelijkheden te komen voor het oplossen van problemen en weet geheel nieuwe werkwijze te bedenken ter vervanging van bestaande methoden en technieken.
  • Omgevingsbewustzijn - Je bent je bewust van maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en speelt in op deze ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkgebied.
  • Regisseren - Je bent in staat belangen opinies en inbreng van diverse partijen samen te brengen en geeft vorm aan en richting aan (uiteenlopende) samenwerkingsverbanden en realiseert een gemeenschappelijk resultaat.

Organisatie en team

Werken bij Leidschendam-Voorburg betekent, werken voor een sociale en ondernemende gemeente met ruim 78.000 inwoners. We werken aan de gezamenlijke ambitie om de best mogelijke dienstverlening te bieden aan de inwoners, bedrijven en instellingen.

Wij werken informatie gestuurd en zijn toekomstgericht. We stimuleren klantgerichtheid en ondernemersgeest bij en van onze medewerkers. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Dit alles doen we onder het motto: Vertrouwen, Verbinden en Verantwoordelijkheid.

Afdeling

De ontwikkelafdeling Maatschappelijke en Ruimtelijke Ontwikkeling (MRO) kent ongeveer 110 enthousiaste medewerkers verdeeld over 5 teams. Voor het ruimtelijke domein en de fysieke leefomgeving zijn drie teams actief: Locatieontwikkeling, Ruimtelijke Ontwikkeling en Ruimtelijke Kwaliteit. De ontwikkelafdeling is verantwoordelijk voor het realiseren en faciliteren van ruimtelijke- en maatschappelijke opgaven en draagt hiermee bij aan een duurzame leefomgeving. De teams doen dit integraal en proactief, samen met burgers, bedrijven, plaatselijke en regionale partners. Het team Locatieontwikkeling bestaat uit circa 25 professionals op de vakgebieden ruimtelijke plannen, planeconomie, grondzaken en onderwijshuisvesting. Het team initieert, begeleidt en faciliteert ruimtelijke ontwikkelingen met als doel een goed leefklimaat voor haar inwoners te realiseren en ruimte te bieden voor ondernemers. Dit doen we onder andere door middel van begeleiden en advisering op ruimtelijke projecten, contractvorming, begeleiden van planologische procedures en integrale strategische advisering van bestuur en management. Hierbij kunnen medewerkers zowel vakinhoudelijk als procesmatig ingezet worden. Verder levert het team een actieve bijdrage aan het opstellen van een nieuw Omgevingsplan voor de gemeente. MRO is een afdeling die dicht bij het bestuur staat. Hier maken we beleid en bepalen we hoe we gemeentelijke doelstellingen het beste realiseren. Maar we doen veel meer dan alleen achter een bureau beleid schrijven. We gaan naar buiten om te zien wat er bij onze inwoners en maatschappelijke partners speelt. We helpen de gemeente met resultaatgerichte strategie.

Gespreksinformatie

Beoordelingsprocedure

Stap 1: Beoordeling CVs op knock-outcriteria

Kandidaten die voldoen aan de knock-outcriteria worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie CVs

De (maximaal) tien kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde gunningscriteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

Leidschendam-Voorburg beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De (minimaal 2) kandidaten die op basis van deze criteria als beste worden beoordeeld, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt nader getoetst in hoeverre de geselecteerde kandidaten voldoen aan de competenties uit de marktplaatsuitvraag. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar ons oordeel het beste voldoet aan het gevraagde profiel in de marktplaatsuitvraag. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund.

Leidschendam-Voorburg behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 20 november of maandag 24 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 19 november 2025 bericht. Kandidaten wordt gevraagd op tenminste een van deze data beschikbaar te zijn. Tijdblok wordt bij de uitnodiging aangegeven.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag. Bereidheid om in voorkomende situaties voor avondwerk (bewonersinformatieavonden en raadsbijeenkomsten).

Overige informatie

De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken; Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr