Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn

Adviseur ruimtelijke ordening (planjurist)

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

7 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24 - 36

Omschrijving

Opdracht

Taken: Advisering als planjurist op het gebied van omgevingsrecht vanuit gemeentelijk ruimtelijk beleid en in projecten. Adviseren over juridisch-planologische legalisatievraagstukken op basis van rapportages van inspecteurs. Adviseren over aanvragen voor omgevingsvergunningen die afwijken van het omgevingsplan en begeleiden van uitgebreide afwijkingsprocedures met bijbehorende bezwaar- en beroepsprocedures. In opdracht van de projectleider opstellen en begeleiden van ruimtelijk-planologische procedures waarbij de onderbouwing al dan niet is opgesteld door externe partijen. Coordinator bij het beoordelen van bouwinitiatieven en ruimtelijke plannen voor een aantal specifieke locaties. De planjurist heeft geen leidinggevende taken. Vertegenwoordigen van de gemeente bij gerechtelijke procedures, indien nodig. Inbreng van specialistische kennis en ervaring die bij de gemeente Alphen aan den Rijn niet in huis is. Verwacht wordt dat de planjurist de opdracht naar eigen inzicht, met het oog op het belang van de gemeente Alphen aan den Rijn, invult.

Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als adviseur ruimtelijke ontwikkeling (planjurist) binnen een gemeentelijke instelling;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau op het gebied van omgevingsrecht / bestuursrecht of planologie;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met van relevante wet- en regelgeving, waaronder Algemene wet bestuursrecht en de Omgevingswet, benoem hoe deze kennis in de afgelopen 3 jaar op is gedaan;
  • Per januari 2026 beschikbaar voor 24 tot 36 uur per week.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur ruimtelijke ontwikkeling binnen een gemeentelijke instelling, in de afgelopen 8 jaar;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als planjurist;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen, coordineren en begeleiden van bestemmingsplannen en omgevingsplannen opgesteld in TAM IMRO of STOP TPOD, inclusief beoordelen bijbehorende ruimtelijke onderbouwingen, opstellen bijbehorende inspraak- en zienswijzenotas en daaruit volgende beroepsprocedure;
  • Aantoonbare werkervaring met het adviseren over aanvragen voor omgevingsvergunningen, inclusief beoordelen bijbehorende ruimtelijke toelichtingen en daaruit volgende bezwaar- en beroepsprocedures;
  • Aantoonbare werkervaring als planjurist in projecten;
  • Minimaal een afgeronde WO-bachelor opleiding op het gebied van omgevingsrecht / bestuursrecht of planologie;
  • Per 2 januari 2026 beschikbaar voor 24 tot 36 uur per week.

Competenties

  • Communicatief vaardig;
  • Samenwerkingsgericht, ervaring met werken in teamverband;
  • Bestuurlijke sensitiviteit;
  • Oplossingsgerichtheid.

Organisatie en team

Organisatie

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners. Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km2, waarvan 6 km2 water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn. Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Je zit binnen onze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollegas en een teammanager. Een groot aantal collegas werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: CVs op minimumeisen

De externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen, worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd

De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: 1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste zes kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 25 november 2025 tussen 14:00 uur en 17:00 uur en dinsdag 2 december 2025 tussen 14:00 uur en 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen op vrijdag 21 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr