Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg

Senior Juridisch Adviseur Handhaving

Kon. Wilhelminalaan 2, 2264 BM Leidschendam, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

8 - 12

Publicatiedatum:

25 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 8 - 12

Omschrijving

De opdracht wordt uitgevoerd binnen de afdeling Veiligheid, Toezicht en Handhaving (VTH). Hier werken professionals iedere dag aan het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van onze inwoners. De afdeling bestaat uit  vier teams; juridische handhaving, openbare orde en veiligheid, bouw- en woningtoezicht en toezicht openbare ruimte (boa’s).

Het team juridische handhaving adviseert (onder andere) over complexe handhavingszaken op meerdere rechtsgebieden, stelt handhavingsbesluiten op (uiteraard inclusief de voorbereidende handelingen zoals het schrijven van vooraanschrijvingen en het behandelen van zienswijzen) en zorgt voor de procesvertegenwoordiging (bezwaar, beroep, hoger beroep). De juridisch adviseurs handhaving in dit team werken nauw samen met (bouw)toezichthouders en vergunningsverleners binnen het domein Vergunningen, Toezicht en Handhaving.

De opdracht wordt verricht binnen het hiervoor beschreven team. De opdracht is resultaatgericht. Het beoogde resultaat is:

  • Zelfstandig afhandelen van in totaal 10 (complexe) handhavingsdossiers van start tot eind. Dat wil zeggen vanaf het moment van ontvangst tot en met (zo nodig) hoger beroep.

Hierbij geldt dat:

  • het zwaartepunt van de opdracht ligt op (complexe) handhavingszaken op grond van de Omgevingswet (bouw/ruimtelijke ordening);
  • hiervoor, onder meer, de volgende taken worden verricht:
    • contact leggen met overtreders dan wel andere belanghebbenden en zo mogelijk komen tot minnelijke oplossingen;
    • advisering over aanpak;
    • opstarten en doorlopen van het handhavingstraject, waaronder het opstellen van (voor)aanschrijvingen, advisering en overleg met toezichthouders, verwerken van zienswijzen en informeel overleg;
    • het voeren van verweer door middel van het opstellen van verweerschriften dan wel procesvertegenwoordiging in bezwaarprocedures en bij verzoeken om voorlopige voorziening.

Tijdens de uitvoering van de opdracht wordt het werk zelfstandig en in eigen tijd ingedeeld, met ruimte om daarnaast ook andere opdrachten uit te voeren. Waar nodig vindt afstemming met de gemeente plaats. De gemeente zorgt voor de informatie en bevoegdheden die nodig zijn om het werk goed uit te voeren. Het werk gebeurt zonder toezicht of leiding, maar de gemeente kan wel aanwijzingen geven over het gewenste resultaat.

Naar verwachting zullen de werkzaamheden in het kader van deze opdracht maximaal 12 maanden duren. Ingeschat wordt dat de opdracht kan worden uitgevoerd tussen de 8 en 12 uur per week.

Eisen

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
  • Een afgeronde WO-bachelor opleiding rechten;
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als juridisch adviseur handhaving binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als procesvertegenwoordiging (bezwaar, voorlopige voorziening, beroep, hoger beroep) binnen een gemeente;
  • Per 12 januari 2026 beschikbaar voor gemiddeld 8 tot 12 uur per week, benoem dit in het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als juridisch adviseur handhaving binnen een middelgrote gemeente van 30.000 – 100.000 inwoners;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als procesvertegenwoordiging (bezwaar, voorlopige voorziening, beroep, hoger beroep) binnen een gemeente;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de handhaving van het Omgevingsrecht, duidelijk benoemd in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met politiekgevoelige dossiers, duidelijk weergeven in het cv.

Organisatie en team

Organisatie
Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 750 collega’s aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en verbeteren.

Afdeling
Werken voor Veiligheid, Toezicht en Handhaving (hierna: VTH) is iedere dag werken aan het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van onze inwoners. Hier houden de BOA’s toezicht op de openbare ruimte en controleren de bouwtoezichthouders nieuwe en bestaande bouwwerken. We handhaven wetten, maken integraal veiligheidsbeleid en pakken als één team crisisbeheersing op. Alles voor een veilig Leidschendam-Voorburg.

Gespreksinformatie

Stap 1: Beoordeling CV’s op knock-outcriteria 
Administratieve partner beoordeelt de CV’s op de knock-outcriteria die in de marktplaatsuitvraag worden omgeschreven. Kandidaten die voldoen aan de knock-outcriteria worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld. 

 Stap 2: Selectie CV’s 
Administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de knockoutcriteria in onderlinge vergelijking op de gunningscriteria uit de marktplaatsuitvraag. De (maximaal) tien kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde gunningscriteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek 
Leidschendam-Voorburg beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. 

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De (minimaal 2) kandidaten die op basis van deze criteria als beste worden beoordeeld, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. 

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt nader getoetst in hoeverre de geselecteerde kandidaten voldoen aan de competenties uit de marktplaatsuitvraag. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald. 

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 6 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 5 januari 2026 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Hybride: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: vrij invulbaar, zie bovenstaande tekst onder “opdracht”. Tijdens de uitvoering van de opdracht wordt het werk zelfstandig en in eigen tijd ingedeeld, met ruimte om daarnaast ook andere opdrachten uit te voeren. Waar nodig vindt afstemming met de gemeente plaats.

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.

Fee Administratieve partner
Administratieve partner brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Op dit moment is ons kantoor gesloten. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur