Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Rijswijk
Logo van Gemeente Rijswijk

Planeconoom gebiedsontwikkeling

Generaal Spoorlaan 2, 2283 GM Rijswijk, Nederland

Sluit over 14 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

1 feb 2027

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

24 dec 2025
Opdracht tarief 135Opdracht uren 16

Omschrijving

Opdracht

De gebiedsontwikkeling RijswijkBuiten spitst zich steeds meer toe op de ontwikkeling van het laatste deelgebied Pasgeld. De functie van planeconoom gebiedsontwikkeling heeft een tijdelijk karakter en de gemeente heeft daar ook geen structurele formatie voor. Het betreft nadrukkelijk geen regulier werk van de gemeente en de gebiedsontwikkeling RijswijkBuiten is naar het zich nu laat aanzien over ca. zes jaar gerealiseerd. In de fase waarin de gebiedsontwikkeling én het programmabureau RijswijkBuiten zich nu bevinden, is een planeconoom gebiedsontwikkeling met aantoonbare kennis en ervaring in gebiedsontwikkeling, vastgoedontwikkeling en gronduitgifte nodig.

Je bent in staat om vanuit een groter belang te redeneren, overzicht te creëren, prioriteiten te stellen, sturing te geven aan processen en anderen daarin mee te nemen. Het aansturen en zorgdragen voor het bestuurlijke besluitvormingsproces, als essentieel onderdeel van het realiseren van integrale gebiedsontwikkeling aan de hand van het jaarlijks herzien van de grondexploitaties, is jouw kerntaak. Verwacht wordt een zelfstandige, daadkrachtige en productieve werkhouding. Je legt primair verantwoording af aan de directeur en de directie van het programmabureau RijswijkBuiten.

De opdracht is in ieder geval afgerond als de grondexploitatie gesloten wordt of zoveel eerder als de directie bepaalt op basis van een inschatting dat de toegevoegde waarde van deze opdracht in het kader van voortgang en ontwikkeling van de gebiedsontwikkeling niet langer essentieel is.

Werkzaamheden / Verantwoordelijkheden

Gelet op het soort opdracht kan de opdrachtnemer (van deze opdracht) niet bij partijen werken waar de gemeente Rijswijk in de gebiedsontwikkelingen een (contractuele) relatie mee heeft. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen. Dit kan periodiek door opdrachtgever worden getoetst en zal ook in het inhuurcontract worden vastgelegd.

Resultaten

Wat lever jij concreet op?

  • Voortgangsrapportages van kosten en opbrengsten op kwartaalbasis;
  • Input voor de herzieningen van de grondexploitaties;
  • Waardebepalingen voor de diverse deelprojecten;
  • Bepalingen kostenverhaal en berekeningen;
  • Financiële input voor de overeenkomsten met ontwikkelende partijen;
  • In samenspraak met de projectleider, beoordeling van de financiële aspecten van de projecten ter voorbereiding op besluitvorming door directie en het college;

Doel

De opdracht is in ieder geval afgerond als de grondexploitatie gesloten wordt of zoveel eerder als de directie bepaalt op basis van een inschatting dat de toegevoegde waarde van deze opdracht in het kader van voortgang en ontwikkeling van de gebiedsontwikkeling niet langer essentieel is.

Eisen

  • Maximum uurtarief € 135,- incl. reiskosten en fee administratieve partner, excl. BTW
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als planeconoom bij een gemeentelijke instelling
  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding op het gebied van Ruimtelijke Ordening of Planologie
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met gebiedsontwikkelingsprojecten binnen een gemeente
  • Beschikbaar om te starten uiterlijk 1 februari 2026 voor gemiddeld maximaal 16 uur per week

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als planeconoom bij een gemeente (30 punten)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met een gebiedsontwikkeling van minimaal 3.500 woningen (benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten)
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het opstellen van grondexploitatieplannen, benoem dit duidelijk in het cv (25 punten)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met onderhandelingen met projectontwikkelaars en gemeenten over stichtingskosten, bouwexploitaties en samenwerkingsovereenkomsten (15 punten)
  • Minimaal een afgeronde hbo opleiding Vastgoedkunde (10 punten)

Competenties

  • Analytisch
  • Zorgvuldig en kritisch
  • Pragmatisch en resultaatgericht
  • Gedreven
  • Generalist

Organisatie en team

Gemeente Rijswijk
De gemeente Rijswijk bestaat uit ongeveer 600 collega’s. Onze stad groeit. Er komen steeds meer inwoners bij. Ons dienstenpakket wordt groter en veranderingen gaan steeds sneller. Hierdoor zijn wij als organisatie volop in beweging. Jouw ideeën en kennis kunnen we hierbij goed gebruiken.

In onze organisatie:

• Ben jij welkom met jouw ideeën en kennis
• Stimuleren wij een inclusieve (werk)cultuur

Lees hier wat onze collega’s zelf vertellen over onze gemeente: https://www.rijswijk.nl/boegbeelden

Gezagsverhouding

Je bent flexibel in de uitvoering van je werkzaamheden; je stemt de uitvoering wel af op wat de organisatie / opdrachtgever vraagt.
Op de werkzaamheden zijn de algemeen geldende kaders van de gemeente Rijswijk van toepassing; binnen die kaders kun je je eigen keuzes maken.
De voortgang van de uitvoering van de opdracht bespreek je met je opdrachtgevers. Je legt verantwoording af aan de directie van het programmabureau RijswijkBuiten.
Er worden geen functioneringsgesprekken gevoerd.
Je werkzaamheden zijn additioneel en zijn niet ondergebracht bij werknemers in loondienst.
Je geeft geen leiding.
Vanuit informatiebeveiliging moeten de werkzaamheden worden uitgevoerd in een structuur die daarop is ingericht. Vanuit dat perspectief is werken binnen de gemeentelijke IT-omgeving een vereiste; daar hoort een mailadres bij. Aanwezigheid bij vergaderingen als het de inhoud en de uitvoering van de opdracht betreft, idem voor eventuele werk-app groepen. Bedrijfsuitjes zijn niet verplicht.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
De administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling

Stap 2: Selectie 5 CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
De administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door de administratieve partner”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op 22-12-2025 11:32 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 22-12-2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 12 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal Schaal 12.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.
  • Jaarlijkse indexering is wel mogelijk onder de volgende voorwaarden:
    - Indexering is alleen mogelijk bij goed functioneren;
    - Indexering is alleen mogelijk bij de overgang naar een nieuw contract (en tevens pas na 12 contractmaanden);
    - Indexering kan maximaal 1 keer per jaar plaatsvinden (en tevens pas na 12 contractmaanden);
    - Indexering gebeurt op basis van 'CBS DPI: 7112 ingenieurs en aanverwante technische adviseurs’;

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo