Juridisch Adviseur Privaatrecht

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Sluit over 5 dagen
115 Zuid-Holland

Begindatum:

13 okt 2025

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

18 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Gemeente Leiden is op zoek naar een senior juridisch adviseur privaatrecht voor 16 uur in de week om pieken in regulier werk op te vangen. Bij grote drukte kunnen het in onderling overleg ook meer uren in de week zijn. Als juridisch adviseur adviseer je de vier gemeenten in de Leidse regio over complexe(re) privaat- en aanbestedingsrechtelijke vraagstukken en projecten. Hieronder valt ook de behandeling van klachten in aanbestedingsprocedures. Jouw werkzaamheden doe je zelfstandig en tegelijkertijd ook in collegiale samenwerking met andere juristen. Bij aanbestedingsrechtelijke vragen werk je nauw samen met de afdeling Inkoop.

De functie is afwisselend en uitdagend binnen een betrokken en enthousiast team. Je hebt veel interne en externe contacten en werkt aan meerdere dossiers tegelijk. In het team is er een klantgerichte en op resultaatgerichte, informele werksfeer. Je kunt goed luisteren en doorvragen om de kern van de adviesvraag helder te krijgen. Waar nodig pak je de regie om alle spelers mee te krijgen om de juridische kwaliteit te waarborgen en de maatschappelijke doelen van de gemeenten te realiseren.

Eisen

  • Kandidaat is geen ZZP'er;

  • (Uiterlijke) startdatum op 13 oktober 2025 (of zo snel mogelijk daarna maar uiterlijk 1 december);

  • Minimaal 5 jaar ervaring als juridisch adviseur privaatrecht, waaronder aanbestedingsrecht;

  • Minimaal 5 jaar ervaring binnen een vergelijkbare gemeentelijke of overheidsorganisatie;

  • Minimaal 50% van de tijd aanwezig op kantoor in Leiden.

Wensen en competenties

Weging

  • CV en Beantwoording Gunningscriteria - 35 Punten

  • Gesprek - 50 Punten

  • Prijs - 15 Punten

Wensen

  • Subgunningscriterium 1: CV en Beantwoording Gunningscriteria (35/100 punten)
    De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    • Sterke schriftelijke en mondelinge vaardigheden.

    • Adviseren met overtuigingskracht.

    • Toelichting op de opgedane ervaring in een vergelijkbare functie in een vergelijkbare overheidsomgeving.

    • Kennis van en ervaring met de privaatrechtelijke uitdagingen rond aanbestedingsrecht en klachtbehandeling.

    • Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen.

    • Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.

  • Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten)
    De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    • Sterk in het kort, bondig en begrijpelijk adviseren en formuleren.

    • Organiseren draagvlak en adviseren met overtuigingskracht en politiek bestuurlijke sensitiviteit.

    • Goed en snel kunnen schakelen tussen de verschillende dossiers.

    • pro-actief en klantgericht in het pakken van de regie en de voortgang erin te houden.

    • Relevante ervaring met de gevraagde expertise.

  • Subgunningscriterium 3 Prijs (15/100 punten)
    Voor deze uitvraag geldt een plafond bedrag van €115,-(uurtarief) excl. Btw en inclusief salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijke zijn bij de uitvoering van de opdracht. Inschrijving boven dit bedrag worden terzijde gelegd. Het uurtarief dient uitsluitend vermeld te worden op het offerte/prijs-formulier. Het is niet toegestaan om het tarief te vermelden op andere documenten zoals het CV en de Beantwoording Gunningscriteria. Uw inschrijving kan dan ter zijde worden gelegd.

    De Inschrijver waarvan het uurtarief het laagst is, krijgt het maximale aantal punten. De overige Inschrijvers krijgen een score naar rato volgens de formule:

    Laagste uurtarief/uurtarief Inschrijver * (maximaal aantal punten) = score prijs.

    De score wordt afgerond op maximaal 2 decimalen achter de komma.

Competenties

  • Sterke schriftelijke en mondelinge vaardigheden

  • Adviseren met overtuigingskracht

  • Sterk in het kort, bondig en begrijpelijk adviseren en formuleren.

  • Organiseren draagvlak en adviseren met overtuigingskracht en politiek bestuurlijke sensitiviteit

  • Goed en snel kunnen schakelen tussen de verschillende dossiers

  • pro-actief en klantgericht in het pakken van de regie en de voortgang erin te houden.

  • Relevante ervaring met de gevraagde expertise.

Organisatie en team

Het team privaatrecht bestaat uit drie andere senior juridisch adviseurs en twee civiele inhouse advocaten. Ieder pakt zelfstandig klussen op in samenwerking met de vraagsteller en spart en informeert elkaar om gezamenlijk goed op de hoogte te blijven van wat speelt bij de vier gemeenten.

Gespreksinformatie

Gesprekken kandidaten: Week van 29-09-2025

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Inzet
De initiële duur van de overeenkomst bedraagt 7 maanden, 16 uur per week, met optie tot verlenging van maximaal 3 jaar en 5 maanden. De aanvangsdatum van de overeenkomst is op 13 oktober 2025.

De overeengekomen tarieven staan vast en zijn onveranderlijk tot 13 oktober 2026.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur