Senior Juridisch Adviseur

Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag, Nederland

Sluit over 11 dagen
140 Zuid-Holland

Begindatum:

3 nov 2025

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

15 sept 2025

Omschrijving

Advisering rond grootschalige infraprojecten en gebiedsontwikkelingsprojecten, zowel op het Provinciehuis als in de “bouwkeet”. Juridisch adviseur fungeert daarbij als eerste juridisch aanspreekpunt voor de betreffende projectteams, is de schakel tussen de ‘bouwkeet’ en de juridisch specialisten binnen het Provinciehuis en externe juridisch adviseurs.

De opdrachtnemer is zeer goed thuis in het privaatrecht en heeft ervaring met het aanbestedingsrecht. Opdrachtnemer is een zelfstandig werkzame juridisch adviseur. De werkzaamheden bestaan o.a. uit het adviseren op het gebied van (Europese) aanbestedingen, het toetsen/ opstellen van privaatrechtelijke overeenkomsten, en het behandelen van aansprakelijkstellingen. Bij complexe opdrachten overziet hij/zij het speelveld van belangen en de mogelijke gevolgen en weet de opdrachtnemer deze te vertalen naar bruikbare en gedragen uitwerkingen.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Overeenkomsten

    • Algemene privaatrechtelijke overeenkomsten toetsen en opstellen.

    • (intern) adviseren c.q., vragen beantwoorden omtrent het gebruik van de verwerkersovereenkomst, data-overeenkomst en Algemene Inkoopvoorwaarden.

  • Inkoop en meervoudig onderhands- en Europese aanbestedingen

    • Adviseren in meervoudig onderhands of Europese aanbestedingen.

    • Beantwoorden vragen inzake lopende aanbestedingen.

    • De afdeling Inkoop adviseren.

  • Behandelen aansprakelijkstellingen en contact met verzekeraar

    • Het Intern coördineren van aansprakelijkstellingen en het contact onderhouden met de aansprakelijkheidsverzekeraar.

  • Inkoop extern juridisch advies

    • Intern adviseren over de inzet van een extern advocatenkantoor.

Algemeen privaatrechtelijke vraagstukken
Naast bovengenoemde onderwerpen, kan opdrachtnemer adviseren over algemene privaatrechtelijke vragen. Ook vormt de opdrachtnemer samen met de andere juristen van de vakgroep Privaatrecht een team en draagt hij/zij gezamenlijk zorg voor een goede werkverdeling.

Algemene vaardigheden
Opdrachtnemer heeft ervaring met het werken in een complexe bestuurlijke organisatie. Opdrachtnemer kan goed zelfstandig werken maar is ook een teamspeler die er energie uit haalt om met collega’s van verschillende disciplines samen te werken aan juridische vraagstukken. Opdrachtnemer heeft een flexibele, benaderbare houding en is klant- en resultaatgericht. Tevens is opdrachtnemer nauwkeurig, communicatief en adviesvaardig (zowel mondeling als schriftelijk) en heeft een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en organisatorische processen. Opdrachtnemer is analytisch sterk en weet snel tot de kern van een complex vraagstuk te komen.

Eisen

Door het indienen van een inschrijving verklaart de Inschrijver zich akkoord met alle hieronder genoemde eisen:

  1. Uurtarief: minimaal €110,00 en maximaal €140,00 exclusief BTW inclusief alle overige kosten, bijvoorbeeld reis- , verblijf-, telefoon- en parkeerkosten;

  2. Afgeronde juridische opleiding op WO-niveau;

  3. Minimaal 5 jaar aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van het Privaatrecht én Aanbestedingsrecht als juridisch adviseur binnen een ambtelijke/politieke organisatie;

  4. Aantoonbare kennis in het toetsen en opstellen van overeenkomsten;

  5. Aantoonbare relevante werkervaring m.b.t. het adviseren bij Europese aanbestedingen.

Wensen en competenties

EMVI: Prijs-Kwaliteitverhouding
PZH hanteert het gunningcriterium ‘Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) - variant de Beste Prijs-Kwaliteitverhouding (PKV)’. De verhouding voor deze uitvraag is conform onderstaande:

  • Kwaliteit 80 punten

  • Uurtarief 20 punten

Wensen

  1. Mate van aantoonbare kennis in het toetsen en opstellen van overeenkomsten
    (Max. 20 punten):

    • Meer dan 1 jaar en minder dan 3 jaar aantoonbare relevante werkervaring op het subcriterium genoemde aspecten (0 punten);

    • Meer dan 3 jaar en minder dan 5 jaar aantoonbare relevante werkervaring op het subcriterium genoemde aspecten (10 punten);

    • Meer dan 5 jaar aantoonbare relevante werkervaring op het subcriterium genoemde aspecten (20 punten).

  2. Mate van aantoonbare relevante werkervaring m.b.t. het adviseren bij Europese aanbestedingen
    (Max. te behalen punten: 20 punten);

    • Meer dan 1 jaar en minder dan 3 jaar aantoonbare relevante werkervaring op het subcriterium genoemde aspecten (0 punten);

    • Meer dan 3 jaar en minder dan 5 jaar aantoonbare relevante werkervaring op het subcriterium genoemde aspecten (10 punten);

    • Meer dan 5 jaar aantoonbare relevante werkervaring op het subcriterium genoemde aspecten (20 punten).

  3. Visie op de opdracht en aanpak
    Aanvullend op het CV van de kandidaat, verzoeken we u in maximaal 1 A4 uw Visie en de aanpak te schetsen m.b.t. de voorliggende opdracht.
    (Max. te behalen punten: 40 punten);

    - Tip: Visie o.a. illustreren met voorbeelden van andere opdrachten waarin u een vergelijkbare rol heeft gehad.

    • Sluit geheel niet aan op de voorliggende opdracht en biedt geen meerwaarde in de uitvoering van de functie (knock-out);

    • Sluit deels aan op de voorliggende opdracht en biedt minimale meerwaarde in de uitvoering van de functie (10 punten);

    • Sluit grotendeels aan op de voorliggende opdracht en biedt meerwaarde in de uitvoering van de functie (25 punten);

    • Sluit volledig aan op de voorliggende opdracht en biedt grote meerwaarde in de uitvoering van de functie (40 punten).

  4. Uurtarief
    Totaal aantal te behalen punten voor het subgunningscriterium Uurtarief: 20.

    Voor het bepalen van de score voor het uurtarief wordt de volgende formule gehanteerd:

    maximale punten uurtarief – ((aangeboden uurtarief – minimale toegestane uurtarief) x (maximale punten uurtarief / (maximale toegestane uurtarief - minimale toegestane uurtarief)) = score prijs.

    Het aangeboden uurtarief bedraagt minimaal €110,00 en maximaal €140,00 exclusief BTW (inclusief alle overige kosten).

Competenties

Uit de door de inschrijver ingediende stukken en het verificatiegesprek blijkt dat de kandidaat minimaal over de onderstaande competenties beschikt. Deze competenties staan in relatie met de wijze waarop de opdracht moet worden uitgevoerd.

  • Resultaatgericht handelen: daadkrachtig optreden, pro-actieve houding, initiatiefrijk, pragmatisch;

  • Flexibiliteit, tact, zorgvuldigheid en goede oordeelsvorming in relatie tot tegenstrijdige belangen van stakeholders;

  • Bestuurlijke sensitiviteit:

    • inzicht in het functioneren van een organisatie die vergelijkbaar is met de provinciale organisatie en de daarmee samenhangende besluitvormingscircuits en de juridische omgeving waarin wordt geopereerd;

    • Vaardigheid in het inschatten van de bestuurlijk en regionale verhoudingen en de bestuurlijke/ politieke en technische haalbaarheid van projectresultaten zowel binnen als buiten een organisatie die vergelijkbaar is met de provinciale organisatie;

  • Communicatieve en adviesvaardigheden;

  • Teamspeler.

Organisatie en team

Afdeling Financiële en Juridische Zaken
Adviseren en bewaken: dat is de rol van de afdeling Financieel Juridische Zaken (FJZ). We houden elkaar scherp met ons advies en onze kritische blik. Zowel naar collega’s als naar onze externe partners. We denken niet in een reactieve, maar in een constructieve houding. Als we vragen uit de organisatie krijgen denken we niet in termen van “nee, want”, maar in “ja, mits”.

De afdeling bestaat uit vijf teams: Concern Financiën, Business Financiën, Financiële Informatievoorziening, Juridische Zaken en AO&IC. Binnen deze teams wordt de expertise en kwaliteit van de vakgebieden geborgd en gestimuleerd om de ontwikkelingen om ons heen te volgen. Het team Juridische Zaken bestaat uit een cluster rechtsbescherming, een vakgroep publiekrecht, privaatrecht en Europees recht. Dit team bestaat uit 25 collega’s. Als senior juridisch adviseur Privaatrecht ga je het team Juridische Zaken versterken op het terrein van Privaatrecht.

Gespreksinformatie

Geplande datum verificatiegesprek
In de week van 6 oktober 2025. Bij voorkeur maandag 6 oktober of dinsdag 7 oktober.

Locatie waar verificatiegesprek plaatsvindt
Zuid-Hollandplein 1, Den Haag

Verificatiegesprek
Het gesprek wordt gevoerd door de materiedeskundigen in het beoordelingsteam. Het betreft de volgende functionarissen: Ambtelijk opdrachtnemers en P-managers.

Aan de hand van het gesprek kent het beoordelingsteam gezamenlijk een score toe. Als een fysiek Verificatiegesprek door omstandigheden niet mogelijk is danwel absoluut niet wenselijk is, dan kan de Aanbestedende dienst besluiten om de het Verificatiegesprek uit te stellen tot een nader te bepalen datum dan wel via “Microsoft Teams” of vergelijkbaar te laten verlopen. De Aanbestedende dienst zal daarbij ook aangeven of en (voor zover mogelijk) welke gevolgen dit voor het verdere verloop van de procedure (zoals de planning) heeft.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Verklaring omtrent gedrag (VOGnp)
De inschrijver zal in het geval dat deze de opdracht gegund krijgt een VOG van de kandidaat via het aanbestedingsplatform binnen 4 weken na definitieve gunning aanleveren. Het aanvragen van de VOG kan inschrijver zelf doen of hiervoor een dienstverlener inschakelen.

Uitgangspunten hierbij zijn:

  • Provincie Zuid-Holland ondertekent het aanvraagformulier voor de VOG niet. Raadpleeg voor instructies hierover hoofdstuk 2 van het openbare document Aanvraagformulier Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Selecteer bij uw aanvraag het algemeen screeningsprofiel (2.4.b):

    • Standaard algemeen screeningsprofiel bij provincie Zuid-Holland de nummers 11 en 12.

  • Aanvullend vinkt u, op basis van de aard van de toekomstige werkzaamheden, de overige relevante risicogebieden aan.

    • Overige risicogebieden bij provincie Zuid-Holland zijn in de meeste gevallen: geld (21 + 22), diensten (41 +43), zakelijke transacties (53) en/of aansturen organisatie (71).

Aanvullende informatie

  • Verlenging:
    Het contract kan telkens met 6 maanden worden verlengd. Bij de laatste verlenging loopt het contract door tot het einde van het project. Dit is naar verwachting in het 4 e kwartaal van jaar 2027. De verlenging is onder dezelfde voorwaarden en condities als de voorliggende opdracht.

  • Beschikbaarheid:
    De aangeboden kandidaat is gedurende de periode van 3 november 2025 tot 1 mei 2026 beschikbaar voor gemiddeld 32 tot 36 uren per week voor de voorbereiding uitvoering en realisatie van het project en is flexibel inzetbaar.

    De kandidaat moet op 3 november 2025 kunnen starten, of in onderling overleg op een ander te bepalen datum.

Let op!: 
Met de inwerkingtreding van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties en het vervallen van de VAR-verklaring is er risico ontstaan bij de aanbestedende diensten met betrekking tot schijnzelfstandigheid en de afdracht van belastingen. Om dit risico te beperken vragen wij bij inzet van ZZP’ers de modelovereenkomst te ondertekenen door de in te zetten ZZP’er. In dit kader stelt de aanbestedende dienst nadrukkelijk dat:

  • Opdrachtnemer als zelfstandige werkzaamheden verricht en expertise heeft op het gebied van de voorliggende verder omschreven werkzaamheden en bereid is deze buiten dienstbetrekking ten behoeve van de Opdrachtgever te verrichten;

  • Als gevolg van het voornoemde geen hiërarchische aansturing zal plaatsvinden;

  • Opdrachtnemer over eigen apparatuur beschikt voor de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitsluitend met elkaar wensen te contracteren op basis van een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 e.v. BW;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een arbeidsovereenkomst aan te gaan in de zin van artikel 7:610 e.v. BW;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een aanstelling in dienst van Opdrachtgever in de zin van artikel 1 Ambtenarenwet jo. B.1 CAP tot stand te laten komen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur