Logo van Gemeente Leiden
Logo van Gemeente Leiden

Interim manager Schuldhulpverlening

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Sluit over 24 dagen

Begindatum:

2 feb 2026

Einddatum:

1 feb 2027

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

11 dec 2025
Opdracht tarief 130Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Het team Schuldhulpverlening van de gemeente Leiden, behorend bij het cluster Participatie & Maatschappelijke Ontwikkeling, bestaande uit circa 32 medewerkers, begeleidt burgers met financiële problemen. Het team heeft een manager die op afstand aanstuurt en de hiërarchische verantwoordelijkheid draagt en een teamcoördinator voor de dagelijkse aansturing. Er speelt al langere tijd problematiek in dit team in de dynamiek, de samenwerking en de omgangsvormen. De gemeente Leiden zoekt een ervaren Interimmanager Schuldhulpverlening met een veranderopdracht om gedurende één jaar de afdeling te leiden. De interimmanager stuurt de afdeling aan en is verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan van aanpak van de veranderopdracht.

Er zijn al langere tijd signalen over een ongezond werkklimaat bij het team. Er is sprake van problemen op het gebied van onderlinge dynamiek, samenwerking en omgangsvormen. Er is een cultuuronderzoek gedaan en op basis daarvan heeft een managementwissel plaatsgevonden. We zoeken een manager die ons gaat helpen bij de cultuurtransformatie op basis van een plan van aanpak. Het doel is om ervoor te zorgen dat de afdeling Schuldhulpverlening op een professionele manier samenwerkt en er sprake is van een gezonde en veilige samenwerkingscultuur. Om tot een duurzame verbetering te komen zijn interventies nodig in zowel de bovenstroom (formele structuren, beleid, leiderschap) als de onderstroom (onderlinge verhoudingen, onuitgesproken patronen, teamdynamiek). Hiertoe is een plan van aanpak opgesteld dat uitgevoerd moet worden. Naast de cultuurtransformatie, wordt de interimmanager gevraagd om een advies op te stellen over de toekomstige positionering van het team binnen het cluster, waarbij onder andere gekeken wordt naar de samenhang met het team Eerste Hulp bij Geldzorgen en de afdeling Werk & Inkomen.

Als interimmanager vervul jij een belangrijke rol als strategisch leidinggevende, waarbij je deel uitmaakt van het managementteam van het cluster Participatie en Maatschappelijke Ontwikkeling. Daarnaast zorg je samen met de teamcoördinator voor een prettige werkomgeving die het welzijn van medewerkers bevordert en hun ontwikkeling en professionalisering stimuleert. Je bent daarbij zichtbaar en hebt aandacht voor individuele behoeften en motivaties, zodat iedereen optimaal kan bijdragen aan de gezamenlijke doelen en de dienstverlening. Je stuurt op de strategische richting, organisatorische cultuur en samenwerkingscultuur van de afdeling.

Als manager zoeken we een betrokken en positief ingestelde leider die graag met mensen werkt en een sterke affiniteit heeft met sociaal-maatschappelijke opgaven. Je hebt aantoonbaar leidinggegeven aan cultuurverandering en ervaring met het begeleiden en implementeren van veranderopgave. Je bent mensgericht en kan vanuit een betrokken houding medewerkers motiveren om mee te doen. Door middel van een stevige en doortastende aanpak weet je draagvlak te creëren, maar ook kaders te stellen en medewerkers aan te spreken.

Resultaten

Het gewenste resultaat is een team dat professioneel samenwerkt met elkaar en richting de klant. Er wordt een open, positieve en professionele werksfeer gecreëerd en het (onderlinge) vertrouwen binnen het team wordt versterkt. Er wordt een duidelijke sturing en focus op de gezamenlijke doelen gerealiseerd. Tot slot wordt er een heldere structuur en kader opgebouwd dat uitnodigt tot het gewenste samenwerkingsgedrag. De huidige werkprocessen moeten bekeken worden. De samenhang in werkprocessen en de onderlinge afhankelijkheid ten aanzien van doelen en middelen moet logisch en helder zijn. Dit moet leiden tot goede dienstverlening voor onze klanten.

Eisen

  • Kandidaat is geen ZZP'er;

  • (Uiterlijke) startdatum op 2 februari 2026;

  • Minimaal 5 jaar ervaring als manager;

  • Aantoonbare ervaring met veranderingstrajecten en cultuurtrajecten.

Wensen en competenties

Wensen

  • De manager heeft affiniteit met het sociaal domein;

  • Ervaring binnen een overheidsinstantie (bij voorkeur binnen de uitvoering);

  • Ervaring met schuldhulpverlening is een pré.

Competenties

  • De manager is in staat om oog te hebben voor de medewerkers en te sturen op de afgesproken resultaten;

  • De manager is gericht op verbinding en samenwerking;

  • De manager brengt nieuwe inzichten mee;

  • De manager is besluitvaardig en kan op basis van weloverwogen argumenten een besluit nemen;

  • Warme zakelijkheid; oog voor de medewerkers en sturen op het resultaat;

  • Communicatieve vaardigheden;

  • Daadkrachtig;

  • Besluitvaardig;

  • Analytisch sterk;

  • Stuurt actief op een gezonde en constructieve samenwerkingscultuur.

Organisatie en team

Het team Schuldhulpverlening van de gemeente Leiden, behorend bij het cluster Participatie & Maatschappelijke Ontwikkeling, bestaande uit circa 32 medewerkers, begeleidt burgers met financiële problemen. Het team heeft een manager die op afstand aanstuurt en de hiërarchische verantwoordelijkheid draagt en een teamcoördinator voor de dagelijkse aansturing.

Gespreksinformatie

De gesprekken met kandidaten vinden plaats op 13 januari 2026.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 1 jaar, mogelijkheid tot verlengen van maximaal 1 jaar

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

In te dienen documenten

  • Curriculum Vitae;

  • Beantwoording Gunningscriteria;

  • Offerte-prijs formulier, getekend door een daartoe bevoegd persoon.

Overig algemeen: De Inschrijver(s) aan wie de Gunningsbeslissing wordt verstuurd, moeten binnen vijf kalenderdagen na het versturen van het Voornemen tot gunnen de onderstaande bewijsstukken aanleveren:

  • Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel;

  • Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA);

  • Verklaring Belastingdienst;

  • Integriteitsverklaring ondertekend door de kandidaat.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur