Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zoetermeer
Logo van Gemeente Zoetermeer

Senior Adviseur Medezeggenschap-Kwartiermaker

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 17 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

13 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Zoetermeer zoekt een ervaren en betrokken senior adviseur medezeggenschap die de WOR-bestuurder ondersteunt bij het overleg met de Ondernemingsraad (OR) en fungeert als secretaris van het Lokaal Overleg (LO).

Dit is een kwartiermakersopdracht waarin je een onafhankelijke, adviserende rol vervult. Je faciliteert niet alleen, maar draagt actief bij aan het versterken van medezeggenschap binnen de organisatie. De opdracht biedt ruimte om samen met de WOR-bestuurder en de opdrachtgever te adviseren over wat nodig is voor een gemeente van 160.000–180.000 inwoners op het gebied van medezeggenschap.

Taken en verantwoordelijkheden:
- Ondersteunen van de gemeentesecretaris in zijn rol als WOR-bestuurder en voorzitter van het LO.
- Voorbereiden en organiseren van vergaderingen (OR en LO), inclusief agenda, verslaglegging en opvolging van besluiten.
- Actieve inhoudelijke bijdrage leveren aan discussies en besluitvorming.
- Adviseren van WOR-bestuurder en afdelingshoofden over medezeggenschapsaspecten van beleidsvoornemens en verbinding leggen met de OR.
- Actief contact onderhouden met afdelingshoofden, dossierhouders en de ambtelijk secretaris van de OR.
- Rust, overzicht en structuur brengen in processen, zodat medezeggenschap effectief kan functioneren.

Karakter van de opdracht
- Kwartiermakersopdracht: gericht op opzetten en versterken van medezeggenschap en adviseren over toekomstige inrichting.

Eisen

• Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
• Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
• De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.).
• Uiterlijk per 26 januari 2026 beschikbaar.
• Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van medezeggenschap/HRM.
• Aantoonbare werkervaring met het bewaken en vastleggen van afspraken tussen verschillende organisaties en commissies binnen de overheid.

Wensen en competenties

Wensen

  • • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met medezeggenschap en WOR-processen als senior adviseur (30 punten).
  • • Aantoonbare werkervaring met het structureren van processen gekoppeld aan medezeggenschap binnen de gemeente. Benoem hiervan een referentieproject/voorbeeld op een aparte pagina van het cv (20 punten).
  • • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het bewaken en vastleggen van afspraken tussen verschillende organisaties en commissies binnen de overheid, inclusief het periodiek rapporteren over de voortgang hiervan. Benoem duidelijk in het cv waar deze werkervaring is opgedaan (25 punten).
  • • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur bij een grote 100.000+ gemeente (25 punten).

Competenties

  • • Senior niveau: ruime ervaring met medezeggenschap en WOR-processen.
  • • Rolzuiver en zorgvuldig in omgang met vertrouwelijke informatie.
  • • Sterk in procesregie én inhoudelijke advisering.
  • • Communicatief vaardig, zichtbaar en benaderbaar binnen de organisatie.
  • • Zelfstandig, met goede afstemming op OR- en LO-planning.
  • • Begrijpt niet alleen de regels, maar ook de praktijk van medezeggenschap.
  • • Stimuleert een open, transparante en lerende organisatiecultuur.

Organisatie en team

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
Binnen het domein interne- en externe dienstverlening werk je nauw samen met collega’s van Personeel en Organisatie, Je bent onderdeel van een betrokken team dat elkaar versterkt en samenwerkt op basis van professionaliteit, vertrouwen en resultaatgerichtheid. We ondersteunen collega’s om met plezier, energie en vakmanschap hun werk te doen.

Gespreksinformatie

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
administratieve partner beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 6 januari 2026 van 10:30 uur tot 14:30 uur en woensdag 7 januari 2026 van 09:30 tot 09:45. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 2 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 3 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 11 (nieuwe structuur).

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag, dinsdag en donderdag.

Overige informatie

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur