Publicatiedatum:
2 okt 2025Wil jij direct bijdragen aan een gemeente waar iedere inwoner en ondernemer zich gezien, gehoord én geholpen voelt? Gemeente Leiden (ca. 130.000 inwoners) zoekt een Omnichannelstrateeg die onze visie op dienstverlening vertaalt naar een samenhangende en toegankelijke ervaring over alle kanalen.
De aanleiding voor de opdracht
De gemeente Leiden beschikt over diverse dienstverleningskanalen. Onder kanalen verstaan we alle manieren waarop inwoners contact hebben met de gemeente. De afgelopen jaren is geïnvesteerd in het optimaliseren van de afzonderlijke kanalen en het verkrijgen van inzicht in klantgedrag en -beleving op de losse kanalen. Nu willen we doorgroeien naar een samenhangende omnichannel-aanpak, waarbij we processen kanaaloverstijgend inrichten, meten en verbeteren. We willen dat inwoners en ondernemers kanaalkeuze hebben, kunnen switchen tussen kanalen en overal juist en duidelijk geholpen worden. Dit maakt het contact sneller en prettiger voor iedereen en helpt de gemeente om beter en slimmer te werken. Digitaal waar mogelijk, persoonlijk wanneer het nodig is.
Jouw opdracht is om een omnichannelstrategie te ontwikkelen die onze communicatie- en dienstverleningskanalen samenbrengt, slimmer inricht en naadloos laat aansluiten op onze achterkant (data, systemen en processen).
Als Omnichannel Strateeg formuleer je een klantgerichte, toekomstbestendige omnichannelstrategie voor de gemeente Leiden. Daarbij zorg je ervoor dat deze aanpak beheersbaar en uitvoerbaar blijft voor de organisatie. Je brengt de huidige situatie van klantkanalen (voorkant), de klantdata en de onderliggende processen en systemen (achterkant) in kaart. Je ontwikkelt samen met interne en externe stakeholders een gedragen strategie en vertaalt deze naar een concrete roadmap. Je geeft proactief advies over de passende inzet van kanalen. Je zorgt voor verbinding tussen mensen, processen en technologie.
Je bent verantwoordelijk voor het gehele proces van analyse tot oplevering van de strategie en de implementatie-roadmap.
De uitvoering van de implementatie is buiten scope van de opdracht. Aan het einde van je inhuurperiode zorg je wel voor kennisoverdracht en borging in de organisatie.
Je levert een gedragen omnichannelstrategie op, inclusief een concrete en haalbare roadmap voor de gefaseerde implementatie.
De strategie is gebaseerd op de visie op dienstverlening en architectuurprincipes van gemeente Leiden. Ook sluit het aan op landelijke ontwikkelingen zoals GEMMA, Common Ground en de Omnichannel-aanpak overheid (VNG, Gebruiker Centraal).
De strategie omvat tenminste:
Je werkt binnen het Programma Dienstverlening, ondergebracht bij de afdeling Ontwikkeling Publieke Dienstverlening. Je werkt samen met de (strategisch) informatiemanagers, kanaaleigenaren en vakafdelingen. Binnen het Programma en/of de organisatie is expertise aanwezig rond werkprocesmanagement, data, klantreismethodiek en klant(tevredenheids)onderzoek.
De opdrachtgever voor deze opdracht is de afdelingsmanager Ontwikkeling Publieke Dienstverlening.
Onderstaand staat de verwachte planning. De Aanbestedende dienst behoudt het recht deze planning gedurende de Aanbestedingsprocedure aan te passen. Mocht dit het geval zijn dan zal dit tijdig bekend worden gemaakt via Mercell.
Datum | Processtappen |
1 oktober 2025 | Versturen uitnodiging tot inschrijving |
10 oktober 2025 10:00 | Nota van Inlichtingen (stellen van vragen deadline) |
15 oktober 2025 | Nota van Inlichtingen (streefdatum beschikbaar stellen) |
29 oktober 2025 10:00 uur | Deadline indienen Inschrijvingen |
t/m 3 november 2025 | Beoordeling Inschrijvingen |
4, 5, 6 en 7 november 2025 | Gesprekken kandidaten |
13 november 2025 | Streven versturen Gunningsbeslissing |
18 november 2025 | Afloop bezwaartermijn |
19 november 2025 | Versturen Definitieve gunning |
24 november 2025 | Start uitvoering opdracht |
Niet bekend