Kon. Julianalaan 3, 2224 EW Katwijk aan Zee, Nederland
Begindatum:
15 jan 2026Einddatum:
15 mei 2026Publicatiedatum:
19 dec 2025De gemeente Katwijk wenst een opdrachtnemer te contracteren voor het leveren van specialistische advies- en analyseproducten op het gebied van rioleringsbeheer. De opdracht omvat het uitvoeren van inhoudelijke advieswerkzaamheden met duidelijk afgebakende, overdraagbare resultaten. De opdrachtnemer bepaalt zelfstandig de werkwijze, planning, aanpak en in te zetten middelen die nodig zijn om de hieronder omschreven producten op te leveren.
Wijkvervangingsplan Riolering
Actualiseren en doorontwikkelen van een vervangingsplanning voor de riolering voor een periode van 10 jaar.
Oplevering omvat ten minste:
geactualiseerd vervangingsplan,
prioriteitenmatrix,
risicobeoordeling,
methodische onderbouwing.
Opleverdatum: vóór 30-04-26
Overdrachtsdossier SSW
Opstellen van een tussentijdse rapportage betreffende het SSW.
Oplevering omvat:
stand-van-zakenrapportage,
beschikbare testresultaten,
actielijst,
borgingsadvies t.b.v. interne besluitvorming.
Opleverdatum: vóór 30-04-26
Overdrachtsdossier Rijnsburg-Noord
Opstellen van een tussentijdse rapportage voor de gebiedsvisie Rijnsburg-Noord, inclusief vacuümrioleringsaspecten.
Oplevering omvat:
technische analyse en rapportage,
beschikbare testresultaten,
aandachtspuntenlijst,
borgingsadvies voor besluitvorming.
Opleverdatum: vóór 30-04-26
Startdocument Aanbesteding Reinigen & Inspecteren (R+I)
Opstellen van een startdocument t.b.v. de aanbesteding reinigen en inspecteren.
Oplevering omvat:
conceptprogramma van eisen;
risico-inventarisatie;
conceptplanning;
overdrachtsdocument voor interne vervolgstappen.
Opleverdatum: vóór 31-03-26
5 Relinen 2026–2028
Uitvoeren van een reliningsanalyse en voorbereiden van een concept-reliningsprogramma 2027–2028.
Oplevering omvat:
analyse bestaande leidingen;
technische selectie van relininglocaties;
conceptprogramma 2027–2028.
Opleverdatum: vóór 31-03-26
Kennisproducten (drie stuks)
De opdrachtnemer ontwikkelt drie inhoudelijke kennisproducten en verzorgt per product één kennisoverdrachtssessie. Het betreft:
Hydraulisch functioneren (SSW) – technisch kennisdocument + eenmalige sessie.
Mechanische riolering (Rijnsburg-Noord) – technische handreiking + eenmalige sessie.
Politieke sensitiviteit & beleidsproducten – handreiking beleidsadvisering + eenmalige sessie.
Het betreft eenmalige productpresentaties, geen structurele training of teamontwikkeling.
De opdrachtnemer levert geen doorlopend coachingstraject maar een inhoudelijk ontwikkeladviesdocument gericht op het functieprofiel senior riolering.
Oplevering omvat:
competentie-analyse van het relevante functieprofiel,
beschrijving van leerlijnen en ontwikkelstappen,
aanbevelingen voor verdere professionele groei.
Na oplevering vindt één adviesgesprek plaats ter toelichting.
Er is geen sprake van structurele begeleiding, voortgangsgesprekken of persoonlijke coaching van medewerkers.
De opdrachtnemer bepaalt zelfstandig de aanpak, planning, volgorde en methodiek.
Gemeente Katwijk verstrekt uitsluitend inhoudelijke en feitelijke informatie ter ondersteuning.
Afstemming vindt plaats tijdens:
één kick-off per resultaat;
maximaal één tussentijds afstemmoment per resultaat;
een eindpresentatie per resultaat.
Producten worden als zelfstandige eindresultaten opgeleverd en zijn overdraagbaar aan de organisatie.
Opdrachtnemer levert uitsluitend de afgesproken eindproducten; beoordeling vindt alleen plaats op het resultaat.
Opdrachtnemer bepaalt volledig zelfstandig planning, werkvolgorde, methodiek en inzet van middelen.
Afstemming beperkt tot één kick-off, maximaal één tussentijds overleg en één eindpresentatie per resultaat.
Opdrachtnemer kan zich laten vervangen door een gelijkwaardig gekwalificeerde professional (vooraf melden).
Opdrachtnemer werkt voor eigen rekening en risico, gebruikt eigen apparatuur en regelt eigen verzekeringen en belastingen.
Geen structurele begeleiding, voortgangsgesprekken of persoonlijke coaching; alleen productoplevering.
Opdrachtnemer bepaalt zelf waar en wanneer hij werkt, behalve bij noodzakelijke fysieke bijeenkomsten (kick-off/eindpresentatie).
Zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) zijn welkom om in te schrijven op deze opdracht. In dat geval dient de inschrijver overtuigend aan te tonen dat de aangeboden kandidaat zich in het economisch verkeer gedraagt als zelfstandig ondernemer. Denk hierbij aan aspecten zoals meerdere opdrachtgevers, het zelf dragen van ondernemersrisico, en het zelfstandig bepalen van werktijden en tarieven. Bij een voorgenomen gunning zal de gemeente Katwijk nadere informatie opvragen om de zelfstandigheid te verifiëren;
‘Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi), incl. juiste SBI Code;
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt moet inschrijver beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen), benoem het alternatief duidelijk in de offerte;
Aantoonbaar afgeronde mbo4-opleiding op het gebied van civiele techniek;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het opstellen van technische toetsingsrapportages en risico-inventarisaties voor civiele projecten (cv: rol, organisatie, context, resultaten);
Opdrachtnemer is beschikbaar in de periode begin/medio januari tot medio-eind april 2026.
De gemeente Katwijk werkt dagelijks aan een leefbare, veilige en toekomstgerichte omgeving voor onze inwoners en ondernemers. Onze ambities zijn groot: van de grootste woningbouwontwikkeling in onze geschiedenis tot het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte en het verbeteren van digitale dienstverlening.
Onze organisatie telt zo’n 650 medewerkers en kenmerkt zich door een platte structuur. We zetten sterk in op persoonlijk leiderschap en geven onze mensen de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Zo blijven we flexibel en wendbaar en kunnen we snel inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. In diezelfde geest zoeken we partners die vakmanschap combineren met betrokkenheid en die samen met ons werken aan duurzame resultaten voor Katwijk.
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie van cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.
De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Optie tot verlenging: 1x 2 maanden
Hybride: Opdrachtnemer bepaalt zelf waar en wanneer hij werkt, behalve bij noodzakelijke fysieke bijeenkomsten (kick-off/eindpresentatie).
Aantal professionals of FTE: 1
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
De inschrijver is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bevoegd om arbeidskrachten ter beschikking te stellen conform de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Toegestane codes zijn in ieder geval:
78201 – Uitzendbureaus
78202 – Banenpools en detachering
7830 – Payrolling en personeelsbeheer
Daarnaast kunnen onder voorwaarden ook inschrijvers worden toegelaten met een van de volgende SBI-codes, mits zij WAADI-geregistreerd zijn en aantoonbaar structureel personeel detacheren in het betreffende vakgebied:
6202 – Advisering op het gebied van informatietechnologie
7022 – Organisatieadviesbureaus
7112 – Ingenieurs en technische ontwerp- en adviesbureaus
In deze gevallen moet de inschrijver aantonen dat:
de ingezette professionals bij hem in loondienst zijn (geen tussenkomst-ZZP of eigen BV-constructie);
detachering een structureel en aantoonbaar onderdeel vormt van de bedrijfsactiviteiten;
en de onderneming beschikt over een geldige WAADI-registratie.
De gemeente Katwijk behoudt zich het recht voor aanvullende bewijsstukken op te vragen (zoals arbeidsovereenkomsten, cao-toepassing of verklaringen over fiscale afdrachten) indien de SBI-code afwijkt van de standaard-detacheringcodes.
De inschrijver moet beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen). Dit certificaat waarborgt dat de onderneming voldoet aan verplichtingen op het gebied van loonheffingen, omzetbelasting en het voorkomen van illegale arbeid. Indien de inschrijver niet kan voldoen aan de gevraagde SNA-certificering, accepteren wij in dat geval een combinatie van:
* Een recente WKA-verklaring (verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid) van de Belastingdienst, en
* Het gebruik van een G-rekening voor de afdracht van loonheffingen.