Kon. Julianalaan 3, 2224 EW Katwijk aan Zee, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jan 2027Publicatiedatum:
5 dec 2025De gemeente Katwijk vraagt een zelfstandige professionele opdrachtnemer die op resultaatbasis programmatische coördinatie en strategisch advies levert binnen de thema's Regionale Bereikbaarheid en Duurzame Mobiliteit. De opdrachtnemer werkt volledig zelfstandig, bepaalt eigen planning, werkwijze en aanpak, en ontvangt geen hiërarchische aansturing. De opdrachtgever beoordeelt uitsluitend de opgeleverde eindresultaten.
De opdracht betreft het leveren van specialistische kennis en strategisch advies op het gebied van regionale mobiliteitstransitie en duurzame mobiliteit. De gemeente beschikt niet over deze expertise in eigen huis.
Werkzaamheden:
Organiseert zijn werkzaamheden zelfstandig en bepaalt eigen planning, aanpak, locatie en werkmethoden.
Is niet ingebed in de lijnorganisatie en vervult geen interne functie.
Ontvangt uitsluitend instructies over gewenste eindresultaten, niet over de wijze van uitvoering.
Draagt ondernemingsrisico en hanteert een eigen tarief.
Werkt met eigen middelen en kan, indien nodig, derden inschakelen voor onderdelen van de opdracht. De samenwerking is uitsluitend gericht op het opleveren van vooraf overeengekomen producten en adviezen, zoals gespecificeerd in de deliverables.
A: Regionale Bereikbaarheid
Corridorstudie leefbaarheid en mobiliteit Zuidelijke Duin- en Bollenstreek:
Opleveren van de vertaalslag van de resultaten van de corridorstudie naar de lokale bereikbaarheidsaanpak, inclusief projectvoorstellen voor de vervolgaanpak, uiterlijk 30 september 2026.
Doorontwikkeling HOV-as Leiden Katwijk:
Opleveren van een onderzoeksvoorstel met scope, planning en kostenraming (max. 10 pagina's) voor 1 maart 2026. Opleveren van een adviesrapport met minimaal 2 tracevarianten en een vervolgaanpak, uiterlijk 30 september 2026.
Verkenning LORN-corridor:
Opleveren van een schriftelijk advies (max. 15 pagina's) voor de realisatiefase, op basis van het VO en de kostenraming, uiterlijk 30 juni 2026.s.
OV-visie Holland Rijnland:
Opleveren van een schriftelijk advies (max. 15 pagina's) met inhoudelijke bijdrage aan de regionale OV-visie en een onderbouwd voorstel voor vaststelling door het college, uiterlijk 15 mei 2026.
Doorfietsnetwerk:
Opleveren van een advies n.a.v. het haalbaarheidsonderzoek voor de oeververbinding en een voorstel met planning en dekkingsvarianten, in een rapport van max. 20 pagina's, uiterlijk 30 juni 2026.
B: Programma Duurzame Mobiliteit
Evaluatie pilot deelfietsen:
Opleveren van een analyse van gebruikscijfers en ervaringen, inclusief collegeadvies voor vervolgbeleid, in een rapport van max. 15 pagina's, uiterlijk 31 mei 2026.
Actieagenda Deelmobiliteit & Mobiliteitshubs:
Opleveren van een lokale actieagenda (max. 10 pagina's) afgestemd met regionale partners, inclusief verwerking van evaluatieresultaten, uiterlijk 30 april 2026.
Advies verordening en nadere regels deelmobiliteit:
Opleveren van een voorstel voor APV-aanpassing en input voor regionale aanbesteding, in een document van max. 10 pagina's, uiterlijk 30 juni 2026.
Herziening aanpak laadinfrastructuur:
Opleveren van een herziene aanpak inclusief samenwerkingsafspraken, beleidsregels en werkprocessen, in een rapport van max. 20 pagina's, uiterlijk 31 mei 2026.
Regionale aanbesteding snelladen:
Opleveren van een adviesdocument (max. 10 pagina's) voor besluitvorming over aanbesteding, uiterlijk 31 juli 2026.
Netbewust laden:
Opleveren van een projectvoorstel voor proefprojecten inclusief evaluatiekader, in een document van max. 15 pagina's, uiterlijk 31 maart 2026.
Gebiedsaanpak / Energiehub t Heen:
Opleveren van een haalbaarheidsonderzoek naar logistieke laadvoorzieningen, in combinatie met de opzet van een energiehub op t Heen, in een rapport van max. 20 pagina's, uiterlijk 31 oktober 2026.
Zelfstandigen zonder personeel (zzpers) zijn welkom om in te schrijven op deze opdracht. In dat geval dient de inschrijver overtuigend aan te tonen dat de aangeboden kandidaat zich in het economisch verkeer gedraagt als zelfstandig ondernemer. Denk hierbij aan aspecten zoals meerdere opdrachtgevers, het zelf dragen van ondernemersrisico, en het zelfstandig bepalen van werktijden en tarieven. Bij een voorgenomen gunning zal de gemeente Katwijk nadere informatie opvragen om de zelfstandigheid te verifiëren.
Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi), incl. juiste SBI Code.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, dient de inschrijver te beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen), of benoem het alternatief in de offerte.
Minimaal een afgeronde WO opleiding in de richting van verkeerskunde, planologie of ruimtelijke ordening.
Een maximum uurtarief van 130,- excl btw en inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten.
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als adviseur of beleidsontwikkelaar Verkeer/ Mobiliteit.
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als adviseur of beleidsontwikkelaar Verkeer/ Mobiliteit (30 punten).
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar op gebied van strategische advisering van gemeenten, regio's of bestuurlijke organen op gebied van verkeer/ mobiliteit (25 punten).
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het uitwerken van mobiliteitsbeleid en mobiliteitsverkenningen voor integrale gebiedsvisies, duidelijk weergeven in het cv middels een voorbeeld (20 punten).
Aantoonbare werkervaring met deelmobiliteit, laadinfrastructuur, energiehubs of smart mobility-projecten. Benoem dit duidelijk in het cv (15 punten).
Aantoonbare werkervaring met corridorstudies, OV-visies, fietsnetwerken en duurzame mobiliteit (10 punten).
Zelfsturend.
Omgevings- en organisatiesensitiviteit (politiek bestuurlijke context).
Mensgericht.
Communicatief vaardig zowel mondeling als schriftelijk.
De gemeente Katwijk werkt dagelijks aan een leefbare, veilige en toekomstgerichte omgeving voor onze inwoners en ondernemers. Onze ambities zijn groot: van de grootste woningbouwontwikkeling in onze geschiedenis tot het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte en het verbeteren van digitale dienstverlening.
Onze organisatie telt zo’n 650 medewerkers en kenmerkt zich door een platte structuur. We zetten sterk in op persoonlijk leiderschap en geven onze mensen de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Zo blijven we flexibel en wendbaar en kunnen we snel inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. In diezelfde geest zoeken we partners die vakmanschap combineren met betrokkenheid en die samen met ons werken aan duurzame resultaten voor Katwijk.
De opdracht betreft het leveren van specialistische kennis en strategisch advies op het gebied van regionale mobiliteitstransitie en duurzame mobiliteit. De gemeente beschikt niet over deze expertise in eigen huis. De opdrachtnemer voert de opdracht uit als zelfstandig ondernemer, op basis van een resultaatverplichting en niet op basis van arbeid in dienstbetrekking.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op 17 december 2025 tussen 13 uur en 16 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Optie tot verlenging
Nee
CV-eisen
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
De inschrijver is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bevoegd om arbeidskrachten ter beschikking te stellen conform de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Toegestane codes zijn in ieder geval:
78201 – Uitzendbureaus
78202 – Banenpools en detachering
7830 – Payrolling en personeelsbeheer
Daarnaast kunnen onder voorwaarden ook inschrijvers worden toegelaten met een van de volgende SBI-codes, mits zij WAADI-geregistreerd zijn en aantoonbaar structureel personeel detacheren in het betreffende vakgebied:
6202 – Advisering op het gebied van informatietechnologie
7022 – Organisatieadviesbureaus
7112 – Ingenieurs en technische ontwerp- en adviesbureaus
In deze gevallen moet de inschrijver aantonen dat:
de ingezette professionals bij hem in loondienst zijn (geen tussenkomst-ZZP of eigen BV-constructie);
detachering een structureel en aantoonbaar onderdeel vormt van de bedrijfsactiviteiten;
en de onderneming beschikt over een geldige WAADI-registratie.
De gemeente Katwijk behoudt zich het recht voor aanvullende bewijsstukken op te vragen (zoals arbeidsovereenkomsten, cao-toepassing of verklaringen over fiscale afdrachten) indien de SBI-code afwijkt van de standaard-detacheringcodes.
De inschrijver moet beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen). Dit certificaat waarborgt dat de onderneming voldoet aan verplichtingen op het gebied van loonheffingen, omzetbelasting en het voorkomen van illegale arbeid. Indien de inschrijver niet kan voldoen aan de gevraagde SNA-certificering, accepteren wij in dat geval een combinatie van:
* Een recente WKA-verklaring (verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid) van de Belastingdienst, en
* Het gebruik van een G-rekening voor de afdracht van loonheffingen.
Voor deze opdracht wordt het facturatieproces uitgevoerd volgens de werkwijze van Katwijk. Bij gunning ontvangt u hierover aanvullende informatie.