Communicatieadviseur

Burgemeester Berghuisplein 1, 8261 DD Kampen, Nederland

Sluit over 7 dagen
95 32 Overijssel

Begindatum:

17 nov 2025

Einddatum:

17 mrt 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

16 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Voor de periode van 4 maanden zoeken wij een enthousiaste, toegankelijke en doelbewust communicatieadviseur die ons team komt versterken. Je gaat aan de slag binnen het team communicatie en werkt aan verschillende thema's. Actuele thema's waar jij mee aan de slag zou kunnen zijn bestaanszekerheid, veiligheid, opgroeien in een kansrijke omgeving, gezondheid of iets anders wat actueel is of aandacht vraagt. In jouw rol draagt je bij aan het realiseren van communicatie die aansluit bij het strategisch communicatieplan. Daarin staan de kernwaarden doelbewust, uitnodigend en in verbinding, centraal. In deze functie is het belangrijk dat je vlot schakelt tussen verschillende onderwerpen, structuur aanbrengt en zorgt dat geplande activiteiten ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Kortom... Je weet wanneer je zelf de handen uit de mouwen moet steken en wanneer je de samenwerking zoekt met collegas binnen het team. Je bent betrokken, hebt affiniteit met maatschappelijke themas en weet jouw advies helder en overtuigend over te brengen.

Werkzaamheden:

  • Adviseren over communicatieaanpak binnen diverse thema's;

  • Opstellen en uitvoeren van communicatieplannen;

  • Schrijven van toegankelijke en doelgroepgerichte teksten;

  • Plannen, structureren en bewaken van communicatieactiviteiten;

  • Samenwerken met beleidsadviseurs en collegas van het team communicatie.

Functie-eisen (uit "Wat breng jij mee?"):

  • Aantoonbare ervaring als communicatieadviseur binnen een gemeente;

  • Een stevige persoonlijkheid die prioriteiten weet te stellen;

  • Een hands-on mentaliteit en het vermogen om strategisch te denken;

  • Een vlotte pen en gevoel voor heldere, toegankelijke communicatie;

  • Flexibiliteit om snel te schakelen tussen verschillende themas.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Aantoonbare afgeronde opleiding HBO bachelor opleiding met relevantie voor het communicatievak;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als communicatieadviseur bij een gemeente over overheidsorganisatie;

  • Minimaal 3 jaar werkervaring als communicatieadviseur in de afgelopen 10 jaar;

  • Een maximum uurtarief van 95 exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten.

Wensen en competenties

Wensen:

  • Ervaring met of kennis van Communiceren met focus is een pre;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als communicatieadviseur bij een gemeente over overheidsorganisatie (voor scoring);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur (voor scoring);
  • Aantoonbare werkervaring met communicatieplanning, cross-mediale campagnes (voor scoring);
  • Aantoonbare werkervaring in communicatie met pers en media (voor scoring).

Competenties:

  • Samenwerkingsgericht;
  • Hands on;
  • Probleemoplossend;
  • Analyserend;
  • Flexibiliteit.

Organisatie en team

Organisatie

Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan we voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zon 550 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collegas persoonlijk te kennen. Dat vinden we belangrijk in Kampen.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 31 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 28 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling:

Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen

Externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie Alle cv's cvs die aan de organisatie worden voorgelegd

Externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Externe administratieve broker. De Alle cv's kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door Externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal niet bekend. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen. De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen. De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur