Adviseur Participatie

Markt 14, 8161 EE Epe, Nederland

Sluit over 5 dagen
115 Wisselende inzet van 16 tot 24 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

30 apr 2026

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

16 okt 2025

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

De gemeente Epe wil en moet beter aansluiten bij de veranderende vraag vanuit de samenleving. Wij zoeken iemand voor wie het betrekken en samenwerken met inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners vanzelfsprekend is en dat kan vertalen naar praktisch participatiebeleid. Iemand die anderen daarin mee kan nemen en enthousiast voor kan maken. Waardoor inwonerparticipatie in de haarvaten van de organisatie wordt geborgd. 

In 2024 is de visie ‘Samen verder’ vastgesteld waarin we beschrijven hoe we als gemeente in de samenleving willen staan. De ambitie is hoog en er zijn flinke stappen te zetten om die te behalen. Daarbij gaat het niet alleen om het betrekken van inwoners bij maatschappelijke ontwikkelingen. Ook het gebruikmaken van gemeenschapskracht en ruimte geven aan de initiatieven van inwoners is belangrijk. Jij gaat aan de slag met het opstellen van de Eper participatieaanpak. En zorgt voor alles wat nodig is om daar in de praktijk mee aan de slag te gaan. Je werkt in deze rol nauw samen met de programmamanager Inwonersparticipatie & Inwonergericht werken en de bestuurscommunicatieadviseur.

Doelstellingen

Je opdracht richt zich op:

  • Het opstellen en bestuurlijk laten vaststellen van De Eper participatieaanpak - van beleidsplan tot uitvoering en borging. Dit doe je samen met onze inwoners en de organisatie.

  • Het opstellen en bestuurlijk laten vaststellen van de participatieverordening.

  • Het ontwikkelen van trainingen, workshops en een praktische gereedschapskist met tools, die zorgen dat de Eper participatieaanpak een stevige plek krijgt binnen onze beleidsontwikkeling en projecten.

  • Het actief stimuleren van inwonerparticipatie en omgevingsbewustzijn, waardoor participatie een vanzelfsprekend onderdeel wordt van ons dagelijks werk.

  • Het borgen van evaluaties zodat we leren van opgedane ervaringen en onze participatieaanpak kunnen doorontwikkelen en vernieuwen.

Kandidaat omschrijving

  • Je hebt concrete ervaring met het in samenspraak ontwikkelen van participatiebeleid en de bestuurlijke vaststelling daarvan.

  • Je beschikt over een duidelijke en aansprekende visie op inwonerparticipatie, het samenwerken met inwoners en het benutten van gemeenschapskracht. Je weet uit ervaring wat wel en niet werkt in de praktijk en begrijpt als geen ander het belang om duidelijke kaders mee te geven waar de participatie precies over gaat. Je hebt oog voor ‘het stille midden’ en moeilijk bereikbare doelgroepen en je herkent het belang van goede terugkoppeling aan inwoners over wat er met hun reacties is gedaan binnen de besluitvorming.

  • Je bent een energiek en toegankelijk persoon en weet daardoor anderen te enthousiasmeren. Je komt makkelijk en zelfstandig uit de startblokken en weet je weg snel te vinden in een organisatie.

Verder heb jij:

  • Aantoonbare ervaring in een voortrekkersrol bij het interactief opstellen van participatiebeleid en de uitvoering daarvan in de praktijk;

  • Minimaal 5 jaar werkervaring als beleidsmedewerker, adviseur en/of programmamanager op het gebied van inwonersparticipatie (of een soortgelijke rol), binnen de (semi)overheid;

  • Hbo+ werk- en denkniveau;

  • Ervaring met het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving.

Eisen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur, waarvan minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van inwonersparticipatie, binnen de (semi)overheid;

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Aantoonbare werkervaring in een kernrol bij het opstellen van participatiebeleid en de uitvoering daarvan in de praktijk (Benoem dit duidelijk in het cv);

  • Aantoonbare affiniteit met het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving (Benoem dit duidelijk in het cv).

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur (20 punten);
        a. 5 tot 7 jaar (0 punten);
        b. 7 tot 10 jaar (10 punten);
        c. Meer dan 10 jaar (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring als adviseur inwonersparticipatie binnen de (semi) overheid (30 punten);
        a. 0 tot 3 jaar (0 punten);
        b. 3 tot 5 jaar (15 punten);
        c. Meer dan 5 jaar (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring in kernrol bij het opstellen van participatiebeleid en de uitvoering daarvan in de praktijk (30 punten);
        a. 0 tot 2 jaar (0 punten);
        b. 2 tot 4 jaar (15 punten);
        c. Meer dan 4 jaar (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving (10 punten);

  • Een maximum uurtarief van € 115,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer én fee (10 punten).

Competenties

  • Proactief;

  • Enthousiasmeren;

  • Verbinden;

  • Autonoom;

  • Adviseren;

  • Problemen oplossen.

Organisatie en team

Opdrachtgever

Gemeente Epe heeft 33.000 inwoners en ruim 250 betrokken collega’s. De sfeer is informeel, de communicatielijnen zijn kort en er is ruimte voor eigen initiatief. Er zijn tal van mogelijkheden om door te groeien en je te ontwikkelen. Elke dag werken we samen met onze inwoners en ondernemers om onze gemeente een stukje mooier, zorgzamer, veiliger en duurzamer te maken. Bij gemeente Epe kies je voor een baan die er écht toe doet.

In de gemeente Epe woon, werk en leef je met veel voldoening. De gemeente Epe is een recreatie gemeente met veel natuurschoon en bestaat uit de dorpen Emst, Epe, Oene en Vaassen. De Veluwe met zijn uitgestrekte bossen, de heide en het IJssellandschap geven de gemeente een uniek karakter.

Je werkt als Adviseur Participatie onder aansturing van de programmamanager binnen het programma Inwonerparticipatie & Inwonergericht werken. Maar je maakt onderdeel uit van de eenheid Communicatie binnen het Team Communicatie, Juridische Zaken en Veilig. Een gezellig team waar we naast hard werken ook hard met elkaar kunnen lachen. De eenheid bestaat uit een teamleider, (junior) communicatieadviseurs en een bestuur communicatieadviseur. Daarnaast hebben we een toegewijd online team met collega's die zich bezighouden met de doorontwikkeling en het beheer van onze online kanalen. Het team staat voor een goede relatie met collega's en inwoners, waarbij zij zich gezien en gehoord voelen. Samen werken we aan een communicatieve organisatie en helpen we de organisatie omgevingsbewust te werken.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 23 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 22 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Je bent inzetbaar vanaf 27 oktober 2025 tot en met 1 mei 2026 voor 16-24 uur per week. Wij vragen flexibele inzet in dagen en aantal uren, omdat de ene week meer inzet gevraagd zal worden dan de andere week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. Je blijft beschikbaar voor de initiële inhuurperiode en de mogelijke verlengingsperioden.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 

Uren per week

Wisselende inzet van 16 tot 24 uur.

Overige informatie 

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen  

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur