Planeconoom RO

Onderdoor 25, 3992 XH Houten, Nederland

Sluit morgen
om 16:00
125 12 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

12

Publicatiedatum:

14 okt 2025

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Met de in april 2025 vastgestelde Nota Kostenverhaal is de gemeente in staat om het wettelijk kostenverhaal eenduidig en consistent toe te passen waarbij tevens het belang wordt gediend om als overheid een betrouwbare ontwikkelpartner te zijn voor de marktpartijen. De implementatie van het kostenverhaal richt zich hierbij op het monitoren en bewaken dat het kostenverhaal bij concrete projectinitiatieven conform de vastgestelde Nota Kostenverhaal wordt toegepast en correct juridisch vertaald wordt in de anterieure contracten.

Een projectdoel hierbij is dat bij alle ruimtelijke ontwikkelingen het kostenverhaal consequent en consistent wordt toegepast door team Ruimtelijke Ontwikkeling (RO) (en ook team Ruimtelijke Projecten (RP)). De huidige grondexploitatie van Loerik VI dient te worden herzien door de gewijzigde en gewenste planontwikkeling gericht op woningbouw. De planeconomische begeleiding en advisering van Loerik VI maakt tevens onderdeel uit van deze opdracht.

De opdracht richt zich op financieel juridische advisering bij alle ruimtelijke initiatieven om het verplicht kostenverhaal toe te passen en in afstemming met de juristen van RO eenduidig in de anterieure overeenkomsten op te nemen. Een goede en efficiente samenwerking met de RO-juristen is van belang om gezamenlijk financieel en juridisch advies te verstrekken aan de RP-projectleider.

Actuele ruimtelijke ontwikkelingen:

  • Diverse binnenstedelijke ontwikkelingen (o.a. Onderdoor 5, De Haag, Hoefbladhof 80/82);

  • Diverse initiatieven gelegen in het buitengebied (o.a. Kaaidijk 9, Lange Uitweg 11, Overeind 8, Provincialeweg 14, Neereind 33, warmtepompcentrale Schonauwenseweg, Kerkzicht, Oostrumsdijkje);

  • Planeconomische begeleiding en advisering van Loerik VI.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;

  • Een afgeronde opleiding op minimaal WO niveau;

  • Een maximum uurtarief van 125,- exclusief BTW, inclusief reiskosten woon- werkverkeer en fee;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met financiële en plan economische advisering bij diverse ruimtelijke ontwikkelingen binnen een middelgrote gemeente van minimaal 50.000 inwoners.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het schrijven en implementeren van nota's kostenverhaal (20 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met financiële plan economische advisering bij diverse ruimtelijke ontwikkelingen in een gemeente (40 punten);

  • Aantoonbare werkervaring van de Ruimtelijke Ordening projecten binnen een gemeente van minimaal 50.000 inwoners (25 punten);

  • Uurtarief maximaal 125,- exclusief BTW, inclusief reiskosten woon- werkverkeer en fee (10 punten);

  • Aantoonbare kennis van de actuele ruimtelijke ontwikkelingen in de regio Houten (5 punten).

Competenties

  • Accuraat

  • Flexibel

  • Stressbestendig

  • Politieke sensitiviteit

Organisatie en team

Organisatie

De gemeente Houten is onderdeel van de stadsregio Utrecht en de laatste decennia volop in ontwikkeling. Van een dorp van 7.000 inwoners in 1975 groeide Houten uit tot een middelgrote stad van bijna 50.000 inwoners. Stedelijk van karakter in het centrum en dorps in de mooie en rustige woonwijken en de drie kleine kernen t Goy, Schalkwijk en Tull en t Waal. Behalve dat Houten mooi, groen, veilig en landelijk gelegen is, kent de gemeente ook veel sociale, culturele en economische activiteit. Deze kenmerken vormen samen de kracht en de kwaliteit van Houten.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken zijn gepland op maandag 20 oktober 2025, vanaf 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 17 oktober 2025 bericht.

Beoordelingsproces

  1. Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
    CV's worden beoordeeld op minimumeisen. Kandidaten die voldoen, gaan door naar stap 2.

  2. Stap 2: Selectie van alle CV's die aan de organisatie worden voorgelegd
    CV's van kandidaten die voldoen aan de minimumeisen, worden onderling vergeleken op de gunningscriteria. De best scorende kandidaten worden geselecteerd voor stap 3. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

  3. Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
    De opdrachtgever beoordeelt de geselecteerde CV's op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4).

  4. Stap 4: Selectiegesprek
    In het selectiegesprek wordt getoetst of de kandidaten voldoen aan het profiel, met name de competenties. Het gesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. Kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien dit niet lukt, wordt stap 3 herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het profiel.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal

Een maximum uurtarief van € 125,- exclusief BTW / functieschaal 12, inclusief reiskosten woon- werkverkeer en Fee.

Fee

De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Algemene Informatie

  • De kandidaat dient over een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te beschikken en het origineel te kunnen tonen, maximaal 6 maanden oud.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

  • CV-eisen: Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

  • Werkdagen: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 15 oktober 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 15 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot donderdag 16 oktober 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur