Logo van Gemeente Hilversum
Logo van Gemeente Hilversum

Verzuim- en re-integratiecoach

Dudokpark 1, 1217 JE Hilversum, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

10 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 28
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Hilversum heeft binnen een aantal teams een te hoog verzuimcijfer. Het verzuimcijfer komt vooral doordat medewerkers langdurig verzuimen. Ook is er sprake van deels onnodig en deels onterecht verzuim. Dit verzuim is beinvloedbaar door vooral de aanpak en begeleiding van de verzuimende medewerker te verbeteren.

Wij hebben in de achterliggende periode gebouwd aan de verbetering van een deskundige aanpak en begeleiding die werkelijk bijdraagt aan het bespoedigen van de re-integratie en duurzaam herstel. Daarnaast is ervaring, kennis en kunde essentieel: kennis om te weten wat kan, mag en moet en het vermogen om een goed verzuimplan op te stellen en hier op te sturen.

Om de leidinggevende, die de casemanager is, hierbij goed te faciliteren en ondersteunen is de pilot re-integratie en verzuimcoach (RVC) ontwikkeld. De RVC ondersteunt managers in hun rol als casemanager, door hen onder andere mee te nemen in alles rond het verzuimproces, te coachen op gespreksvoering, te wijzen op herstel bevorderende interventies en activiteiten en het vergroten van de eigen regie bij herstel door de medewerker.

Recent heeft op de pilot een evaluatie plaatsgevonden en is door het management besloten om dit project nog een jaar voort te zetten. Daarbij is de opgave om naast de verzuimbegeleiding de oorzaken van het verzuim te analyseren. Om daarmee beter inzicht en grip te krijgen op welke wijze verzuim bijsturing in zijn diversiteit van oorzaken beter kan worden begeleid en aangepakt. De pilot wordt uitgevoerd bij een aantal teams waar het verzuim hoog is, om een vergelijking te maken met de teams waar geen aparte casemanager zit, zodat we goed kunnen onderzoeken wat wel en niet werkt.

Je bent een verzuim- en re-integratiecoach pur sang en je zet je expertise graag in om leidinggevenden te coachen en te begeleiden m.b.t. verzuim casuistiek. Dit doe je vanaf 4 weken ziekteverzuim of eerder als het vermoeden bestaat dat de medewerker langdurig ziek zal zijn. Je stemt samen met de leidinggevende de aanpak van de verzuimbegeleiding af en bepaal je per casuistiek wat de beste rolverdeling is. Daarbij stuur je de leidinggevende goed in zijn/haar rol als casemanager. Als verzuim- en re-integratiecoach kun jij verzuim-processen bewaken zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen. Hilversum kent het eigen-regiemodel en vanuit die visie zet je de begeleiding in. Je zorgt je ervoor dat de leidinggevende regie over het verzuimproces neem en dat alle stappen van de Wet verbetering poortwachter op tijd genomen worden. Je hebt duidelijk zicht op jouw dossiers en je hebt de touwtjes in handen bij het managen van alle betrokken partijen. Je werkt nauw samen met de bedrijfsarts, leidinggevende, de HR adviseurs de adviseur vitaliteit en verzuim. Ook ben je in staat om op tijd aan de bel te trekken wanneer het verzuim of de begeleiding stagneert, door dit samen met de manager en diens leidinggevende te bespreken. Hierdoor realiseer je samen een duurzame werkhervatting van de werknemer. Jij houdt het overzicht, weet de leidinggevende goed mee te nemen in het proces en begrijpt de belangen van werkgever en werknemer. Je communiceert met flair en overtuigingskracht en gelooft in je eigen kunnen en kennis. Dit alles doe je klant- en resultaatgericht.

Werkzaamheden

  • Je adviseert, informeert en coacht de leidinggevende in zijn rol als casemanager.
  • Je signaleert en onderneemt acties op het juiste moment om de re-integratie van de werknemer zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen.
  • Je adviseert de leidinggevende bij de aanpak van grijs en frequent verzuim.
  • Je ziet erop toe dat de re-integratieafspraken op tijd worden nageleefd conform wetgeving.
  • Je ondersteunt en adviseert bij het opbouwen van een goed en compleet verzuimdossier.
  • Je stuurt aan op het inzetten van interventies in overleg met de leidinggevende en de bedrijfsarts.
  • Je bent de spin in het web tussen alle betrokken partijen in het re-integratieproces.
  • Je adviseert met jouw uitgebreide kennis van de wet- en regelgeving werkgevers en werknemers over de eerste 3 jaar van de arbeidsongeschiktheid.
  • Je bent een stevige persoonlijkheid die op menselijke manier durft te zeggen waar het op staat.
  • Waar nodig geef je verzuim of preventietrainingen aan de managers

Eisen

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 2 jaar werkervaring als casemanager verzuim in de afgelopen 5 jaar;
  • Bij voorkeur ervaring met werken in de gemeente Hilversum en bekend zijn met de verzuim pilot alsook de problematiek die bij afdelingen in de pilot spelen.
  • Maximum uurtarief van 100,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk verkeer.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van HR;
  • Een aantoonbare afgeronde aanvullende opleiding casemanagement/ re-integratieadvies (CROV en/of RCM/RCCM);
  • Ervaring met werken in de gemeente Hilversum en bekend zijn met de verzuim pilot alsook de problematiek die bij afdelingen in de pilot spelen;
  • Aantoonbare kennis van de cao voor gemeenten en wet Verbetering poortwachter (benoem dit duidelijk in het cv);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als coach en/of adviseur.

Competenties

  • Doortastend;
  • Onafhankelijk;
  • Pro-actief;
  • Empatisch

Organisatie en team

We werken voor Hilversum, de mediastad van NederlandEen groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. Open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is. We zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar. Bovenal doen we het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met ons vakmanschap zijn we een betrouwbare partner. Onze kernwaarden zijn dan ook Vertrouwen, Eenvoud, Betrokkenheid, Professioneel, Inclusief en Duurzaam. We willen blijven leren en innoveren met het vizier op de stad.

Elke dag willen we dit waarmaken. En als dat een keer niet lukt, spreek ons er dan op aan. Als je bij ons werkt, kun je zijn wie je bent, ongeacht je achtergrond, hoe je eruitziet en van wie je houdt.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen

De externe broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 5 CVs die aan de organisatie worden voorgelegd

De externe broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe broker.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 19 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 17 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vrij en in overleg

De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de VOG zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief.

We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN.

Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr