Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

Personeel en Organisatie - Senior adviseur corporate recruitment bij de directie Uitvoeringsorganisatie Infra & Energie (UIE)

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

1 apr 2026

Einddatum:

28 feb 2027

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

3 dec 2025
Opdracht tarief 105Opdracht uren 32 - 36

Omschrijving

De directie UIE is een relatief nieuwe directie binnen de gemeente Amsterdam (voormalig Metro & Tram) en richt zich op complexe projecten op het gebied van infra en energie in de stad. Hierbij moet je denken aan infraprojecten, zoals MIRT verkenningen, tunnels etc, daarnaast hebben zij als opgave Energie voor de Stad een opgave met als doel een CO-2 reductie per 2030 van 60% en een fossielvrije stad vanaf 2050. Dit betekend dat er op het gebied van recruitment veel op de directie UIE afkomt, zowel operationeel, tactisch en strategisch en vraagt om een ervaren Adviseur Recruitment om recruitment op korte en lange termijn goed neer te zetten. Omdat Recruitment centraal vanuit de P&O organisatie wordt georganiseerd, ben je werkzaam voor P&O, maar voer je je opdracht uit bij de directie UIE.

Doelstellingen

Het doel van deze opdracht is het verder door ontwikkelen van recruitment binnen de directie UIE en de samenwerking met vacaturehouders, selectiecommissieleden en het MT verder uit te bouwen.

Op te leveren resultaten

  • Het ontwikkelen van een gezamenlijk recruitmentplan (kort- en lange termijn). Oplevering (doelstellingen, afspraken en budget) in Q1 2026
  • Implementeren kwartaaloverleg MT, ontwikkelen van relevante rapportages m.b.t. recruitment. Vanaf eind Q1 2026
  • Trainen, opleiden en begeleiden van vacaturehouders en selectiecommissieleden op het recruitment (BIWS-proces). Vanaf Q2 t/m Q4 2026
  • Advies en implementatie van Arbeidsmarktcommunicatie (AMC), draagvlak creeren, budget ophalen en in samenwerking met de afdeling AMC opstellen van een AMC plan. Eind Q2.
  • Strategisch Advies aanpak moeilijk vervulbare posities. Q2-Q3 2026.
  • Operationeel Recruitment. (gehele opdrachtduur)
  • Implementatie nieuw ATS systeem, Q1 en Q2 2026

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
  • Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar recente werkervaring als Corporate Recruiter (bij een eindorganisatie, geen bureaurecruitment). Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 4 jaar recente ervaring (o.a. stakeholder management, recruitmentprocessen) bij een grote Gemeente (4G). Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar recente ervaring met vacatures binnen het domein van energietransitie (energie/duurzaamheid). Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar recente ervaring met diversiteit en inclusie binnen het recruitmentproces. Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur kennis en ervaring binnen de Gemeente Amsterdam. Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring met het implementeren van een ATS systeem. Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring met stakeholders in een veranderproces. Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

De directie UIE is een relatief nieuwe directie binnen de gemeente Amsterdam (voormalig Metro & Tram) en richt zich op complexe projecten op het gebied van infra en energie in de stad. Hierbij moet je denken aan infraprojecten, zoals MIRT verkenningen, tunnels etc, daarnaast hebben zij als opgave Energie voor de Stad een opgave met als doel een CO-2 reductie per 2030 van 60% en een fossielvrije stad vanaf 2050.

Gespreksinformatie

  • Aantal kandidaten dat mag worden aangeboden: 1
  • Aantal kandidaten op interview: 2
  • Planning interviews: Zo spoedig mogelijk na sluiting van de aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Optie tot verlenging: Nee

Informatie Kandidaat

De gemeente Amsterdam vraagt om de volgende gegevens van de kandidaat voor uitnodiging en VOG-aanvraag: naam, telefoonnummer en e-mailadres. Het verstrekken van onjuiste of onvolledige informatie leidt tot vertraging.

Wet Waadi

Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor het ter beschikking stellen van arbeidskrachten dient de organisatie bij de Kamer van Koophandel geregistreerd te staan.

Referentie

U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat, bestaande uit organisatienaam, contactpersoon en telefoonnummer contactpersoon. De opdrachtgever kan na afstemming met de kandidaat besluiten contact op te nemen met de referentie. De organisatie die een offerte indient, mag zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. De referent dient op de hoogte te zijn.

Wet DBA en tussenpauze

Amsterdam heeft beheersmaatregelen genomen om te voldoen aan de wet DBA. Er geldt een tussenpauze van 6 maanden (na maximale inzet van 24 maanden) voor elke zzp'er tussen een volgende opdracht (alle inhuurduur opeenvolgend bij elkaar opgeteld binnen de Gemeente Amsterdam ongeacht welke opdracht of directie). Er wordt gevraagd of de zzp'er de afgelopen 6 maanden geen opdracht heeft uitgevoerd of de maximale inhuur van 24 maanden nog niet heeft bereikt.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr